Interactiuni

Ungaria, my love (2). Civilizatie si bun simt

with 3 comments

In episodul trecut va ofeream un exemplu despre modul in care magazinele din Budapesta isi trateaza clientii. Aveam un produs in garantie, dar care se stricase (este vorba de o masina de tuns, pentru ciini) si mi-a fost inlocuit imediat, fara nici un fel de problema, priviri urite, reprosuri, sau alte bazaconii care te asteapta cind indraznesti sa incerci acelasi lucru in Romania. Raluca mi-a atras atentia, totusi, ca si in Bucuresti lucrurile au inceput sa se schimbe in directia buna (aici). Acum vreau sa continui incursiunea in civilizatie 🙂 cu inca trei exemple care, de data asta, mai avem mult pina a le vedea adoptate si de iubitii nostri compatrioti.

In primul rind, in Budapesta nu vezi nici un ciine maidanez. In definitiv, au avut si ei planuri imobiliare multilateral dezvoltate, ca atare cu siguranta au fost si la ei ciini pe strada. Nu stiu cum au rezolvat problema, dar avind in vedere nivelul chinologiei maghiare in comparatie cu al celei romanesti, plus puterea si seriozitatea organizatiilor non-profit de profil (putem compara iarasi), nu prea cred ca solutia a fost una extrem de violenta.

In al doilea rind, si strins legat de primul subiect: proprietarii de ciini string intotdeauna dupa patrupedele lor, atunci cind le scot la plimbare. Am invatat asta pe piele proprie, si intr-un mod nu tocmai placut. Eu veneam din Romania, unde nu am strins dupa ciinii mei si nu voi stringe neam, atita timp cit inca mai sint maidanezi pe strada. De asemenea, cumnata mea din Lille, Franta, imi povestea cum la ei nimeni nu curata, desi uneori cateii isi mai lasa murdariile chiar pe trotuar. Asa ca ma gindeam sa aplic aceeasi strategie. Wroooooong! Mi s-a atras atentia – si la modul foarte civilizat! – sa string murdaria celor doi ciini chow pe care ii am. Si persoanele care mi-au batut obrazul nu erau babe nebune sau mosi nevricosi, ci chiar proprietari de ciini care isi plimbau animalele prin aceeasi zona! De atunci umblu intotdeauna cu pungile la mine. Cum spunea un cititor al acestui blog, „trecerea la civilizatie” nu e tocmai usoara…

A treia chestiune tine tot de curatenie. In zonele unde sint case, veti vedea intotdeauna cum stapinii imobilelor curata trotuarul, uneori si jumatatea de strada, din fata proprietatilor lor. Cel mai clar se vede asta in ultimele doua anotimpuri ale anului. Toamna, o data pe saptamina, de obicei vineri sau simbata, oamenii ies harnici si matura frunzele cazute din copaci. Iarna, imediat cum incepe sa ninga (deci imediat, nu asteapta sa se depuna!) ies in fata caselor si matura zapada de pe trotuar, iar daca e nevoie pun sare, pentru a elimina posibilitatea inghetului. De multe ori fac asta zilnic. Iarasi, am invatat sa fiu civilizat „the hard way”. Intr-o simbata (zi de toamna tirzie), cum venisem mahmur de la o petrecere, am lasat maturatul trotuarului pe mai tirziu. Se depusesera, e drept, cam multe frunze pe trotuar. La un moment dat Alina a iesit in curte si un mosulet a inceput sa-i vorbeasca. Ea i-a raspuns in engleza ca nu intelege maghiara. Omul s-a uitat in jur, a vazut masina cu numarul de Romania parcata in fata casei, i-a aratat frunzele de pe jos si i-a zis in engleza rizind (dar fara nici un pic de rautate in glas): „lazy Romanians!” („romani lenesi!”). De atunci, mahmur sau nu, matur strada cu strasnicie 🙂

Bun, in primele doua episoade despre Ungaria si Budapesta v-am povestit numai lucruri bune. Saptamina viitoare, ca sa nu ma acuzati ca „m-am dat cu ungurii” 🙂 va voi povesti si ceva mai putin placut.

Written by Andrei Stavilă

Ianuarie 27, 2009 la 11:24 am

3 Răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Da faza cu maidanezii pot sa o confirm si eu, ba chiar am si o intamplare hazlie pe tema asta. Desi am fost la Budapesta de vreo trei ori pe Gellert Hill am ajuns doar ultima data. Si chiar cand ne uitam noi la niste masini de razboi, vine sa ne roage o tipa sa prindem un caine ca sigur e pierdut de cineva. S-ar parea ca maidanezii au disparut de atat de mult timp de la ei incat nici nu ii trecea prin cap ca acel caine ar putea sa nu aiba stapan. In fine am fugit eu(repet fugit eu), l-am prins si i-a cautat ea stapanul pentru ca intr-adevar avea un medalion la zgarda.
    Despre stransul rahatului sunt de acord cu tine, mie mi se pare cumva ciudat sa strang chiar si in parcurile de caini ca eu strang da alti 10 oameni nu, da asta nu e o atitudine foarte civica. In schimb ma oftica cei care isi caca cainii pe trotuar si nu strang, nu de alta da la cat de ametita sunt ar trebui sa joc saptamanal la loto:).
    Apoi cu stransul in fata curtii, stiu sigur ca in Bucuresti este o hotarare de consiliu local sau cam asa ceva prin care proprietarii caselor sunt cumva obligati sa stranga…eu stau intr-o zona de case si nu am mers prin frunze sau prin nameti niciodata, da nici nu am vazut cine exact face curatenie…
    Astept cu nerabdare aspectele negative ale vietii in Ungaria, ca prea ma oftic cand iti dau dreptate…

    raluca

    Ianuarie 27, 2009 at 6:54 pm

  2. Cine stie cine stringe in fata caselor din Bucuresti. Totusi, faptul ca sint obligati sa o faca nu inseamna ca o si fac. Sintem obligati sa nu aruncam hirtii pe strada, si totusi multi dintre noi arunca….

    andruska

    Ianuarie 28, 2009 at 10:10 am

  3. In California este lege ca sa culegi dupa cainii tai, produsul, ca sa zic asa. Ests $500 amenda, daca nu te apleci si culegi dupa cainele tau. De asemeni ti se ia cainele, si estge pus la adoptie! E foarte crudda leagea aici. cruelty to animals este considerat chiar daca ai o lesa retractabila (in loc de una normala) care loveste cainele la distante mai mari, ori prea mici. Ti se atrage atentia in parc, pe strada, pretutindeni. In masina, cainele trebuie prin lege ca sa fie in scaunele din spate doar, in cscaun pentru copii, restrans.

    Dr Lazin

    Ianuarie 7, 2010 at 9:40 am


Lasă un răspuns

