Interactiuni

Romanu si Muzeu’, baba si mitraliera

with 9 comments

Romania, privita cu detasare, ramine eterna si fascinanta. Daca te implici, te apuca plinsul cu sughituri si risete isterice. Iaca alt moment.

Pregatiti-va cafeaua, luati pozitia ginditorului de la Pocreaca si raspundeti a la Robingo: care-i legatura intre roman si muzeu? Va zic eu: nici una. Adica romulanu’ are muzee, dar ori a uitat de ele de pe vremea bunicului, ori isi aminteste doar atunci cind vrea sa se laude si el cu ceva din batatura sa. Nu, serios: citi romani ati vazut intr-un muzeu de istorie naturala, sau de istoria literaturii, sau de arta contemporana? Va spun eu (iarasi): numarul lor se afla aritmetic, prin operatia de adunare a numarulului specialistilor din fiecare domeniu, care scriu / creeaza pentru cercul lor mic si inchis, plus zero. Adica pentru cultura in general si muzee in particular, in Romania nu exista public. Daca eu ma indragostesc si in seconda doi ii propun iubitei sa o scot la muzeu, in secunda trei afla toata urbea ce bleg si fraier sint.

Exista, desigur, o exceptie. Pardon, doua. Primo: cumperi ceva scump iubitei (neaparat din mall), o duci intr-un club si dupa aia, ca sa pregatesti terenul nuptial, o scoti cu bemveu’ la un cenaclu de poezie, ca sa vada fatuca cit de cult si sensibil esti tu, minca-ti-as. Due: daca nu esti chiar asa sensibil, o duci la muzeul taranului roman – nu ca sa o faci taranca, ci pentru a-i cumpara o ie „facuta de mina” si mai usor descheiabila (tehnologia siretului nu da gres nicicind).

In rest, repet: romanu’ si muzeu’, baba si mitraliera.

Dar iacata cum capitalismul scoate din romulan cultura prin toate gauricile fizice si sufletesti. Se ia deci o idee frantuzeasca, se altoieste pe plaiuri romanesti. Apoi citeva ziare si televiziuni mesteca bine maglavaisul, dar cu atentie, sa nu se taie. Se face reclama: e moca la muzeu, ba! E toata noaptea, sa moara mama. Hai ca merge si frate-miu cu blonda lui, vino si tu. E de bon ton, carevasazica. Adica spune la televizor, e moca, toata lumea merge si noi nu?!

Si bunul meu ginditor de la Pocreaca zice asa: ca persoanele care au facut ditamai cozile la muzeele din Romania noaptea trecuta n-au habar de cultura nici cit radical din creierul scazut la foc mic, dar au mers pentru ca e un eveniment monden. Ca aceleasi persoane, care s-au batut cu jandarmii ca nu mai apucau sa intre moca la MNAC, n-au nici cea mai mica idee ca biletul la un muzeu costa de doua ori mai ieftin decit o bere cumparata in clubul de fite la care merg zilnic. Au mers bietii natarai pentru ca e la moda, pentru ca s-a dat la televizor, pentru ca e moca, pentru ca asa face lumea. Pariu ca 90 la suta dintre ei nu au fost la un muzeu nici o singura data in ultimii zece ani? Si pariu ca mai mult de jumate au intrat pentru prima oara intr-un muzeu?

Ginditorul meu drag de la Pocreaca plinge cu un ochi, si cu altul ride. Dar se ridica repede, isi ia sapa si pleaca sa se ocupe si el de cultura. De cultura vitei de vie.

Stirea pe larg, aici. Cozile din fata muzeelor pot fi vazute pe blogul Ralucai, aici.

[Nota: nu vreau sa fiu inteles gresit. „Noaptea muzeelor” e o idee buna, mai ales pentru cei care, in strainatate, nu isi permi sa dea intre 10 si 20 de euro pe o intrare la muzeu. De pilda, la un muzeu al comunismului din Budapesta – de fapt, un parc unde s-au aruncat vechile statui comuniste – intrarea costa cam 14 euro, ceea ce e cam multisor. Deci e bine sa poti intra la un moment dat gratis. Dar in Romania, unde, cu putine exceptii, intrarea la muzee costa cam cit o bere Tuborg la o terasa, nu vad sensul acestei actiuni. Mai ales ca, prin modul de mediatizare si prin modul in care a fost administrat, acest eveniment, departe de a fi unul cultural, a semanat mai degraba cu un circ trist]

Anunțuri

Written by Andrei Stavilă

Mai 18, 2008 la 5:06 pm

9 Răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Asa cum ma stii am citit doar primul paragraf, deci daca spun ceva aici care cred eu ca te contrazice si nu o face te rog sa ma ierti. Eu chiar nu prea mai am timp in ultima vreme si de aceea am azvarlit doua poze pe blog si nu am zis nimic. De la inceput iti spun ca eu consider buna initiativa cu Noaptea Muzeelor. Desigur e motiv de bairam national si se aduna la muzeu noaptea toti cocalarii si nu incap oameni ca mine, mai ales ca spre rusinea mea nu am ajuns la vreo 2 din Bucuresti. Da pe de alta parte despre golanasii care erau in fata la Antipa nu am auzit ca odata intrati in muzeu sa se apuce sa faca mascari. Am inteles ca au fost cuminti, au ascultat de muzeografi si s-au dstrat astfel. Nu stiu daca reuseste sa ii culturalizeze da e un pas inainte. In al doilea rand zici ca pretul e mic, o fi mic pentru tine da pentru un student(de aceasta data) care plateste 400 de euro pe chirie sa dea 100 de mii(vechi) pentru un muzeu e foarte mult. Ceea ce ma bucura e ca acolo erau tineri, ca eu ma si imaginam dandu-mi ghionturi cu babele, tineri care nu prea mai contau de unde vin ci doar faptul laudabil de a petrece sambata seara intr-un muzeu si nu cine stie pe unde…

    raluca

    Mai 19, 2008 at 7:59 pm

  2. Si uite apropo de ce ziceam cu Gheorghe, poate ceva totusi se schimba (http://www.expres.ro/articole/detalii-articol/804232/Andrei-Gheorghe-a-fost-suspendat-prin-SMS–VIDEO/) si in Romanica. Hai n-o mai lua si tu asa in tragic…

    raluca

    Mai 19, 2008 at 8:56 pm

  3. Unu la mina, chiar te rog sa citesti tot ce am scris. Nu e chiar asa lung si nu iti ia mai mult de doua minute. Am cronometrat eu.
    Doi la mina, studentul de care spui tu, care da 400 euro pe chirie dar nu poate da 100.000 la muzeu, bat pariu ca da intr-o singura seara, la bar, mai mult de 100.000 – deci imi pare rau, dar chiar nu ai dreptate. Plus de asta, Ral, imaginea despre un student pe care o ai tu e demult… Azi studentii au masini si merg in cluburi.
    Trei la mina: vazusem si eu stirea cu suspendarea lui Gheorghe. Si primul meu gind a fost ca poate gresesc, ca poate se schimba ceva in imputita romanie cu r mic. Dar pe urma am vazut cum politistii neaga faptul ca Gheorghe s-a certat cu ei si i-a scuipat, desi pe film se vede clar si una si alta. De ce? Iaca explic eu: pentru ca in romania cu r mic unui politist ii tremura nadragii in fata unui parlamentar si chiar in fata unui VIP.
    Apropo, cum a ramas cu accidentul lui Orban? Si ce crezi ca pateam eu, spre deosebire de Orban, in romania cu r mic daca as fi accidentat o fata?
    Asa ca imi pare rau Raluca: nimic nu se schimba in imputita romanie cu r mic. Din pacate…
    Spun si eu, precum in Midnight Caller: „Good night, romania. Wherever you are”.

    andruska

    Mai 20, 2008 at 11:16 am

  4. Uite, am citit articolul din EvZ. Hai, ma Raluca… Ma doare capul de atita nesimtire si mirlanie. Adica eu scuip politisti, ma rastesc la ei ca sint VIP ce p..a mea, si apoi ii acuz ca de fapt sint mina in mina cu paparazzi. Adica paparazzi l-au pus sa suipe politistii? Paparazzi l-au pus sa bea si sa se urce la volan? Eu zic bravo paparazzilor ca l-au prins si ca au anuntat politistii.
    Gheorghe face exact ca un politician: nu-i adevarat ca am furat, sigur, pare ca asa am facut, dar nu e adevarat, sa moara mama…
    Ce dracu sa se schimbe in rahatul asta de romanie cu r mic? Nu se schimba nimic, ca asa e romania cu r mic. Ce mindru sint de tara mea.

    andruska

    Mai 20, 2008 at 11:25 am

  5. Andrei, am colegi studenti care sunt exact asa cum spun eu. Am colegi care se bucura la o invitatie la teatru primita gratis de la radio, chiar daca spectacolul nu e cine stie ce. Si sa stii Andrei ca DA sunt studenti asa cum ii vezi tu da sunt si din ceilalti care chiar au facut o economie imbrancindu-se noaptea la muzeu. Sunt si tineri ai caror parinti abia ii tin la studii in capitala si pentru care o distractie de genul asta chiar e o distractie. In multe privinte te inseli da chiar nu sunt eu in masura sa ti le arat. Probabil ca le vei descoperi, probabil ca iti va trece inversunarea… Pe de alta parte, e adevarat ca Gheorghe nu a fost suspendat, da eu ziceam ca nu va pati nimic si uite ca totusi a patit. Poate ca politistii se tem de VIP-uri si de mediatizarea negativa, da sunt si contra exemple. Si gandeste-te daca Gheorghe are dreptate si politistii erau mana in mana cu paparazzi si l-au tinut 40 de minute acolo in intersectie nu iti cam cade toata argumentatia ta? Poti tu baga mana in foc ca adevarul e de o parte sau de alta? Nici eu nu il simpatizez pe Gheorghe si mie mi se pare un arogant cu foarte putini(spre deloc) neuroni, da si politia face o groaza de abuzuri. Scena se putea termina mult mai simplu: te-am prins baut ti-am luat carnetul si gata. In 3 luni il ai inapoi si daca recidivezi il pierzi de tot. Ce sa ne mai ciondanim ca tatele in intersectie… Mi se pare ca pui anumite etichete pe care le aplici pentru toata lumea, mai sunt si oameni buni in tara asta care merita sa fie romani intr-o Romanie cu R mare…

    raluca

    Mai 20, 2008 at 5:12 pm

  6. Cu siguranta exista studenti saraci, dar sa nu imi spui tu mie ca nu dau banii – si aia putini pe care ii au – pe bere si tigari. Asta n-o prea cred. Deci daca isi permit tigari, eu zic ca isi permit si un bilet la muzeu. Poate gresesc.
    Apoi: o fi cum spui tu, o fi intrat paparazzi pe fir, dar un scuipat tot scuipat ramine, si Gheorghe a scuipat. Pe de alta parte, evident ca si politistii sint dobitoci – exact ce spuneam, si ei fac parte din romania cu r mic. Sa nu crezi ca le-as gasi vreo scuza politistilor, dar nici scuipatul nu e o atitudine – si nu, Raluca, in locul lui Gheorghe eu nu ii scuipam, pentru ca nu imi permiteam.
    Nu pun etichete pe toata lumea, Raluca, evident ca exagerezi. Eu vorbesc de romanul mediu: corupt (de la asistent, medic, profesor, politist si pina la presedinte), nesimtit, agresiv, incrincenat, invidios, birfitor, care isi baga nasul oriunde nu ii fierbe oala. Evident ca sint exceptii – niciodata nu am universalizat. Dar romanii, lasind la o parte aceste exceptii, sint exact asa cum iti spun eu.
    A, sa nu uit: tocmai am venit de la o expozitie la mall-ul Arkad, o expozitie cu vreo 16 modele din istoria Harley Davidson. Am facut poze la greu, si nimeni nu s-a luat de mine. Compara asta cu nesimtirea individului care, atunci cind am vrut sa fac o poza la VW-ul broscuta de la Iulius mall din Iasi, mi-a spus sa o las mai usor cu fotografiatul ca nu e voie. Romanul tot nesimtit, agresiv si ticalos ramine.
    A, si sa stii ca inversunarea o am de prin liceu, deci nu cred ca imi trece. Tu nu stii pentru ca nu m-ai citit pina de curind. Dar intotdeauna am injurat romania (care romanie cu R mare??????) si romanul mediu. Acuma doar ca o fac SI pe blog.
    Si nu vad de ce spui ca ne certam – eu vad o dezbatere de bun simt
    Si te pup cu acelasi drag 🙂

    andruska

    Mai 20, 2008 at 7:25 pm

  7. Si eu te pup, abia astept sa vad pozele cu motocicletele si propun sa nu mai abordam subiectele taioase never ever ca tot la certat ajungem. Suntem incapatanati…asta e…

    raluca

    Mai 20, 2008 at 8:25 pm

  8. Nu te mai rasti, Andrei. Eu cel putin n-am fost pe la un muzeu de cam multicel, dar am vazut ca prin Bucuresti se mai intampla lucruri faine. Unele muzee au publicul lor, unele au un marketing cultural mai bun – Antipa se misca f bine de exemplu. Am trecut o seara pe la Muzeul Taranului, era un concert de jazz de ziua Europei, au fost si proiectii de film etc. Nu era loc – e un soi de terasa acolo; lume amestecata. Ei si? Nici pe cei care merg la Muzeul Satului sa bea un vin nu i-as judeca asa. Am cunoscut astfel de oameni si ii jignesti fara motiv – nu sunt nici prosti, nici lichele.

    Noaptea muzeelor e cat se poate de ok. Viata de noapte a unui oras mare nu inseamna doar amaratii din gari, prostituate si masini ‘fulgerate’. Daca de ex. orasele noastre ar avea transport public de noapte (RATB-ul avea un sondaj pe site – dar a ramas fara consecinte… cu exceptia noptii de inviere; no comment), ar fi alta atmosfera.

    Presupun ca tb un soi de autenticitate ca sa intri intr-un muzeu? Fii serios. Cu atat mai bine daca e la moda.

    Si nu te mai lua de cei care conduc bemveuri :). Cand alde Porsche desena broscute la ordinul stim noi cui, altii faceau avioane ;). OO=UU=OO

    George

    Mai 22, 2008 at 6:06 pm

  9. Si de ce nu m-as rasti? Am tot dreptul sa ma rastesc la o tara de nimic, compusa dintr-o majoritate de oameni de nimic. Si am dreptul sa ma rastesc, cel putin pe blogul meu. (nota: nu jignesc pe nici un om normal si cu bun simt: am spus ca majoritatea romanilor sint asa – nu toti).
    Hmmm… Tot nu mi-a explicat nimeni (inca…) de ce oamenii care s-au imbrincit cu politistii in acea „Noapte” (la coada de la MNAC) nu au preferat sa o lase balta si sa se duca a doua zi.
    „Autenticitate”? Am zis eu asta? Vorbeam de bun simt si de bilete care costa cam cit o bere-doua (in romania cu r mic).
    Nu cred ca am jignit pe nimeni – nu am universalizat in nici un caz, am dat doar niste procente care pot fi gresite – sau nu.
    „Concert de JAZZ de ziua EUROPEI la MUZEUL TARANULUI ROMAN”? Hai ca e fain 🙂
    In alta ordine de idei: ai ajuns in Bp?

    andruska

    Mai 22, 2008 at 7:17 pm


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: