Interactiuni

Imobiliare

with 9 comments

De pe ArhiBlog aflu ca in Bucuresti poti inchiria o garsoniera cu 250 sau 300 de euro (minim!). Unii spun ca dau 400. Nu voi putea intelege niciodata preturile din Romania, indiferent ca e vorba de Bucuresti sau Iasi. Desigur, explicatii rationale exista (cerere mai mare ca oferta, neconstruirea de locuinte noi etc.). Si totusi.

In Budapesta, un apartament cu o camera decent (adica termopane + centrala), mobilat si utilat, costa maxim 60.000 de forinti, adica (la cursul actual, de 270Ft pentru un euro) cam 222 euro. Prietenii mei care au inchiriat un apartament cu trei camere chiar in buricul Budapestei (linga catedrala Sf. Stefan) platesc vreo 350 de euro chirie! Acelasi apartament initial era sa fie scos la vinzare, iar gazda cerea pe el 75.000 de euro!!! Eu insumi locuiesc in „zona 2” a Budapestei (la 35 de minute cu transportul public de centru, sau la 15 minute cu masina). Acum stau intr-o casa cu trei camere si doua curti, pentru care platesc 55.000 ft., adica (la cursul valutar actual) 203 euro! Linga noi, cu doua luni in urma o casa asemanatoare, dar ceva mai mica se vindea cu 55.000 euro!!!

Cam astea sint preturile chiriilor si al apartamentelor in Budapesta. Si sa tinem cont ca e vorba de una dintre cele mai frumoase si civilizate capitale ale Europei (as invita soferii bucuresteni sa faca o plimbare cu masina prin oras, sa vada ce inseamna trafic fluent!)! Si atunci, mirarea mea este totusi una normala, in ciuda explicatiilor rationale: cum se poate ca in orase urite si complet necivilizate precum Bucurestiul sau Iasul costurile chiriilor si al apartamentelor sa fie atit de mari?!

Written by Andrei Stavilă

Ianuarie 15, 2009 la 12:42 am

9 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nu’i nicio smecherie,romani au bani.

    Florea

    Ianuarie 15, 2009 at 7:22 am

  2. Se va corecta si discrepanta asta. Problema este ca in RO, in peste 95% dintre locuinte stau proprietarii, in timp ce in tarile mai civilizate procentul scade spre 60-70%. Exista putine locuinte de inchiriat si din cauza ofertei mici, preturile sunt mari. Dar vine ea criza….

    khris

    Ianuarie 15, 2009 at 8:06 am

  3. @ Florea
    Pai sa stii ca au. La cite vile au aparut in Iasi (de exemplu) in ultimii trei ani, si la puzderia de masini de fitze, nici nu ma mir. Nu numai ca au bani, dar sint multi care au.
    @ Khris
    Nu stiu daca doar criza poate rezolva discrepanta. Avem nevoie si de locuinte noi (si accesibile din punctul de vedere al pretului).

    andruska

    Ianuarie 15, 2009 at 9:32 am

  4. E relativ simplu. Romania e o tara saraca. La tara ca si in orasele mici se traieste destul de nasol. De aceea, nu de acum tim minte ca si cand eram eu mica era aceeasi problema, tinerii migreaza spre orasele mari sau spre capitala in cautare de locuri de munca, la studii sau din diverse alte motive. Asa se face ca cererea de chirii intr-o prima faza si mai apoi de apartamente de cumparat este mai mare decat oferta. Si asa cresc preturile chiriilor, dar si ale locuintelor. In Ungaria, numai cat am trecut acum cu masina, dar si alte dati, am observat orasele vii, sunt vreo doua-trei sate prin care treci de la Nadlac spre Budapesta si este si Szeget. Asta pana ajungi la autostrada. Pai stii si tu ca acolo am ajuns seara sau pe noapte. Erau oameni pe strada, mergea lumea cu bicicleta, magazinele aveau oameni inauntru si un criteriu dupa care m-am ghidat eu iesea fum pe cosurile tuturor caselor. In Romania satele seara sunt parasite, iar in orase ca Vaslui sau Roman seara la 10 nu mai vezi pe nimeni pe strada, ca sa nu mai spun ca intr-un sat am numarat acum o saptamana doar 5 case din care iesea fum pe horn… Sa fim optimisti si sa spunem ca in curand vom ajunge si noi la nivelul Ungariei, macar, da eu nu cred…

    raluca

    Ianuarie 15, 2009 at 1:55 pm

  5. Sa speram 🙂
    Totusi exista si un fenomen invers. Apropo de satele din Vaslui: foarte multi tineri plecati la munca in strainatate au venit inapoi si si-au facut ditamai vilele… Iata o metoda (poate mai sint si altele) prin care se poate rezolva criza imobiliara.

    andruska

    Ianuarie 15, 2009 at 9:10 pm

  6. Imi e greu sa cred ca cei care au revenit in tara nu se vor intoarce inapoi de unde au venit. In definitiv e bine ca isi fac vile si ca baga bani in tara, dar nu cred ca vor gasi locuri de munca si deci vor fi nevoiti sa se intoarca…

    raluca

    Ianuarie 16, 2009 at 4:22 am

  7. @ Raluca: cei cu vilele nu-si cauta loc de munca: si-au facut firme 🙂

    andruska

    Ianuarie 16, 2009 at 8:23 am

  8. Aoleu Andrei ti-a scapat criza economica mondiala…iti zic eu ca toate firmele mici se vor inchide, ca ma indoiesc ca taranii din Vaslui si-au deschis ditamai corporatiile…

    raluca

    Ianuarie 16, 2009 at 12:54 pm

  9. Da, dar uiti ca romanika cu r mic este un caz iesit din regula. Iti spun eu, firmele astea vor fi cele care vor supravietui. Am vorbit cu un asemenea patron: omul are mai putine cereri, e drept, da’ e roman: comenzile le executa „la negru”, deci fara taxe si cu pret scazut. Crede-ma, omul are de lucru. Mai ales ca multi din cei plecati afara isi construiesc acuma case, tocmai datorita pretului scazut la materiale si mina de lucru. Repet, romanika e un caz special.

    andruska

    Ianuarie 16, 2009 at 1:47 pm


Lasă un răspuns

