Interactiuni

Va ordon: treceti Dambovita, ucideti ciinii!

with 24 comments

Un eveniment tagic a avut loc la Constanta. O haita de ciini maidanezi a ucis o fetita de sase ani. Ce poti spune in fata unui asemenea eveniment cutremurator? Sa ceri omorirea urgenta a maidanezilor? Sa acuzi parintii de tratament neglijent? Sa injuri autoritatile? Si dupa ce faci toate astea, te simti mai bine?

Acest eveniment nu ar fi avut loc daca toti cinii din Romania ar fi fost adunati de pe strazi, asa cum tot cer eu cel putin de pe vremea cind scriam la „Lumea ieseanului” – adica de prin 2004. Si daca toti ciinii erau castrati, iar cei bolnavi, batrini sau agresivi – eutanasiati. Dar asta nu s-a intimplat.

Din pacate, pentru aceasta greseala administrativa a statului roman (stat roman care este condus de cei pe care romanii i-au votat in mod democratic), cel putin doi prieteni, George si Manu, considera ca singurii vinovati sint ciinii. Si – amindoi – spun ca trebuie sa ne obisnuim cu ideea ca pamintul e al nostru, deci facem ce vrem cu el si cu animalele inferioare noua – punct. Imi pare rau ca nici unul din ei nu au avut timp sa citeasca fragmentul din Milan Kundera pe care l-am postat aici cu doar citeva zile in urma.

Poate ca au dreptate. Ei se pricep mai bine, stiu multe lucruri despre stiinta, respectiv Dumnezeu. Spre deosebire de ei, eu nu prea am adevaruri absolute, iar memoria mea proasta ma face sa uit tot ce citesc. Si stiu ca de cele mai multe ori sint suspus erorii – mai mult, gresesc de-a binelea (asa cum fac acum, pentru ca se prea poate ca prietenii mei sa se supere pe mine, si atunci imi pierd doi oameni dragi din cauza gurii mele bogate). O singura tristete am: nu i-am citit pe prietenii mei reactionind in acelasi fel, si nu l-am auzit pe George spunind ca-i este rusine, si nu i-am auzit pe nici unul aratindu-se indignati despre asta. Sau despre asta. Sau despre asta. Sau despre asta. Sau despre asta. Sau despre asta. Sau despre asta. Sau despre asta. Sau despre asta. Sau despre asta. Sau despre asta. Sau despre asta. Sau despre asta. Si as putea sa mai pun o mie de legaturi. Dar ma opresc aici.

Ma intreb de ce prietenii mei (sper sa nu se supere ca ii numesc asa, dar sincer amindoi mi-au devenit dragi, chiar daca pe unul din ei nu l-am intilnit fata in fata), de cind si-au publicat blogurile, nu au postat nimic despre link-urile de mai sus? De ce faptul ca o mama isi omoara copilul, ca un tata isi violeaza fetita, ca o bunica se arunca de la etajul noua al uni bloc legata de nepot nu stirnesc aceeasi indignare? Poate ca avea dreptate Milan Kundera: cu semenii nostri e usor sa ne purtam respectuos, pentru ca avem ceva de cistigat – sau, daca ii vorbim de rau, am avea ceva de pierdut. As vrea sa citesc pe blogurile prietenilor mei ca cer aceeasi pedeapsa pentru criminali, asa cum au cerut si pentru maidanezi.

Dar probabil, pace Kundera, e mai usor sa ne varsam nervii pe porumbei, sau pe ciini. O fetita violata si apoi ucisa intr-un oras mare din Romania e un fapt neinteresant. Un copil aruncat de la etajul doi al blocului de o bona romanca in Italia (pe motiv ca plingea), nu e o stire. Dar o fetita omorita de ciini – in aceeasi saptamina – este o stire. Pentru ca pe ciini ii putem acuza – oricum nu au ce sa ne faca.

Ma gindesc la fetita ucisa de ciini. Si la maidanezul de pe strada mea, batrin de abia mai putea misca, pe care insa toti copii de la blocurile din jur il hraneau de cind se stiau si ei, il ingrijeau – si care a fost ucis de un hingher cu o piatra in cap, sub vazul copiilor iesiti la joaca. Si copiii, si ciinii, sint vitime nevinovate ale noastre – ale maturilor care, – nu-i asa, George? – stapinim planeta. Ale maturilor care – nu-i asa, Manu? – sint ticalosi atunci cind folosesc darwinismul pentru a comite un genocid, dar nu sint ticalosi atunci cind folosesc aceeasi justificare pentru cruzimea fata de animale, sau pentru uciderea lor fara scop.

Ce pot sa spun? Sper sa nu se supere prietenii mei pe mine. Si asa sint al naibii de trist. La un moment dat, acum citeva zile, i-am zis Romaniei sa se duca dracului. Acum as spune asta omenirii intregi. Da, chiar meritam sa ne ducem dracului. Apropo, cititi cartea laureatului premiului Nobel pentru MEDICINA si FIZIOLOGIE, Konrad Lorenz. Se numeste „Cele opt pacate capitale ale omenirii civilizate”. E tradusa si in romana (si v-as mai ruga sa cititi, de acelasi autor, „Asa a descoperit omul ciinele” – e tradusa la Polirom). Astia sintem noi, George – specia care stapinim pamintul, fie ca vrem fie ca nu, si ca atare purtem face „ce vrea muschiul nostru” cu el. Din fericire, n-o sa mai facem asta prea mult. Lorenz m-a convins.

Pina atunci, va ordon: ucideti ciinii! Si vom trai in sfirsit adevaratul Rai pe pamint.

Written by Andrei Stavilă

Aprilie 15, 2008 la 12:39 am

24 Răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. In primul rand ma omori cu titlurile in care dracuiesti. Si eu am cateodata tendinta da incerc sa ma cenzurez, da tu? Acu legat de tema,(sa stii ca nu am rezistat sa citesc tot pentru ca ma grabesc si pentru ca iar e kilometric, deci ceea ce voi spune s-ar putea sa nu te contrazica…)si eu cred ca a fost omorata de caini, da nu poti pune punct dupa asta. Pai cainii de unde provin? din curtile oamenilor, ca doar nu din pamant, din iarba verde. Asa ca vina este in totalitate a oamenilor. Si apoi sincer, ce cata o fetita de 6 ani pe un camp la ora 8 seara? Si stai tu linistit, omoara doi trei maidanezi si cu asta basta. tac ziarele, tace toata lumea… Stiai ca mediatizatul caz cu maidanezul care a omorat un japonez nu e adevarat? Am aflat ieri la nu stiu ce emisiune ca autopsia nu a demonstrat ca a fost muscat de caine si ca muscatura i-a provocat moartea, da ai vazut asta la televizor in perioada aia, sau dupa???

    raluca

    Aprilie 15, 2008 at 6:39 am

  2. Andrei, îţi înţeleg (sau cred că înţeleg) frustrarea şi revolta. Totuşi, nu e cazul să ne „misreprezinţi” poziţia. N-am spus că „SINGURII vinovaţi sunt câinii”. În postarea mea m-am referit şi la „legile făcute de arieraţi” (şi implicit la responsabilitatea umană pentru astfel de situaţii). Viaţa animală trebuie protejată. Atât în VT, cât şi în NT sunt făcute referiri la datoria omului de a proteja viaţa animală. VT, deşi scris cu peste 1000 de ani î.Hr., conţine nişte prescripţii „umanitare” la care alte civilizaţii nici nu visau.

    Exodul 23:12 „Timp de şase zile, sã-ţi faci lucrarea. Dar în ziua a şaptea sã te odihneşti, pentru ca boul şi mãgarul tãu sã aibã odihnã, pentruca fiul roabei tale şi strãinul sã aibã rãgaz şi sã rãsufle.

    Atenţie cum e formulat textul. Se spune explicit: să te odihneşti pentru ca ŞI ANIMALELE, ŞI ROBII să aibă răgaz.

    Deuteronom 22:4 Dacă vezi măgarul fratelui tău sau boul lui căzut pe drum, să nu-l ocoleşti, ci să-i ajuţi să-l ridice.

    Dacă un animal cade în ziua de sabat într-o fântână (cisternă), se putea încălca sabatul fără nicio problemă pentru a salva animalul. (Luca 14:5).

    Crezi că nu mă revoltă evenimentele menţionate de tine? Mă revoltă. Numai că ele trebuie judecate într-o altă categorie. Să nu amestecăm maidanezii cu oamenii. În orice caz, vei fi poate surprins să afli că, pentru anumite situaţii (excepţionale, dar care cred că au devenit tot mai dese) consider că ar trebui aplicată pedeapsa capitală. Desigur, punerea ei în aplicare ar trebui să se facă nu sumar, ci după epuizarea unor paşi procedurali bine gândiţi (timp în care omul să aibă timp şi să se căiască, să se spovedească şi să primească iertare de la Dumnezeu prin slujitorii săi). Ai văzut „Dead Man Walking”?

    vaisamar

    Aprilie 15, 2008 at 6:54 am

  3. # 1 Şi, dacă tot l-ai adus în discuţie pe japonez, Raluca, poate risipeşti aura de mister din jurul morţii lui şi ne spui ce a demonstrat de fapt autopsia. Dacă vrei să spulberi presupusă minciună, vii cu adevărul, nu cu factori misterioşi. Da, încep să cred că a fost sugrumat de fantome care n-au lăsat niciun fel de urme pe gâtul victimei. Ori că victima a făcut stop cardiac de emoţie, la vederea unui maidanez atât de fermecător…

    vaisamar

    Aprilie 15, 2008 at 6:58 am

  4. @ Raluca: sint de acord cu tine, in afara de un singur lucru. Nu putem reduce totul la intrebarea „ce cauta fetita aia de sase ani pe un cimp la 8 seara”. Copiii se joaca, si e normal sa faca asta. E normal sa iasa afara din curte. Ceea ce nu e normal este atitudinea autoritatilor, care in continuare lasa ciinii pe strada, in loc sa-i prinda, sa-i sterilizeze si sa-i bage in padocuri.
    Multumesc pentru atentionarea cu dracuiala. Am inteles si am schimbat. Numai ca uneori nu mai pot si nu mai vreau sa ma abtin, mai Raluca…

    @ Vaisamar: eu nu spuneam ca acele cazuri in care un ciine omoara un om sint identice cu cele in care un om omoara un alt om. Eu spuneam doar ca nu am vazut pe blogul tau (cel putin de cind il citesc eu) nici un post in care sa fii atit de oripilat de o singura crima savirsita de un om, incit sa merite sa scrii despre ea.
    Cu pedeapsa cu moartea nu sint de acord. Unu: nu cred ca un om are dreptul sa ia viata altui om, sub nici o forma si in nici o conditie. Doi: pedeapsa cu moartea este ineficienta: in unele state din USA exista, dar se pare ca nu descurajeaza criminalii. Dar despre asta, poate intr-un post viitor.

    andruska

    Aprilie 15, 2008 at 8:46 am

  5. Un comentariu separat. O sa repet de mii de ori, dac e nevoie:
    Ciinii trebuie strinsi de pe strada, sterilizati si bagati in padocuri.
    Apoi, cei agresivi, bolnavi sau batrini trebuie eutanasiati.
    Statul trebuie sa ofere terenul, eventual veterinari (studenti in anii terminali la MV), iar organizatiile non-profit de profil trebuie sa le dea de mincare ciinilor si sa asigure ingrijitori.
    In felul asta rezolvam problema moral, si fara multi bani din partea statului. De ce e asa de greu? De ce alternativa trebuie sa fie uciderea tuturor ciinilor? Si de ce sa ingaduim ca tragedia de la Constanta sa se repete?
    Doar pentru ca noi nu sintem in stare sa rezolvam problema asta?

    andruska

    Aprilie 15, 2008 at 9:33 am

  6. Andrei, cred că n-ai citit blogul meu cu suficientă antenţie. Nu că mă oripilez la fiecare crimă de la ora 5, dar mai scriu din când în când despre acele agresiuni ale unei fiinţe umane asupra alteia (născute sau nu).

    http://vaisamar.wordpress.com/2007/11/20/again-on-innocence/

    http://vaisamar.wordpress.com/2007/12/23/despre-zigoti-bucati-de-carne-si-oameni-cu-suflet/

    http://vaisamar.wordpress.com/2008/01/28/noica-legionarii-si-mantuirea-neamului/

    vaisamar

    Aprilie 15, 2008 at 10:12 am

  7. După cum vezi, raportul e de 3 (despre oameni) la 1 (despre câini). S-ar spune că mă preocupă totuşi mai mult semenul (meu uman) decât prietenul (meu canin).

    vaisamar

    Aprilie 15, 2008 at 10:14 am

  8. Andrei, nu ma pot abtine sa speculez ca George, cel putin, a postat „Naturalia” tocmai din cauza discutiilor cu tine; s-au format niste sinapse, s-au descarcat niste neurotransmitatori cand a vazut stirea asta, dar nu la altele. Cu siguranta il dor mai mult atrocitatile indreptate asupra copiilor–asta era, la urma urmei, pozitia lui in toata dezbaterea… De ce n-a scris pe blog despre toate nenorocirile la care trimiti tu, nu pot sa stiu; poate nu le-a observat (eu unul nu citesc presa romaneasca cu atata atentie ca tine, si de asta sunt, recunosc, rupt de realitate in multe privinte).

    Stefan

    Aprilie 15, 2008 at 10:19 am

  9. Ba le-am observat, Stefan.

    Andrei, sunt expus la populism pe aici, nu vad de ce practici si tu sportul asta. E o noua moda cu aruncatul copiilor de la etaj – cu versiunea de a sari cu tot cu ei [pt mame si bunici]. Si ce spune asta? Nu vom putea evita toate nenorocirile, dar unele sunt la mintea cocosului – care tocmai canta afara, apropo. Ma mir ca nu spui si de razboiul din Irak. Sau de Hiroshima.

    Dar nu-ti face griji. Ce vrei tu prinde la public, mai ales ca e campanie electorala. Gusa vrea referendum in Bucuresti pt caini. Blaga vrea un nou adapost – inca 500 de locuri. Asta da un total de 1100 de locuri pt min. 30 000 de caini. Orban a pomenit timid de eutanasierea cainilor bolnavi. Etc.

    L-am vazut pe musiu Marinescu in seara asta. Agresiv si supraponderal. Nu cred ca a mancat doar inflorescente si tuberculi – dar isi permite sa-i numeasca pe altii ucigasi. Porcii si gainile ajunse in burdihanul lui oare ce au fost daca nu ucise? Ah, sacrificate. El e ucigas – legea lui a dus la situatia asta.

    A sunat o profa in timpul emisiunii – au cam muscat-o niste catelusi. Oamenii care ii hraneau – pe strada, nu la ei acasa – i-au explicat: le-ati incalcat teritoriul. Teritoriul fiind o strada din capitala Romaniei. Acum cateva zile o alta profa a ramas fara un deget.

    Si noi spunem: oamenii sunt cruzi, cainii sunt rai, lumea e naspa.

    George

    Aprilie 16, 2008 at 2:06 am

  10. Care populism, George? Era o discutie civilizata, desi foarte pasionata, intre noi doi si poate alti doi pe linga noi. Nu vreau sa atrag voturi. Deocamdata 🙂
    Point-ul meu era ca o tara intreaga se isterizeaza cind o tragedie de un anumit fel se intimpla – dar nu se isterizeaza atunci cind o tragedie de alt fel se repeta zilnic. Point-ul meu era ca lumea e manipulata, dezbaterea publica e dominata de mass-media, care sint foarte selective in a alege senzationalul.
    Deja sintem imuni la fetite violate de tati. Ce mai bagam diseara la sase? A, noroc ca avem stirea cu copilul mincat de ciini (crede-ma, am stat prin presa un an si am vazut cum se face prima pagina a unui ziar).
    Ce e rar se vinde mai bine decit ce stim ca se intimpla zilnic. E un fapt psihologic. Si cred ca asta e raspunsul pentru care tu nu ai scris pe blog despre asa ceva, dar ai scris despre cazul cu ciinii.
    In rest, cred ca discutia a ajuns la presupozitii dincolo de care nu mai putem trece, pentru ca nici unul din noi nu renunta (pre-supozitiile gadameriene…). Amindoi sintem de acord ca trebuie luati ciinii de pe strada. Dar tu sustii ca trebuie omoriti, pentru ca nu sint bani pentru intretinerea lor. Eu sustin ca nu trebuie omoriti, pentru ca sa pot gasi solutii.
    Si inca ceva, George. E un lucru sa omori un animal ca sa il maninci (si animalele fac asta), si e cu totul altceva sa il omori din placerea vinatorii. Sau ca sa iti faci o haina de blana. Sau ca sa scapi de responsabilitatea care atirna, de fapt, pe umerii tai, si nu ai animalului. Sau sa cresti animalele intensiv, in locuri unde nici macar nu se pot misca. Una e sa ucizi in „trolley case”, si alta in „footbridge trolley case”. Imi pare rau, dar asocierea ta intre a omori animale pentru mincat si a omori animale din cu totul alte motive nu merge.
    Mai mult decit atit, da, ciinii au un statut privilegiat. Iti dau unul din motive. Aminteste-ti ca vorbeam odata, cu Stefan si Eva, despre cit de mult a ajutat, in cadrul evolutiei, mincatul carnii la dezvoltarea creierului uman. Poate nu stii totusi cit de mult a ajutat ciinele la dezvoltarea creierului uman si la aparitia gindirii rationale, cit de mut a fost ajutat omul de faptul ca nu mai trebuia sa doarma iepureste, sa stea cu ochii in patru. Cit de mult l-a ajutat faptul ca cineva facea asta pentru el. Nu spun eu asta – o spun etologii si evolutionistii, in frunte cu Lorenz. Da, avem o datorie morala fata de ciini (si fata de cai, daca ma intrebi pe mine) mai mult decit fata de orice alt animal.

    andruska

    Aprilie 16, 2008 at 8:55 am

  11. frumos scris…PETITIE
    http://www.romanianews.net/modules.php?op=more_info&show_signers=1&ePetitionId=9&name=ePetitions
    Libertatea = responsabilitate si obligatii spunea cineva f bine! Inseamna sa facem ce vrem cu o conditie – sa nu facem rau altuia. (ciinele nu stie ca face „rau”, insa omul care il hraneste in fata blocului si nu il ia in apartament face „rau” altui om)
    Am o catelusa de rasa, nu am fost muscata de ciini, insa nu sint de acord cu ciinii vagabonzi pe strada. Iubesc animalele, insa nu cred ca o solutie este sa ii lasam pe strada si sa-i sterilizam….In definitiv ciinele musca cu gura nu cu fundul…..S-a dat o lege pentru proprietarii de animale sa aiba la ei maturica si foras pentru a aduna excrementele animalului de companie….insa legea trebuia data DUPA ce se rezolva problema ciinilor fara stapin. Cine aduna excrementele animalelor fara stapin?
    Cine iubeste cu adevarat animalele sa nu impuna celorlalti sa suporte ciinii pe strada….sa fie responsabili si sa ia macar un ciine in casa lui. Membrii asociatiilor de animale sa dea un exemplu personal : sa nu mai manince deloc carne (si vaca, porcul, oaia sint animale si daca spui ca iubesti animalele de ce sa le sacrifici ? ) ….si sa adopte ciini de pe strazi.
    Sint de acord cu desfiintarea gradinilor Zoo ! Nu este firesc ca acele animale sa stea in cusca. Daca o persoana afirma ca iubeste animalele sa o si demonstreze….De demagogie ne-am saturat! Asta inseamna RESPONSABILITATE CIVICA.
    Nu consider o solutie aceea de a face terapie toate persoanele care au fobie de ciini sau care au fost muscate de ciini ……:)))
    Interesant de analizat: cine „iubeste” animalele – exagerat si cu prea mare patima (considerind ca „toata lumea trebuie sa ia cite un ciine, sau sa accepte ciinele pe strada”) – spune de obicei – „animalul nu tradeaza” (continuarea propozitiei : insa cineva – un om – m-a tradat pe mine, nu m-a iubit, m-a parasit…etc)…….Acea pers are ea o problema cu unii oameni (are convingeri negative despre oameni)…si ca atare nu nutreste sentimente prea bune fata de om in genere…Problema nu e la oamenii din jur, ci la ea insasi…
    Sint batrini fara adapast pe strada…si noi ne „gindim” sa facam adaposturi pt ciini….Trist…

    crisa L

    Aprilie 16, 2008 at 5:21 pm

  12. Multumesc pentru comment. Raspund acum:
    1) nici eu nu sint de acord sa ramina ciinii pe strada
    2) sint perfect de acord cu dumneavoastra ca nu poti sa dai o lege pentru stringerea excrementelor dupa animalul tau, atita timp cit sint maidanezi pe strada si dupa ei nu stringe nimeni (apropo, in Franta nu stringe nimeni, si nimeni nu face galagie pentru asta)
    3) Eu iubesc animalele si, stimata doamna, am adoptat doi ciini de pe strada, pe linga cei doi de rasa pe care ii am (asta ca sa nu pun la socoteala cei trei-patru adoptati de-a lungul timpului si care nu mai sint in viata)
    4) A iubi animalele si a nu mai minca carne sint doua actiuni care nu au legatura una cu alta. Nu e nimic imoral in a minca carne (si animalele maninca carne, si sint sigur ca si catelusa dumneavoastra de rasa maninca). Altele sint problemele, si anume uciderea animalelor pentru / din placere / haine de blana / lipsa responabilitatii umane etc. NU sint de acord ca un iubitor de animale trebuie sa devina vegetarian
    5) Si eu sint in principiu de acord cu desfiintarea gradinelor Zoo. Dar trebuie sa gindim la rece si echilibrat: unu, anumite animale pe cale de disparitie nu mai traiesc decit in Zoo (bizonii, de pilda). Daca desfiintam aceste gradini, practic condamnam la moarte si ultimele exemplare. Pe cind asa, putem salva specia. Doi, exista animale care pot trai foarte bine la Zoo, fara sa fie afectate: diverse pasari, pesti, porci de toate soiurile, si in general animale care nu sint afectate de lipsa de spatiu.
    6) Stimata doamna, eu sint implinit sentimental – am o logodnica, am prieteni, am oameni pe care ii iubesc foarte mult. Cred ca nu am o problema de ne-socialitate. Dar cred ca asertiunea conform careia un om te poate trada oricind, pe cind un ciine nu, este cel putin prima facie adevarata (vezi ce s-a intiplat sub comunism, cind sotii se tradau intre ei, copilul isi trada tatal, etc.). Si nu numai eu cred asta. Si exista motive etologice pentru asa ceva. Daca domnisoarele frustrate care sustin asta va deranjeaza, atunci cititi, va rog, Konrad Lorenz. E tradus destul in romana. El este parintele etologiei comparate si cistigatorul unui Premiu Nobel pentru medicina si fiziologie. Si el sustine aceasta asertiune
    7) Stimata doamna, daca v-ati uita numai un minut pe site-ul meu ati vedea cata consideratie am pentru batrini si cit de preocupat sint de soarta lor. Dar a face comparatie intre soarta batrinilor de pe strazi (sau a copiilor, cum a facut George) si soarta ciinilor este gresit si unfair. Putem omori toti ciinii de pe strazi, stimata doamna. Chiar credeti sincer ca, economisind astfel o suma X, putem sa salvam batrinii? Sau copiii? Eu crad ca trist e modul in care puneti problema.
    In final, stimata doamna, a spune ca un ciine are valoare doar pentru ca e al meu mi se pare gresit logic si imoral. Daca un ciine are valoare (si poate fi aparat de unele principii morale), atunci TOTI ciinii impartasesc aceasta valoare. Nu puteti spune ca acel catel fericit pe care dumneavoastra il aveti poate fi considerat din punct de vedere moral, dar alti ciini nu. Ca viata lui are valoare in sine, dar viata altora nu. Este deopotriva gresit logic si moral.

    andruska

    Aprilie 16, 2008 at 6:37 pm

  13. Multumesc pentru raspuns. O sa va raspund la unele numere 3) felicitarile mele pentru faptul ca aveti catei in crestere (e o dovada de responsabilitate) 4) stiu ca multe fundatii pt apararea animalelor „apara” doar ciinii si pisicile, nu si alte animale (si intr-un fel nu mi se pare corect). Eu sint vegetariana, oricum…:) si ma gindesc ca nu ar strica si pentru sanatatea noastra sa nu mai mincam carne 🙂 5) referitor la zoo ma gindeam ca nu este f f „placut” pentru acel animal sa fie tot timpul „deranjat” de diversi privitori…(de ce credeti ca exista expresia „ca la zoo”?) Binenteles ca ele nu au constiinta, insa e posibil sa fie iritate…:) 6) nu ma refeream decit la o „categorie” de persoane care isi aroga dreptul de a impune altora sa fie de acord cu maidanezii pe strada…De foarte multe ori persoanele care apara animalele cu foarte mare vehementa se identifica cu animalele prea mult si urasc oamenii. Este posibil sa cunoasteti astfel de persoane 🙂 frustrare din anumite cauze care isi arata dragostea doar pentru animale. (repet: nu toate pers insa f multe) Nu e cazul sa o luati personal – pentru ca nu m-am referit ca dvs desconsiderati batrinii, ci la unele persoane care „urasc” oamenii din cauza unor nefericiri din viata lor. Ei transfera de obicei „problema lor” cu o persoana peste intreaga omenire. Nu am spus ca doar ciinele meu are valoare…:) am spus ca nu este ok pentru libertatea noastra sa traim in continuare cu maidanezii pe strazi si ca mi se pare o lipsa totala de responsabilitate faptul ca multe pers hranesc ciini in fata blocului in loc sa isi asume cresterea lor in propriile case. Argumentele acestor pers ( „ciinele simte si de aceea musca”) mi se par puierile. Mi se pare mult mai corect ca acele fundatii si asociatii care pretind ca se ocupa de problema ciinilor maidanezi sa faca adaposturi daca vor si sa nu mai arunce responsabilitatea pe primarie sau cetateni. Prefer ca primaria sa faca altceva cu banii publici (drumuri, canalizari, parcuri pt copii, plantare de pomi etc) decit adaposturi pt catei.

    crisa L

    Aprilie 16, 2008 at 9:06 pm

  14. Cred ca avem un punct in care nu sintem de acord. Daca tot ati vorbit de responsabilitate, trebuie sa ne asumam responsabilitatea fata de ciinii de pe strazi, ca doar nu a plouat cu ei si nici nu au aparut din senin. Cind spun „noi” ma refer la statul roman.
    A ucide ciinii pentru a scapa de responsabilitate nu este un mod de a-ti asuma responsabilitatea. Cel putin asa gindesc eu.
    Eu cred ca este mai important sa salvam viata acelor ciini si sa-i tinem in adaposturi, decit sa plantam flori sau pomi, si decit sa cheltuim o groaza pe artificii de Revelion, de pilda. Ciinii sint totusi niste animale care pot suferi. Mi se pare de bun simt sa vina inaintea pomilor. Cel putin pina rezolvam aceasta problema.
    Spuneti ca nu considerati ca doar ciinele dumneavoastra are valoare in sine, ca fiinta ce poate suferi. Pai atunci cum alaturati acest lucru de uciderea celorlalti ciini? Care este elementul valoric (moral) care il deosebeste pe ciinele dumneavoastra fata de cel de pe strada? Eu nu vad nici unul, nu va suparati…
    Din doua una: ori ciinele dumneavoastra nu are o valoare dpdv moral mai mult decit o vaza – si atunci e ok, daca dumneavoastra asa credeti (eu nu cred asta) – ori are o valoare mai mare decit o vaza. Dar atunci si ceilalti ciini (ai mei, sau maidanezii) au aceeasi valoare. Deci daca nu vreti sa va vedeti ciinele omorit, asta nu e pentru ca v-ar parea rau de el ca dupa o vaza sparta. Ceea ce ma determina pe mine sa cred ca valoarea ciinelui dumneavoastra este incomparabila cu cea a unei vaze: e o valoare calitativ diferita, una morala. Dar ceilalti ciini, fie ei si maidanezi, au aceeasi valoare. Nu vad pe ce considerente le negati acest statut.

    andruska

    Aprilie 16, 2008 at 10:53 pm

  15. „Suntem cu toţii foarte ignoranţi, dar nu cu toţii ignorăm aceleaşi lucruri”.spunea Einstein (nu sintem „perfecti” :)) Cred ca m-ati inteles gresit. Vorbiti de valoare. Pentru fiecare „valoare” inseamna altceva – deoarece sintem subiectivi 🙂 cu totii (desi ne e greu sa recunoastem asta :)) (fiecare are niste credinte despre viata si lume, conceptii etc) Nici eu nu sint de acord cu artificiile de Rev in conditiile in care traiesc intr-un oras poluat si cu multe alte tare(nici nu m-am referit la artificii ci la parcurile unde ne crestem copiii). Referitor la maidanezi – ca de ei vorbim, este important sa nu mai fie pe strada (restul sa se ocupe primaria impreuna cu asociatiile si cine doreste sa adopte!) Pe mine personal ma deranjeaza foarte mult persoanele care nu lasa primaria si asociatiilor sa isi faca treaba. Cred ca stiti ca de multe ori la blocuri exista persoane care hranesc animalele pe strada! Acelea nu sint responsabile, imi pare rau! A fi responsabil = sa iti asumi acel ciine si sa il adopti nu sa-i dai de mincare pe strada!Nu cunoasteti cazuri in care asociatiile si primaria doreau sa ia ciini si nu erau lasati de catre aceste pers? Nu va mai spun ca am vecini care isi lasa ciinii din curte nelegati pe strada (pt ca nu isi fac timp probabil sa si-i scoata in parc)…si acei ciini ataca pers sau alti ciini. Eu merg cu ciinele meu in lesa (si nu e pitbul sau alta rasa mare si fioroasa :)) De ex nu sint de acord nici cu pers care au ciini, vin cu ei in parc si ii lasa slobozi (mai ales daca genetic sint agresivi). Putem sa ne lasam ciinele slobod, daca acela nu e potential agresiv (si asta se stie in fct de rasa), sa-i punem botnita cind e in loc public. Pot face absolut orice atita timp cit nu jignesc, agresez sau pun in pericol viata altei persoane (si aici ma referi si la manipulare psihologica, violenta fizica, verbala, afectiva etc).

    crisa L

    Aprilie 17, 2008 at 11:59 am

  16. Se poate sa avem valori diferite. Dar una e sa avem valori diferite, si alta e sa fim coerenti (sau nu) in sustinerea propriilor valori. Eu la problema din urma ma refeream. Dar poate gresesc.
    Iarasi, problema nu este daca lasam ciinii pe strada sau nu. Eu am spus ca nu sint de acord cu ei pe strada. Problema e daca, dupa ce ii luam, ii omoram sau nu. Dumneavoastra spuneti ca trebuie omoriti. Eu sustin ca nu. Tocmai din cauza ca sint coerent in sustinerea valorilor pe care eu le am: din moment ce cred ca cei doi ciini au mei au o valoare nu gradual, ci esential diferita de o vaza, nu pot sa neg aceeasi valoare (morala) altor ciini, doar pentru ca nu sint ai mei. Asta e totul.

    andruska

    Aprilie 17, 2008 at 12:36 pm

  17. Daca citeati cu atentie prima mea interventie – cred ca va dadeati seama ca nu am scris nimic de omor. Faceti Presupuneri… Am scris foarte clar ca nu e firesc sa fie pe strada, chiar daca sint sterilizati, pt ca ei „musca cu gura nu cu fundul”!Nu cred ca v-ar conveni sa va fie agresat copilul (de orice ciine maidanez sau cu stapin) Recititi inca o data ce am scris! De fapt pe mine ma deranjeaza mai mult pers care se bat cu pumnul in piept ca fac ceva pt animale si nu isi asuma responsabilitatea cresterii lor (asta e marea problema dupa mine).

    crisa L

    Aprilie 17, 2008 at 3:31 pm

  18. Esti prea sofisticat pt mine, Andrei. Mai ales ca vad ca le ai si cu psihologia mai nou. Nu am citit cartea aia de Lorenz – dar nu m-a impresionat ce am citit. Iar partea cu creierul si cainii mi se pare dubioasa. Cel putin.

    N-as fi adaugat la acest bla-bla daca in seara asta, in Voluntari, la intrare in Bucuresti, n-as fi lovit un caine. Probabil l-am omorat. Nu cred o iota din ordinea aceea a legitimitatii omorurilor. Ai vazut cum se taie mieii si porcii presupun. Cine a pomenit vanatoarea? Si de ce e ok cand le mananci si nu cand ne aparam? Pt ca ‘asta fac si animalele’? Bizar.

    N-am avut de ales in seara asta, pt ca respectivul catel s-a bagat fix sub roti – nici n-am avut timp sa ridic piciorul de pe acceleratie. Dar daca ar fi fost timp si as fi franat tare – cum din instinct as fi facut probabil – ar fi iesit o tamponare in lant. Oricum spoilerul masinii mele nu arata prea bine.

    Animalul ala a murit cum a murit [nu-ti imagina ca sunt in apele mele dupa asta] pt ca oameni generosi si buni si blanzi l-au lasat pe strada. Era mult mai rau daca murea fara dureri, adormit?

    Daca iesea un accident, cine raspundea? La cine ma duc sa-mi plateasca spoilerul?

    Chiar e ultima data cand particip la discutia asta. Dar alegerea e cat se poate de clar asta: ori eutanasiere, ori caini pe strada. Nu vor exista din X motive suficiente adaposturi in viitorul apropiat. Mai mult – unele din aceste X motive sunt absolut legitime.

    George

    Aprilie 17, 2008 at 7:02 pm

  19. @ George: nu vad unde am sustinut ca le-as avea cu psihologia. Point-ul meu a fost unul de logica, daca la asta te referi (coerenta). E drept si recunosc: nici cu logica nu ma laud 🙂
    „Alegerea e cat se poate de clar asta: ori eutanasiere, ori caini pe strada”. Desigur, George. Pentru tine e clara. Pentru mine nu. Desigur, tu poti avea dreptate si eu pot gresi. Diferenta e ca eu pot accepta ca pot gresi 🙂

    andruska

    Aprilie 17, 2008 at 10:09 pm

  20. Salut la toata lumea.

    Am citit commenturile…putin cam in graba, e adevarat… si m-am gandit ca ar fi bine sa adaug ceva cu privire la caini:

    1. De ce lumea se oripileaza mai degraba cand un o haita de caini omoara un om decat atunci cand un om omoara un om? Din acelasi motiv pentru care oamenii se tem mai mult de un asteroid care ar putea lovi Pamantul decat de poluare sau se tem mai mult de cancer decat de sida. Oamenii se tem de necunoscut, de ceva care i-ar putea lovi pe neasteptate (stim cam ce ar rebui sa facem ca sa oprim poluarea si stim in mare masurile pe care trebuie sa le luam ca sa nu ne infectam cu hiv, dar un asteroid nu poate fi detectat decat atunci cand e prea tarziu si nu stim cum am putea sa prevenim toate tipurile de cancer). Un atac al cainilor are un asemenea grad de imprevizibilitate incat genereaza teama: eu am fost atacat de o haita de caini aproape de intrarea in caminul in care locuiam pe atunci (daca era teritoriul lor de ce nu m-au atacat in prima zi cand m-am cazat?) a doua oara pe strada in plin centrul Bucurestiului pe un bulevard plin de oameni care au trecut nestanjeniti de caini si a treia oara aproape de locul unde lucrez acum in Timisoara, desi numarul cainilor vagabonzi din zona tinde spre zero (au aparut literalmente din senin, n-am observat niciodata o haita de caini pe acolo). Oricate explicatii ar da iubitorii de animale noi de fapt nu stim ce anume genereaza un atac si ce nu.

    2. Cainii ataca oameni care le „violeaza” teritoriul. Sa pre supunem ca ar fi adevarat. Ce argument e asta? Sunt orase din Romania in care oriunde te-ai afla esti pe teritoriul unei haite de caini. Asta inseamna ca nu ar trebui sa iesi din casa? Mai mult, de unde ar trebui sa stiu eu ca sunt pe „teritoriu interzis”? Ar trebui sa miros urina de pe stalpii de telegraf si de pe boscheti? 🙂

    3. Andruska a zis ca nu e de acord:
    a) sa fie caini pe strada
    b) sa fie ucisi
    c) sa traiasca in spatii stramte in care nu se pot misca
    Ne-a cam lasat fara optiuni 🙂
    Imaginati-va situatia in care cei 10.000 de caini vagabonzi ai Bucurestiului sunt toti „cazati” in adaposturi si trebuie scosi de 2 ori pe zi ca sa-si faca plimbarea…va suna realizabil?
    De fapt noi avem urmatoarele optiuni:
    a) ii lasam pe strada sterilizati (asta inseamna inca vreo 5-6 ani de risc de a fi muscat).
    b) ii ucidem (fara chinuri inutile, prin metode considerate blande)
    c) ii tinem in adaposturi ca pe sardele in conserva, le aruncam mancare pentru care ei se lupta (cei mai slabi mor de foame), traiesc in propriile excremente (cine intra in mijlocul haitei ca sa faca curat?) si alte orori la care nu vreau sa ma gandesc.

    Eu unul prefer metoda b. Exista metode de a ucide cainii fara sa se chinuie inutil.
    Desigur, puteti replica cum ca ei pot fi ingrijiti cu dragoste, in adaposturi separate cu tot spatiul de care au nevoie s.a.m.d. dar ganditi-va ca nici macar copiii de la orfelinat nu sunt ingrijiti cum trebuie, deoarece sarcina asta e facuta de oameni platiti (nu foarte bine) pentru asta si care de abia asteapta sa se termine programul sa plece acasa. Nici copiii de la orfelinat nu au camere separate. Pur si simplu nu e realizabil.

    4. Iubitorii de animale care vor caini pe strada nu iau in calcul alti iubitori de animale care nu-si pot plimba catelul prin parc din cauza cainilor vagabonzi (atacurile cainilor vagabonzi asupra altor caini sunt mult mai frecvente decat asupra oamenilor – cel mai mare rival e un alt individ din specia ta).

    5. Adoptiile nu sunt o solutie, deoarece cainii trebuie sa aiba un minim dresaj (sa fie curat, sa te insoteasca fara sa fie tras de zgarda s.a.m.d.) si asta se intampla doar cu puii adoptati, adultii ajung mai degraba sa enerveze pe noii stapani si sa fie lasati in strada din nou. In plus, cainii de apartament trebuie sa aiba talie mica, nu poti creste ditamai dulaul in casa (plus ca iti mananca si papucii si sufletul si tot).

    In concluzie: nu avem de ales intre bine si rau ci, ca mai totdeauna in viata trebuie ales raul cel mai mic.

    alex

    Aprilie 18, 2008 at 10:00 am

  21. Plec in Romania, din pacate nu pot raspunde la comentariul tau. Dar promit sa raspund in citeva zile. Doar o singura chestie: tu spui:
    „3. Andruska a zis ca nu e de acord:
    a) sa fie caini pe strada
    b) sa fie ucisi
    c) sa traiasca in spatii stramte in care nu se pot misca”
    Nu stiu unde ai vazut, in ceea ce am scris eu, ca sustin ultima varianta. Vorbim in curind!

    andruska

    Aprilie 18, 2008 at 2:39 pm

  22. Revin, deci.
    Citisem in urma cu citeva zile pe site-ul Realitatea cum s-a rezolvat problema comunitarilor in Timisoara:
    1) Primaria, cu ajutorul ONG-urilor, a dat startul unei campanii de adoptii in Timisoara si in satele din imprejurimi. Pentru fiecare ciine adoptat omul primea 200 RON. Programul, la final, a costat 300.000 euro.
    2) Ciinii au fost sterilizati si tatuati (procedura mai ieftina decit cip-ul). Cine adopta un ciine, primea banii, dar apoi il lasa pe strada era aspru pedepsit.
    3) Ciinii ramasi dupa acest program de adoptie – batrinii si bolnavii au fost eutanasiati. Primaria a dat terenuri in afara orasului ONG-urilor, si a dus toti ciinii acolo.
    Nu stiu cit si daca e adevarat. Nu stiu daca in Timisoara chiar nu mai vezi tipenie de maidanez pe strada. Dar cred ca e fezabil. Oricum, eu am incredere in actualul primar din Timisoara.
    Si stiti cum e… Azi in Timisoara, miine in toata tara!

    andruska

    Aprilie 21, 2008 at 11:16 am

  23. Salut
    Hristos a-nviat!
    Traiesc in Timisoara de aproape 10 ani. Cand am venit numarul cainilor era mult mai mic decat azi. Nu am auzit de solutia pe care ai descris-o tu mai sus. In 1999 in Timisoara vanatorii ieseau periodic la „target practice” pe caini vagabonzi si pe ciori, de aia erau asa de putini (practic nu erau). In timp cred ca solutia a fost abandonata, probabil pentru ca facea victime colaterale printre cainii cu stapan care umblau ocazional liber (nefiind sterilizati, cand erau in calduri erau probabil greu de stapanit).
    Oricum, daca in Bucuresti am fost atacat de 2 ori in 18 luni, in Timisoara mi s-a intamplat dupa aproape 7 ani 🙂

    alex

    Mai 2, 2008 at 6:42 am

  24. acesti maidanezi nu sunt vinovati ,si nu trebue omoriti,sunt vietati ca si noi.doar ca ei nu inteleg,nu au fost crescuti de cineva ca sai dreseze,sun ciini ai strazii!!!parintii in primul rind trebuie sa aiba grija de copiii sai,eu pe al meu n-ul scap din ochi!!!asa ca draga primarie ,faceti ceva dar n-ui omoriti,au suflet!!!!!

    mary

    August 26, 2009 at 2:58 pm


Lasă un răspuns

