Interactiuni

Sint moldovean, ba bucurestean nesimtit!

with 3 comments

Cum in vacanta de vara nu am prea avut acces la net, acum incerc sa ma pun la punct si sa citesc link-urile trimise de prieteni pe timpul verii. Un articol (trimis de Oana) superb si delicios despre galceava provinciilor, despre cum ne vedem noi, moldovenii, ardelenii, oltenii etc. intre noi, despre stereotipurile aferente si multe altele, puteti citi aici. De fapt, articolul vine ca urmare a unui interviu acordat de Liviu Antonesei ziarului Adevarul, unde spunea ca ar vota pentru federalizarea Romaniei. Interviul il cititi aici. Alex, vezi interviul!

Written by Andrei Stavilă

Septembrie 14, 2008 la 6:32 pm

3 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. OK, tu m-ai provocat 🙂

    Intai, referitor la modul cum ii vedem noi pe cei din alte provincii si cum ne vad ei pe noi, am observat doua chestii:

    1. intoleranta e invers proportionala cu nivelul de educatie. Un om mai putin citit e mai legat de obiceiurile locale, vorbeste cu accent mai pronuntat, cu mai multe regionalisme, se adapteaza mai greu in relatia cu un strain. Eu unul ma inteleg bine cu oricine, din orice regiune ar fi, numai prost bata sa nu fie.

    2. intoleranta se manifesta mai ales cand intolerantul are frustrari pe care nu le poate refula altfel. De ex., daca eu, din Bucuresti, nu imi gasesc o slujba bine platita, asta e din cauza moldovenilor care vin puhoi in Bucuresti ca sa ne ia noua slujbele, pentru ca la ei e saracie etc. (ignoram faptul ca un localnic e intotdeauna preferat unui venetic de exemplu pentru ca angajatorul nu trebuie sa plateasca pentru el taxa de relocare etc).

    Ce am zis mai sus nu se aplica doar in cazul diferitelor regiuni din Romania, eu de ex. lucrez intr-o multinationala unde angajatii straini au de multe ori aceeasi atitudine.

    Inca o remarca: autorul articolului din Adevarul cam abereaza, pentru ca eu am auzit bancuri olteni transformate in bancuri cu moldoveni, bancuri cu politisti transformate in bancuri cu ardeleni si lista poate continua, nu exista un mod in care ne vad miticii pe noi de exemplu, orice banc e bun daca ma sufoca frustrarea.

    Partea a doua: ce intelege Antonesei prin federalizare? Eu sunt de parere ca e buna descentralizarea, dar descentralizare sa fie, adica majoritatea banilor din taxe sa ramana la nivel local (adica la primarie). Altfel, in loc de o singura centralizare o sa avem mai multe centralizari, nu descentralizare.
    Am citit o data o statistica: din toate judetele Romaniei, doar 4 (inclusiv Bucurestiul) contribuie substantial mai mult decat primesc la bugetul national. Mi se pare ca erau Timisul, Clujul, Constanta si, cum am zis, Bucurestiul. Altele precum Prahova si Sibiul aveau un mic excedent, iar restul de vreo 36 erau toate „intretinute” ca sa zic asa. Judetele care contribuie cel mai putin o si duc mai greu. N-am fost recent prin Constanta sau Bucuresti, dar iti spun ca in Timis si in Cluj drumurile sunt muult mai bune decat in alte zone, deci nu prea poti spune ca bugetul national avantajeaza mult pe unii si dezavantajeaza pe altii (Vasluiul de exemplu e cel mai sarac judet cu bugetul statului cu tot).
    Amuzant e ca, dintre transilvanenii care vor federalizare cu orice pret nu sunt din Cluj sau din Timis, ci din alte judete mai obscure ca sa zic asa, care, normal, ar avea numai de castigat.

    Una peste alta, o federalizare facuta acum, dupa mai mult de jumatate de secol de centralizare ar fi cinica. In timpul comunistilor s-au injectat puternic fonduri in zone sarace pentru a le dezvolta. Acuma tot ele ar vrea independenta financiara ca sa-si pastreze avantajul.
    Tine cont ca unul din factorii puternici de dezvoltare e infrastructura. Investitorii ar veni ei, dar nu pot ajunge. De aceea exista poli de dezvoltare in Bucuresti (si la vreo 50 km e Kazahstanul din „Borat”) si Timisoara (iar Resita de exemplu e un oras practic mort dupa ce a falimentat siderurgia). Nu pentru ca bucurestenii „e smecheri” sau pentru ca Banatul e fruncea, ci pentru ca cele 2 orase au avut aeroporturi internationale inca din anii ’90. Cand aeroportul din Sibiu a devenit international s-a dezvoltat si zona respectiva apoi a urmat si Clujul.
    Decizia care aeroporturi sa fie internationale se ia de catre ministerul transporturilor probabil, adica centralizat. De ce nu Iasiul de exemplu? Habar n-am, dar dupa astfel de decizii la nivel central, sa tot vrei federalizare.

    alex

    Septembrie 15, 2008 at 10:08 am

  2. Sint de acord ca „intoleranta se manifesta mai ales cand intolerantul are frustrari pe care nu le poate refula altfel”, dar nu accept ideea conform careia „intoleranta e invers proportionala cu nivelul de educatie”. Citeva argumente:
    a) ce zici de asa-zisa generatie de aur interbelica, la care si eu ma prosternam la un moment dat? Eliade? Cioran? Nae Ionescu? Iti recomand cu mare caldura „Jurnalul” lui Mihail Sebastian (aparut la Humanitas), daca nu cumva l-ai citit deja… Sa vezi acolo ce intoleranti erau bravii nostri tineri educati!
    b) Cineva (nu mai tin minte daca tot Sebastian) spunea ca a-ti declara iubirea fata de evrei este la fel de rau cu a-ti declara ura fata de ei. Este vorba despre doua fete ale aceluiasi fapt, ambele la fel de gaunoase, si asta pentru ca singularizeaza nepermis evreul in raport cu alte etnii.
    Mutatis mutandis, cam la fel si cu intoleranta fata de reprezentantii unor provincii. A declara ca iti e greata de bucuresteni, de exemplu, e la fel de rau cu a declara ca esti mindru ca esti moldovean (si am auzit multi oameni educati care sustin asta). Ambele declaratii fac acelasi tip de eroare: a fi mindru ca esti moldovean implica faptul ca tu esti mai breaz ca olteanul, tot la fel cum a declara ca ii urasti pe olteni implica faptul ca tu, ca moldovean, esti mai breaz decit ei.
    Ca sa revin: din nefericire, intoleranta nu este invers proportionala cu nivelul de educatie, ci mai degraba cu… un minim bun simt si o minima constientizare a ceea ce inseamna hazardul (relativ la locul unde ne-a scapat barza).
    Ca sa vad partea plina a paharului, ma gindesc ce noroc am avut eu nascindu-ma la Iasi. Daca ma aducea o barza mai slabanoaga, ma scapa naibii prin Chisinau, si atunci vedeam eu cu adevarat ce inseamna a fi moldovean 🙂
    De acord in rest, in tot ceea ce ai scris despre descentralizare. Numai ca nu cred in ceea ce tu numesti cinismul unei federalizari.
    In rest, cu infrastructura, nici nu stii cita dreptate iti dau. Ma doare inima de fiecare data cind fac ruta Iasi-Budapesta cu masina (ma rog, ma doare inima doar la portiunea Iasi-Oradea). Simt fiecare hop ca pe un atac de cord, mai ales ca masina abia a implinit un an 😦

    andruska

    Septembrie 15, 2008 at 8:11 pm

  3. Good point, good, good point 🙂

    Numai ca antisemitismul e cultivat de mult, mai bine zis de la Sf. Pavel incoace, de cand s-a hotarat ca evreii sunt vinovati de deicid. E altceva decat dispretul intre diferite provincii romanesti.

    Corect, eu nu sunt mandru ca-s moldovean, eu sunt moldovean si atat, ca multi alti bucuresteni, timisoreni etc. 🙂 Natiunea romana e foarte omogena.

    Eu sunt nascut si crescut in Bucovina si am fost invatat sa fiu mandru ca sunt etnic roman care (impreuna cu nemtii) sunt mai buni decat „rusnacii” (adica ucrainenii minoritari pe la noi). Nu prea am fost invatat sa dispretuiesc celelalte provincii pentru ca nu prea am avut legatura cu ele. Dar probabil exista moldoveni care se cred mai buni decat cei din alte regiuni, nu stiu.

    Mie nu mi-e greata de bucuresteni, mi-e greata de Bucuresti, dintr-un motiv simplu. Procentul de prosti e cam acelasi in orice regiune a lumii (sunt cam uniform raspanditi). Rezulta ca in judetul Suceava avem cam acelasi procent de prosti ca in Bucuresti. Dar Suceava are doar 700.000 de locuitori si din astia multi sunt risipiti pe coclauri (sate izolate, stane, etc.) In Bucuresti exista 2 milioane de oameni inghesuiti in cativa km patrati, deci cum iesi din casa te ciocnesti de prosti pe toate drumurile. De asta e mai bine sa nu traiesti in Bucuresti 🙂

    alex

    Septembrie 16, 2008 at 2:36 pm


Lasă un răspuns

