Interactiuni

Cum NU ar trebui sa fie un intelectual. Un exemplu

with 19 comments

[Aceasta paranteza este adaugata dupa publicarea postului de mai jos. Se pare ca postul a stirnit multe pasiuni si... "indurerari". Vreau sa subliniez ca ACEST ARTICOL ESTE UN PAMFLET (in cazul in care unii poate nu isi dau seama). Si mai vreau sa subiniez ca modul in care raspund cei vizati de un pamflet spune multe despre ei insisi]

In ultimele doua zile am avut o discutie interesanta si decenta cu doamna europarlamentar PSD Gabriela Cretu. Schimbul de idei poate fi urmarit aici. Cred ca dialogul a fost de folos amindurora: eu am aflat ca PSD-ul are si oameni mai interesanti decit m-as fi asteptat, iar doamna Cretu cred ca a inteles macar unele hibe pe care acest partid le-a avut in campania electorala (cel putin asa cum au fost ele vazute prin ochii unui simplu elector). Cred ca a fost un adevarat dialog, unul din care amindoi am cistigat ceva (dumneaei o idee, eu un reprezentant in PE dispus sa dialogheze direct cu cei pe care-i reprezinta) si deci amindoi am iesit imbogatiti.

Despre altceva vreau insa sa discut aici. In schimbul de idei a intervenit, la un moment dat, un user numit Cathy, care – dupa ce mi-a tinut o scurta prelegere despre cum as fi putut afla mai multe informatii in recent incheiata campanie – scrie urmatoarele cuvinte: “In alta ordine de idei, toata lumea intreaba de tine la Filosofie, la Iasi: tu nu trebuia sa termini doctoratul anul acesta? Ce faci in Ungaria? Nu interpreta gresit: este vorba doar de simpla curiozitate colegiala. Eu, de exemplu, mi-am incheiat socotelile cu doctoratul, si lumea, stiind ca am fost admisi in acelasi timp, ma intreaba de tine… Sa stiu ce sa le spun…:)”

I-am raspuns acestui user ca o etica minima a dialogului (si am adaugat aici: a dialogului “gadamerian”, ca sa fie mai clar la ce tip de dialog ma refer) cere cel putin doua lucruri: 1) un adversar (in sensul cel mai larg al cuvintului, care include adversarul de idei si deopotriva adversarul la o partida de sah) trebuie sa se identifice, in asa fel incit sa stie cel care a initiat dialogul cu cine vorbeste; 2) o discutie nu poate fi productiva decit daca raminem pe subiect. Noi discutam despre campania electorala, deci doctoratul (doctoratele) mele nu cred ca aveau ce cauta aici. Am adaugat ca acesta este un argumentum ad personam. Daca user-ul Cathy (pina la urma am aflat ca este vorba de Catalina Raducu) chiar voia sa vada ce mai fac (desi nu imi aduc aminte sa ne fi cunoscut vreodata personal), nu vad de ce discuta aceste probleme pe site-ul unui parlamentar european. Cred ca putea foarte bine sa ma contacteze pe mail, prin intermediul acestui blog.

Dupa cum se poate citi pe link-ul aratat mai sus, raspunsul meu a fost, zic eu, deopotriva un raspuns respectuos si o rugaminte sa fiu tratat cu acelasi respect. De aceea contra-raspunsul acestei domnisoare / doamne m-a lasat perplex:

Eu am amintit de Gadamer ca sa arat cum trebuie sa existe o etica a dialogului – dumneaei a inteles ca as fi considerat ca nu am ce discuta cu ea, atita timp cit nu l-a citit pe Gadamer (???). Eu am spus ca e normal ca un partener de dialog sa isi dezvaluie identitatea – dumneaei se ratoieste si spune ca ce, “trebuia sa ma recomand lector universitar doctor Catalina Daniela Raducu?” (???). Nu, domnisoara, nu trebuia – era de ajuns sa va scrieti numele complet, din moment ce asa mi l-am scris si eu. In fine, eu am spus ca nu e normal sa discutam chestiuni personale pe site-ul unui europarlamentar – ea spune ca ii raspund urit la urarea ei de bun veit pe site (???).

Nu am mai continuat discutia, pentru ca, e clar, nu are rost. Oricum, ramin cu un gust amar. Inca o data, imi dau seama ca a citi mult si a-ti da doctoratul nu inseamna automat a deveni mai inteligent, si nu implica a-i intelege mai bine pe cei din jur. Mai departe, a fi intelligent nu inseamna neaparat a fi intelept. Intelepciunea presupune in primul rind o atitudine morala (in care este inclusa si o etica a dialogului). Altfel spus, daca pe un om muntele de carti citite nu il schimba fundamental, nu il face mai bun, mai intelept, mai dispus sa il asculte pe altul fara sa se isterizeze, mai capabil de ironie si autoironie, mai destins si cu mai mult umor chiar si in discutiile care nu-i convin – atunci, zic, degeaba a citit acele carti. Precum Gigi Becali, mai bine crestea oi. Ar fi cistigat mai mult.

About these ads

Written by Andrei Stavilă

noiembrie 28, 2007 at 7:05 pm

19 Răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Andrei, ce ai patit? Asa cum am scris si pe blogul cu pricina, tot ce am incercat, a fost un gest de colegialitate si simpatie. Ai inteles gresit mesajul meu. Si apoi, de ce atitudinea aceasta de rivalitate? Intamplator, suntem colegi. De ce vrei sa transformam totul in circ? Eu nu am pretins vreodata ca as fi intelectuala… Cu totii mai avem mult pana acolo…
    Analogia cu Becali ma lasa rece, dar pe tine, crede-ma, nu te onoreaza! De ce sa ne dam in cap unii altora? Regret enorm ca incercat sa deschid o usa. Si eu am ramas cu un zambet amar. Pacat!

    Cathy Raducu

    noiembrie 29, 2007 at 9:18 am

  2. Corectura: “…am incercat sa deschid o usa…”

    Cathy Raducu

    noiembrie 29, 2007 at 9:25 am

  3. :) :(

    andruska

    noiembrie 29, 2007 at 9:27 am

  4. Ma Andrei, ca sa ma bag si eu in seama, desi recunosc ca nu am citit “dialogul” vostru de pe site-ul europarlamentarei, cred ca doamna sau domnisoara Cathy se astepta ca tu sa ii cunosti nu doar activitatea de la catedra de filosofie cat si pe cea din cadrul PSD. Sau poate ma insel eu si e doar implicata in realizarea blogului Corinei Cretu. Pe de alta parte si tu ai sarit cam din prima la beregata ei (si cred ca amandoi stim motivul). Totusi, avand in vedere ca sunteti de la filosofie amandoi, cu sau fara Gadamer, cred ca veti ajunge la un punct comun. Si uite asa iar m-ai pacalit sa iti citesc un post kilometric…

    raluca

    noiembrie 29, 2007 at 6:01 pm

  5. S-ar putea sa ai dreptate in privinta faptului ca mi-a sarit usor tzandara. E posibil, nu stiu. Dar… nope, n-ai dreptate in privinta faptului ca ar exista un motiv ascuns si ca “amindoi stim motivul”. Repet: nu o cunosc pe aceasta domnisoara, nu am vazut-o niciodata, nu am vorbit cu ea niciodata. Habar n-am nici cu cine si nici in ce domeniu isi face doctoratul. Poate ea da impresia ca ma cunoaste pentru ca ma tutuieste. Poate ca a auzit de mine de la altii. Repet, persoana imi e total necunoscuta, deci nu am nici un motiv sa ii port simbetele. Sincer, Ral.
    In rest… Daca PSD-ul isi creste in TSD asemenea persoane incapabile de a purta un dialog normal si cu bun simt, nu pot spune altceva decit sa reamintesc vorbele poetului: “la trecutu-i mare, mare viitor”! :)

    andruska

    noiembrie 29, 2007 at 8:29 pm

  6. Of mai Andrei, poate reusim sa vorbim si noi de sarbatorile astea si iti promit ca 5 minute, nu mai mult, ii vom aloca si acestei domnisoare. Ma bucur ca asa mai aflu si eu de viata ta si constat ca ai ramas la fel de “bataios”, cum te stiam de prin liceu… Apropo unde ne incepem anul viitor???

    raluca

    noiembrie 29, 2007 at 8:48 pm

  7. Dragii mei toti,
    nu va cunosc, nici voi pe mine (unii nu-mi cunosc nici macar numele, dupa cum observ mai sus). In aceste conditii, e clar ca nu putem comunica ci doar ciocni cuvinte. Imi permit totusi, pentru ca sunt mai batrana decat voi, sa va spun un lucru: ma speriati!
    Ma sperie agresivitatea nejustificata, etichetarile gratuite, supozitiile rau intentionate, distanta fata de realitate, formalismul pe care nu-l justifica nici varsta, nici Europa secolului 21. Nici blogosfera, era sa uit! Sunt speriata rau, dupa cum se vede…
    Si eu am alta idee despre ceea ce ar trebui sa fie un dialog… intelectual. O datorez aceleiasi scoli, oare!? Incep sa ma indoiesc…

    gabicretu

    noiembrie 30, 2007 at 7:54 am

  8. Sincer, si eu sunt speriata, dar, mai presus de toate, indurerata. A fost un gest ratat… Un esec de care ma simt responsabila in masura in care am initiat un dialog binevoitor (si insist asupra acestui aspect: BINEVOITOR). Mai bine stateam in banca mea si imi vedeam de treaba, daca stiam ca numele meu (la care nu tin prea mult, chestia cu titlurile si functiile era doar un artificiu de limbaj…) va ajunge sa fie denigrat in spatiul virtual. Andrei, nu e intotdeauna o strategie potrivita sa iti faci publicitate aruncand cu noroi in altii. Mi-am permis sa ma adresez la persoana a-II-a singular pentru ca nu am vrut sa te imbatranesc inainte de vreme. Asa cum nu am existat pana acum in spatiul tau (spatio-temporalo-virtualo-blogo….), permite-mi sa ma retrag precizand ca nu detin nici o functie in PSD (desi sunt o socialista “nascuta, nu facuta”); sunt doar fosta eleva si actuala prietena (sper) a Dnei Gabriela Cretu.
    Mult succes in ceea ce faci si sper sa nu ne mai “ciocnim” pe viitor, nici in spatiul fizic, nici in cel virtual!

    Cathy Raducu

    noiembrie 30, 2007 at 9:00 am

  9. Yap… neintelegerea este universala (bietul Schleiermacher, avea dreptate…) :)
    Si yap… inca mai vreau sa inteleg si rog sa mi se explice de ce a cere cuviincios cuiva sa isi spuna numele atunci cind vorbeste cu tine, si a-l invita sa patreze subiectul discutiei (si a nu aluneca spre chestiuni personale) inseamna a “denigra” persoana respectiva si a “arunca cu noroi” in ea (citatele sint din Cathy Raducu, vezi Reply-ul de mai sus).
    Si mai vreau sa stiu de ce un articol-pamflet scris dupa acasta rugaminte “indurereaza” atit de mult. Pacat ca nu stim sa fim ironici si auto-ironici…
    Repet: un om care nu poate dialoga detasat si normal, preferinfd isteriile si vazind oriunde atacuri la persoana, ar trebui sa nu intre in spatiul public. Parerea mea.

    andruska

    noiembrie 30, 2007 at 10:05 am

  10. O ultima tentativa de precizare si explicitare (ma tem ca deja discutia a intrat intr-o zona ce nu ma caracterizeaza si nu ne onoreaza pe nici unul dintre noi, iar singurul motiv pentru care am raspuns – de obicei nu ma implic in astfel de discutii, nu imi sta in caracter – a fost pentru ca am crezut ca prin aceasta reusesc sa te mai inseninez putin): cand am spus denigrare nu m-am referit la invitatia ta politicoasa de a ma prezenta cu adevarata identitate in spatiu public, ci la calificarile si aluziile realmente dureroase pe care le-ai facut in legatura cu persoana mea, atat in postul de mai sus (pe care il consideri “pamflet”…hmmm…), cat si in interventiile ulterioare: isterie, Becali, pascut oi etc.
    Dar te rog sa incetam si sa ma ignori pe viitor, facandu-mi si mie un serviciu prin aceasta, dar si tie.

    Cathy Raducu

    noiembrie 30, 2007 at 10:43 am

  11. La Multi Ani, Andrei! ;)

    Marian Coman

    noiembrie 30, 2007 at 12:47 pm

  12. Multumesc, Marian!

    andruska

    noiembrie 30, 2007 at 5:18 pm

  13. Daca doamna Cretu se sperie de agresivitatea ta sau poate a noastra, pe mine una ma sperie ca va fi europarlamentar. De fapt am inteles de pe site-ul ei ca e de ceva vreme in politica. Sper ca nu am auzit pana acum de ea nu pentru ca nu a facut nimic in parlament ci doar pentru ca sunt eu o ignoranta. Oricum acum ca am cunoscut-o, mai mult sau mai putin, ii voi urmari activiatatea, iar intrarea in spatiul online este un pas inainte, zic eu… In ceea ce o priveste pe Cathy Raducu eu sper ca vreodata vom sta cu toii la o cafea undeva prin Copou si vom rade de timpurile astea…

    raluca

    noiembrie 30, 2007 at 6:34 pm

  14. Nu te speria, Raluca! Nici de Descartes nu ai auzit; asta nu face bunul simt teorie invalida…

    gabrielacretu

    decembrie 3, 2007 at 7:04 pm

  15. Stimata doamna Gabriela Cretu,
    1) As dori sa va intreb cine este agresiv acum;
    2) Va asigur ca Raluca a auzit de Descartes;
    3) Interesanta totusi comparatia: Raluca nu a auzit de dumneavoastra cum nu ar fi auzit nici de Descartes… Va spun sincer ca nu stiam sa aveti o popularitate pe masura. Sau poate ca nu e vorba de popularitate, ci de aroganta…
    4) Va provoc oricind la o discutie pe teme din Descartes (va las sa alegeti tema). Asta ca sa demonstrati ca dumneavoastra ati auzit intr-adevar de el.
    5) Daca eu am fost “agresiv” in disputa pe care o consideram incheiata, atunci ma sperii si eu, impreuna cu Raluca, de cine ma va reprezenta in UE. Eu pot sa fiu si badaran daca vreau, pentru ca sint si voi ramine un neica nimeni. Dar dumneavoastra nu ar trebui sa va permiteti: sinteti europarlamentar
    6) Imi pare rau ca nu ati inteles din discutia noastra ca nu noi, electoratul, sintem vinovati pentru ca nu va cunoastem. Vina sta altundeva. Dar probabil ca aceeasi aroganta va impiedica sa o vedeti. Nu ma mira: din cite stiu, PSD este plin de oameni aroganti. Si de alt tip de oameni, dar il las pe domnul Iliescu sa o spuna explicit

    PS: Interesant: ca membrii PSD sint toti la fel si ca PSD nu poate fi reformat o spune astazi si Mircea Marian in Evenimentul Zilei, vezi aici: http://www.evz.ro/article.php?artid=333101

    andruska

    decembrie 3, 2007 at 11:27 pm

  16. Doamne, Andrei, uneori ma intreb daca esti naiv sau doar te faci. Uite ca devin si eu “agresiv” si, desi nu stiam la rindul meu nimic de doamna Cretu, m-am informat pentru tine. Nu prea intelegeam cum o doamna profesoara din Vaslui ajunge – tzac, pac! – pe locurile eligibile ale PSD la europarlamentare.
    Dar explicatia e simpla si clasica pentru politichia romaneasca. Doamna Cretu este sotia presedintelui PSD Vaslui, Dumitru Buzatu, pe care ziare ca EVZ il plaseaza in categoria baronilor locali. Uite o prezentare din Evenimentul Zilei aici http://www.evz.ro/article.php?artid=331185 si un articol din Adevarul de Vaslui aici: http://www.adevarulvs.ro/index.php?module=full_news&id_news=4594
    PSD nu se dezminte. Desi… dinastii politice te tipul Cretu – Buzatu de la Vaslui sint peste tot prin tara si la toate partidele si partiduletele. La Braila, spre exemplu, cazuri similare se gasesc la PD si PRM.

    PS(d): “Cogito ergo sum” sau, si mai bine, “Decartez deci exist” :P

    Marian Coman

    decembrie 4, 2007 at 7:46 am

  17. :)
    Aflasem si eu, pentru ca Alina e din Vaslui si acolo toata lumea cunoste pe toata lumea… Dar e bine sa stie si ceilalti :)
    Pacat. Posturile mele anterioare demonstreaza ca pe dumneaei am abordat-o initial cu mare incredere, poate fiind subiectiv (a terminat aceeasi facultate pe care am terminat-o si eu). M-am inselat. De la inaltimea locului pe lista, isi permite sa fie aroganta.
    Poate da Domnul si o sa votam la un moment dat oameni, nu liste. Atunci sa vedem daca aroganta d-nei Cretu ii va folosi la ceva.

    andruska

    decembrie 4, 2007 at 8:00 am

  18. Doar ca Doamna a terminat facultatea cu pricina inainte de ’89, cind pina si filosofia care se preda in Romania era de stinga. Da’ stinga rau daca intelegi ce vreau sa zic.
    Sau ma insel?

    marian

    decembrie 4, 2007 at 9:32 am

  19. Pentru o persoana ajunsa atat de sus in cariera politica, ma mira lipsa dumneavoastra de perspicacitate. Daca am un prieten doctorand in filosofie puteti fi sigura nu doar ca am auzit de Descartes ci ca am si citit ceva de el. Asa cum stiu si de Cristian Diaconescu si de alti membri tineri ai PSD, cum ar fi Victor Ponta, Daciana Sarbu sau Titus Corlatean. Un plus in favoarea mea ar fi cei 9 ani de presa pe care ii am in spate. Ce pot spune e ca daca presa nu a auzit de dumneavoastra, decat in imprejurarile descrise in comentariile de mai sus, nu e de bine. Mie mi s-a parut ca am facut un comentariu de bun simt, nu ma asteptam la un atac la persoana…

    raluca

    decembrie 4, 2007 at 11:05 am


Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 35 other followers

%d bloggers like this: