Interactiuni

Inchizitia pe dos

with 6 comments

Despre povestea Carolinei Petrie, asistenta medicala britanica suspendata pentru ca s-a oferit sa se roage pentru un bolnav, puteti citi in engleza aici si in romana aici.

Ideea e urmatoarea: daca esti medic sau asistent in Marea Britanie, nu ai voie sa vorbesti despre convingerile tale religioase cu pacientii. Bun, daca e vorba de prozelitism, sint de acord. Dar atunci cind un medic sau o asistenta spune, pur si simplu, unui pacient ca se va ruga pentru el – ca o expresie a umanitatii, a compasiunii, a bunului simt – si cind o asemenea persoana este data afara de la locul de munca doar pentru acest lucru, nu imi pot stapini sentimentul de greata fata de lumea in care traim, o lume falsa, impregnata de idiotenia corectitudinii politice intelese gresit si de timpenia ateilor care spun ca, vezi-draga doamne, populatia ar trebui „luminata”. Daca asta e iluminarea propagata, atunci prefer sa ma fac calugar.

In alta ordine de idei, joia viitoare se implinesc 200 de ani de la nasterea lui Charles Darwin. Eu ma incapatinez sa cred ca exista in lumea asta loc pentru toti, creationisti sau evolutionisti, darwinisti sau credinciosi. Daca taberele astea doresc neaparat sa lupte pentru ceva, mai bine si-ar uni fortele si ar lupta pentru dreptul la libera exprimare. Intrucit, de vom pierde acest drept, teama imi e ca ambele tabere vor avea de suferit.

Written by Andrei Stavilă

Februarie 6, 2009 la 11:20 pm

6 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. dude, get you fact straight!
    1) a fost suspendata, cum zici in primul rand, nu data afara de la locul de munca cum zici cateva randuri mai jos…
    2) plangerea a fost facuta de femeia careaia careia i-a oferit rugaciunea, nu de vreo fundatie, sau bla bla… deci femeia aia nu s-a simtit ok cu chestia asta…”the patient had been taken aback by her question about prayer.” deci astia investigheaza o plangere a unei paciente care a fost deranjata de comportamentul asistentei. cand exista plangere trebuie sa existe si ancheta… apoi, parca mai zic, ca tipa a mai avut un incident de genul asta in trecut, hi?
    3) de ce asta nu e exemplu de prozelitism? o multime de neo-protestanti si ortodocsi ce ma vor in rai s-au oferit sa se roage pt mine. intodeauna am vazut in asta o forma de porzelitism…
    3) ce are asta de a face cu ateismul??? cred ca are de a face cu laicitatea cel muuuult . poate pacienta era atee, hindusa, laotziana, dalmatziana, muslimana, etc
    4) „My concern is for the person as a whole, not just their health”. pana mea, ea e platita de stat (!) sa aibe grija de sanatatea lor nu sa faca tratament holistic-trupesco-spiritual. asa o poate face la spitale crestine sau la guru center

    Mult succes in calugarie!

    Mortar

    Februarie 10, 2009 at 1:28 am

  2. @ Mortar
    1) nu e normal sa fie nici suspendata nici data afara de la servici pentru asa ceva;
    2) tocmai aici e buba. Si la mine la usa au batut sa ma converteasca diverse secte. Le-am explicat politicos ca nu am chef sa fac parte din nici un fel de biserica. Si asta a fost tot. Politete si bun simt, nu ura si scandal. Tocmai asta ma enerveaza. Am ajuns sa fim atit de corecti politic, incit nu nai avem voie sa spunem nimic care ar putea fie si in principiu sa deranjeze. In felul asta vom ajunge sa nu mai vorbim deloc cu necunoscutii, asa cum ne-au invatat parintii cind eram mici 🙂 Tocmai de teama de a nu deranja, de a nu ne pierde job-urile, de a nu fi dati in judecata.
    Respectiva pacienta putea sa refuze: multumesc frumos, dar nu cred in dumnezeul vostru. Si totul se termina aici.
    3) Pai nu e exemplu de prozelitism. Daca eu sint medic si pe patul spitalului, ca sa te inveselesc, iti spun un banc cu evrei, romani, maghiari sau olteni este asta un exemplu de xenofobie?
    4) Daca pacienta era musulmana sau whatever, putea refuza frumos, asa cum am si spus mai sus.
    5) Daca asistenta e platita de stat asta nu inseamna ca nu poate sa spuna o vorba buna, o incurajare. Cealalta extrema o reprezinta sistemul medical din Romania, unde esti lasat sa mori in fata spitalelor.
    6) Multumesc pentru urare, dar mi-e teama ca si aia o sa ma dea afara: calugarii, believe me, in marea lor majoritate sint mai ticalosi decit respectiva pacienta 🙂

    andruska

    Februarie 10, 2009 at 8:36 am

  3. Ma bag si eu in vorba fiindca am citit acum articolul. Si mie mi se pare un gest cam exagerat sa faci ancheta pentru o chestie de genul asta. Mie mi se pare ca pacienta respectiva a reactionat way over the line.

    Pe de alta parte e si un aspect aici pe care oamenii religiosi din sistemul medical ar trebui sa-l ia in considerare: imaginea pe care o are sistemul in ochii pacientilor.

    Par examplu eu, daca as merge la medic cu niscaiva probleme de sanatate si medicul ar incepe sa se roage pentru mine as trage 2 concluzii:

    1. I’m doomed. Asta mi-a fost daca medicul a ajuns sa se roage in loc sa prescrie pastile.
    2. Medicului ii reusesc tratamentele doar din cand in cand si de aia are nevoie si de un mic ajutor providential ca sa imbunatateasca statistica.

    Cred ca cel mai bine ar fi fost sa i se explice asistentei respective psihologia bolnavului. Un bolnav, mai ales daca e batran e convins ca personalul medical ii ascunde chestii ca sa nu se ingrijoreze si de aceea interpreteaza orice gest.

    Referitor la chestia cu darwinisti vs. credinciosi. Cele doua nu se exclud una pe alta. Am vazut un filmuletz pe YouTube cu Dawkins interviewand pe seful observatorului de la Vatican (preot catolic, of course). Omul n-avea nici o problema cu Darwin or anything else.

    alex

    Februarie 10, 2009 at 9:39 am

  4. Salut, Alex! Chiar ma intrebam daca ne-ai lasat singuri 🙂
    De acord cu tine, medicii nu trebuie sa lase impresia ca apeleaza la ajutor divin or something like that. Atita timp cit asta vine ca o imbarbatare, ca o incurajare sau un cuvint bun, e ok.

    andruska

    Februarie 10, 2009 at 11:20 pm

  5. dude, ma dezamagesti!
    1) Daca un pacient face plangere (si asta e a doua plangere) e normal sa fie suspendata cat timp se face ancheta (daca asta o cer normele institutiei, si banuiesc ca asta o cer …). si nu vad de ce nu e un motiv de suspendare: banuiesc ca exista reguli de conduita pt oamenii din sistemul medical si banuiesc ca printre ele e sa nu initieze discutii despre religie, sa nu promoveze idei religioase, etc. etc. si astea sunt puse acolo pt a nu discrimina si pt a nu’i face pe oameni sa se simta inconfortabil in sistemul medical.
    2) ¨Si la mine la usa au batut sa ma converteasca diverse secte.¨ cazurile sunt diferite. asistenta aia nu a batut la usa ca sa o converteasca pe femeia asta. a venit trimisa de sistemul de sanatate public sa ii administreze tratement. 2 lucruri diferite.
    3)¨Daca eu sint medic si pe patul spitalului, ca sa te inveselesc, iti spun un banc cu evrei, romani, maghiari sau olteni este asta un exemplu de xenofobie?¨dude, exemplul asta e total diferit de ce discutam aici … plus ca nu vad de ce nu poate fi asta un exemplu de prozelitism? exista linii clare pt ce e prozelitism sau nu? si apoi, problema asta nu se leaga doar de prozelitism: un angajat al unui stat laic vorbeste si promoveaza o anumita religie din pozitia lui de angajat (i.e. in timpul serviciului)…
    4) pointul meu de la 4 era ca toata chestia asta nu are nimic de a face cu ateismul, asa cum spui tu in articol, ci cu neutralitatea dpdv a institutilor statului – laicitate, adeca. deci raspunsul pe care mi-l dai e pe langa subiect.

    ce sa zic. crestinii sunt duscriminati, asupriti si vanati in europa fara dumnezeu. m’am saturat de placa asta…. o aud de la dan puric, TRU si altii

    Mortar

    Februarie 11, 2009 at 3:43 pm

  6. @ Mortar
    Problema ta este ca te inflamezi si iti sare tzandara prea repede. Greseala ce rezulta de aici e urmatoarea: furia te orbeste si lansezi acuzatii fara nici o sustinere. Nu am spus nicaieri ceva de genul „crestinii sunt duscriminati, asupriti si vanati in Europa fara dumnezeu”. Am aratat ceea ce cred EU ca este un exemplu de cum putem intelege gresit si extremist corectitudinea politica. Pot sa ma insel, evident.
    Un stat laic actual este, fie ca vrea sau nu, si un stat multicultural. Si trebuie sa invatam sa ne respectam reciproc. Dar daca acest respect se bazeaza mai mult pe teama de a-ti pierde slujba decit pe bunul simt si buna intelegere, atunci construim intregul edificiu foarte rau. Asa ca nu, nu cred ca raspunsul meu a fost pe linga subiect.
    Nu mai discut altceva, ca ne invirtim in cerc. Un ultim lucru. Interesanta in al doilea comentariu al tau este ideea conform careia nu exista linii clare intre ceea ce poate fi considerat prozelitism si ceea ce nu poate fi considerat astfel. Pai atunci, dragul meu, cum putem acuza pe cineva de prozelitism, daca nu putem delimita cu linii clare ce inseamna asta? 🙂

    andruska

    Februarie 11, 2009 at 7:11 pm


Lasă un răspuns

