Interactiuni

Se prabusesc biserici

with 2 comments

Cind am vazut titlul acestei stiri pe Mediafax, mi s-a facut pielea de gaina. Am facut click pe titlu si am citit intreaga stire: da, previziunea mea se adeverise: zidul unei biserici care a cazut si a omorit un muncitor, ranind un al doilea, era chiar zidul bisericii „Toma Cozma”, biserica unde a slujit bunicul meu (ca preot pensionar, impreuna cu preotul paroh de acolo), pina cind nu s-a mai putut misca.

De ce am ghicit din prima? Pentru ca am fost anul asta, in Vinerea Mare, la Prohod, la aceasta biserica. Trecuse mult timp de cind nu am mai dat pe acolo, si m-am cutremurat: zidurile stateau sa cada, si ca sa nu se intimple asta, lipsa banilor si probabil lipsa de responsabilitate i-a facut pe unii sa propteasca zidurile cu pari mari de lemn si cu scinduri. Da, era ca in Evul Mediu, sau ca atunci cind construim un castel din carti de joc, si proptim o carte cu alta.

Cum tocmai era Prohodul, si urma sa inconjuram biserica, m-am gindit cu groaza la tragedia ce putea avea loc daca un zid s-ar fi darimat chiar in acel moment. Iata ca abia a trecut o luna si zidul s-a darimat.

Desi biserica „Toma Cozma” este situata pe Copou, deci o locatie buna, niciodata nu s-au prea strins bani acolo (aviz pentru cei care perpetueaza cliseul cu cit de bogate sint bisericile noastre). Biserica asta nu e nici macar pictat pe dinauntru, sint doar icoane mari agatate de pereti. Iar zidurile stateau sa cada. Si au cazut. Si au omorit un om.

Ma intreb, totusi: daca se stiau conditiile, de ce se faceau in continuare slujbe in biserica? Tragedia putea fi mult mai mare! Iar autoritatile ar trebui sa ia masuri mult mai largi: acea zona a Copoului, care efectiv se duce la vale, pune in pericol nu numai pe cei ce vin la biserica – ci si pe cei care locuiesc in casele de pe intreaga strada „Toma Cozma”. Se stie acest lucru de cel putin 20 de ani – dar nimeni nu face nimic. Pina ce se va intimpla o (alta) tragedie…

Stirea relatata la ProTV, plus video, aici.

Written by Andrei Stavilă

Mai 31, 2008 la 4:47 pm

2 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Pai ma Andrei, cumva e responsabilitatea autoritatilor, da nu am putut sa nu observ vilutele care au rasarit pe dealul ala. Adica cine le da alora autorizatii de constructie? sau cine e atat de iresponsabil sa isi faca o casa pe un deal care pica, pentru ca ala nu e singurul din Iasi, din cate stiu eu si Ticaul e la fel, ori pe Sararie sunt (sau ma rog erau cand eram eu in Iasi) cele mai mari vile. Si oricum daca oamenii nu fac singuri ceva, sa stea mult si bine cu mana intinsa la autoritati. Probabil ca un fel de proiect precum reabilitarea termica a locuintelor(despre care am auzit doar la Bucuresti, nu stiu daca e si in Iasi) la care fiecare sa contribuie cu o suma pentru a reabilita dealul… Cat despre Biserica, aici nu stiu daca se poate implica statul, ca vorba aia e proprietatea BOR-ului. Probabil ca daca nu aduce multi bani nici nu s-au chinuit sa o reabiliteze… Pacat…

    raluca

    Iunie 1, 2008 at 3:41 pm

  2. Sint de acord cu tine, exista citiva versanti ai dealului Copou care o iau la vale. Prostii construiesc, totusi. Cine stie ce-i in capul lor… Da, ideea de reabilitare ar fi buna.
    Cit despre biserica: din cite stiu si din cite am citit in presa, e monument istoric, deci statul poate da ceva bani. Bine, ca si Patriarhia e de tot rahatul, daca vrea sa construiasca ditamai Catedrala Prostirii Neamului, dar nu are bani pentru un monument istoric, o bisericuta din Copou….

    andruska

    Iunie 1, 2008 at 10:08 pm


Lasă un răspuns

