Interactiuni

Taxa auto: bravo, Tariceanu!

with 4 comments

Mie triplarea taxei mi se pare absolut normala. Putea sa creasca si de zece ori. Nu spun ca nu o fi si argumente ascunse in spatele acestei legi, de genul grupuri de interese, etc. Eu vreau doar sa spun ca:

1) cei care se pling zilele astea in fata televizoarelor ca nu au bani sa isi ia masina noua si de asta aleg o masina veche „de afara” pur si simplu mint. Asta nu e un argument. Daca ai putini bani, iti iei o Dacie 1300 cu opt milioane lei vechi. Daca ai ceva mai multi, iti iei un Tico pe la 1500 euro. Cu 2500 euro iti iei un Matiz la mina a doua, iar cu 3000-4000 euro iti poti lua o masina straina la mina a doua deja inmatriculata in Romania. Deci nu e necesar sa mai aduci rable din afara si sa poluezi aerul pe care il respir si care e deja supra-poluat.

2) „jmecherii” care se pling ca au doar 10.000 de euro si prefera o masina „bengoasa” la mina a doua decit masini noi in jur de aceeasi suma, precum un Logan, Chevrolet Aveo, Fiat Punto, Peugeot 207 etc. sint buni de plata. Adica nimeni nu te impiedica sa iti iei cu 10.000 euro un BMW sau Audi de sapte ani, Euro 3, si motor de peste 2.0. Dar daca preferi o asemenea masina, care polueaza (vezi capacitatea mare a motorului si nivelul catalizatorului) mai mult decit un Logan nou, atunci esti bun de plata. De cind e lumea, luxul si smecheria se platesc – mai ales atunci cind ele vin impreuna cu pierderile altora – ma refer la aerul pe care smecherii mi-l polueaza.

3) Nu am chef sa vad Romania transformata in cimitir de masini. Fac des cu masina drumul Iasi-Budapesta, si habar nu aveti cum, dupa ce trec muntii si respir aer curat, in primele 10 minute petrecute in Iasi pur si simplu ma sufoc. Si rablele sint una din cauzele importante. Nu stiu exact cum se calculeaza acum, conform legii, taxa auto  – dar eu propun urmatoarea schema de taxare (ma refer deocamdata doar la norma de poluare, si principiul e: pentru un catalizator Euro x-1 platesti dublu decit pentru altul euro x). Exemplu:

masini Euro 5 (noi): 100 euro (ori cit ar fi de noi, tot polueaza!); masini Euro 4: 200 euro; Euro 3: 400 euro; Euro 2: 800 euro; Euro 1: 1.600 euro; non-euro: sa nu se mai inmatriculeze (sa fie acceptate in circulatie doar cele deja inmatriculate).

La calculul de mai sus mai trebuie adaugat urmatorul principiu: trebuie taxata la singe puterea motorului. Eu cred ca orice masina de 1,4 sau 1,6 e de ajuns pentru un om normal. Daca esti „jmecher” si vrei masina puternica (inteleg prin asta mai mult de 1,6 capacitatea motorului) atunci esti bun de plata. Si iata cum (aceasi principiu al dublarii):

(din doi in doi, doar ca exemplu) 1,4: 200 euro; 1,6: 400 euro; 1,8: 800 euro; 2.0: 1.600 euro.

Si acum sa calculam: iti iei o masina euro 3 cu o capacitate de 2.0, platesti 400 euro + 1.600 euro, adica fix 2.000 de euro taxa de poluare.

Desigur, sint absolut de acord si cu taxe mult mai mari. Ideea importanta ar fi acest principiu al dublarii, pentru descurajarea  „jmecherilor”.

O ultima nota: e foarte important ca si statul, la rindul lui,  sa se supuna anumitor norme de poluare. Nu mi se pare normal sa vad pe soselele tarii camioane si basculante apartinind regiilor de stat si care dateaza de pe vremea celui de al doilea razboi mondial. Astea ar trebui casate imediat.

Written by Andrei Stavilă

Decembrie 15, 2008 la 11:46 am

4 Răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Andrei, ce conteaza e starea tehnica a masinii. Varsta e un indicator bun, categoria de poluare [Euro x] e alt indicator important. Sunt de acord cu taxarea progresiva relativ la categoria Euro, dar asta trebuie sa fie un criteriu aplicat numai dupa ce o masina e verificata tehnic; si nu e singura solutie de taxare. Apoi, nu ar trebui sa taxam dupa toanele unor importatori travestiti in premieri.

    1.Masinile de care spui sunt cele mai nesigure modele posibile. Poate ca am bani putini, dar nu vreau sa mor pe sosea. Le-am condus pe toate si stiu despre ce e vorba. Cu 3-4000 prelungesti viata unor masini proaste din Ro, in loc sa aduci unele relativ mai noi si mai bune din afara.

    2.Oamenii prefera marci premium nu doar pt ca sunt ‘jmecheri’, ci si pt ca sunt informati. Nu toate masinile astea au motoare mari. Un motor de 2 litri nu e enorm si nici nu consuma cat un V12. Sa mai spun ca acum se cumpara masini noi cu motorizare Diesel, care sunt mai poluante decat cele pe benzina. Eu conduc un BMW E30 din 1990, cu motor de 1.6 benzina si 102CP. Tehnic, masina e superioara unui Logan [e.g. ABS si discuri de frana si pe puntea spate], nu mai spun de stabilitate si confort. Desi are catalizator si ca specificatii e pe la Euro 2, in acte e non-Euro. Ultimele modele de Dacia 1310, cu injectie monopunct pusa pe un motor proiectat in anii 60 sunt insa trecute la Euro 2. Si nu mai face reclama mascata la Aveo, ca-mi amintesc ca ne zbura vantul pe autostrada.

    3. Criteriile se vor bate cap in cap. Capacitatea nu se traduce direct in putere. Sunt motoare care scot 50CP pe litru, altele care scot 100CP.

    4. Daca eu merg 5000km pe an cu masina veche, iar tu [generic] faci 50000km, de ce sa platesc mai mult ca tine? Tu poluezi mai mult. Dar sa bagi taxe in carburant face rau la populism.

    George

    Decembrie 16, 2008 at 3:44 pm

  2. Hei, fac si eu o remarca: din ce explica Vosganian, e posibil sa platesti pentru o masina noua, care polueaza putin, o taxa mai mare decat pt o masina veche care polueaza ingrozitor (masina noua se presupune ca are o durata de viata mult mai mare –> va polua mai mult timp).
    Mi se pare totusi o tampenie; daca dupa 1 an
    – plec cu masina mea noua in alta tara, definitiv
    – am facut accident si am distrus-o in totalitate
    – mor eu cu tot de masina 🙂
    Nu inteleg unde este logica in a pretinde sa platesti pe 20 de ani inainte.

    Florin

    Decembrie 16, 2008 at 5:35 pm

  3. @ George
    1. De acord. Dar, cum am mai zis, probabil sint si alte interese in spatele taxei, dar ele nu ma intereseaza atita timp cit consecintele sint la fel cu cele de care vorbesc eu.
    Cu moartea pe sosea nu ai dreptate. Cauzele accidentelor sint nebunii care gonesc si incalca regulile, cei care beau la volan… Intilnesc la fiecare drum al meu din astia. In plus, testul EuroNcap se face la 64km pe ora, si arata-mi mie cine merge doar cu atit, fie si in localitati. Cind incerc sa respect regulile astea, sint ori claxonat, ori mi se face semn cu farurile 🙂
    La 80 sau o suta pe ora, pina si cei de la EuroNcap spun, deja nu mai conteaza. Totul e cum conduci. Din nefericire, e adevarat ca mai depinzi si de ceilalti participanti la trafic.
    2. „Oamenii prefera marci premium nu doar pt ca sunt ‘jmecheri’, ci si pt ca sunt informati”. Imi pare rau, dar am citit o sumedenie de discutii pe forumuri intre cei care prefera o masina noua si cei ce prefera una veche. Fiecare parte are argumentele ei, si nu prea poti extrage o concluzie ferma. Oricum, nu as spune ca o parte e mai putin informata decit alta.
    Esti nedrept: nu fac reclama mascata la Aveo: am dat exemple si de alte marci la acelasi pret. Si daca vrei sa stii, daca ar fi sa o iau de la capat nu as mai lua Aveo, ci una din acele alte marci. Cit despre Aveo, acum chiar nu am a ma plinge de ea, nici problema cu vinturile nu mai exista. Ciudat e ca am condus un Logan in Austria si da, era mai stabila decit aveo cgiar si la 150km / ora 🙂
    4. Nu merge calculul tau. In doi ani am facut 15.000 de km, de unde ai scos tu 50.000 pe an nu stiu 🙂
    Nota 1: am spus ca daca vrei masina veche iti poti cumpara si din Romania, nu trebuie sa mai aduci de afara. Fratele meu si-a luat un VW Passat cu 9000 euro, de trei sau patru ani, gata inmatriculata, din romania, si este ok.
    Nota 2: nu sint total impotriva masinilor second-hand. Daca as avea 15.000 de euro si as fi pregatitt sa-i investesc intr-o masina, mi-as lua un Qashqai din 2005, la mina a doua. Problema e atunci cind importi RABLE.
    Nota 3: sa nu imi spui mie ca masina ta din ’90 e mai sigura decit un Logan nou. Si daca e sa mori, sa stii ca poti sa mori si in masina noua si nesigura a prietenilor tai 🙂

    andruska

    Decembrie 17, 2008 at 3:27 pm

  4. @ Florin
    Da, asta mi se pare si mie o timpenie.

    andruska

    Decembrie 17, 2008 at 3:28 pm


Lasă un răspuns

