Interactiuni

Ungaria, my love (7). Civilizatie sau frumusete?

with 4 comments

Ma obsedeaza intrebarea pe care am citit-o mai demult in cartea lui Horia Roman Patapievici, „Omul recent ” (intrebare care, daca nu ma insel, ii apartine lui Andre Scrima): „Ce se pierde atunci cind ceva se cistiga?”. De multe ori imi pun problema asta, iar acum doresc sa o situez intr-un context poate nu asa de inalt intelectual, dar important pentru mine: ce pierdem atunci cind cistigam un grad sporit de civilizatie?

Raspunsul timid pe care incerc sa-l dau: pierdem din bucuria de a trai si din frumusetea vietii. M-am gindit la asta in ultimele zile, cind am avut norocul sa vad pentru prima data, in cei trei ani petrecuti in Ungaria, cum ninge frumos, ca in povesti, cum se depune un strat serios de zapada, trezindu-mi amintirile frumoase din copilarie. Din pacate insa bucuria a durat putin, si oricum pentru a o trai trebuia sa te fi trezit la 7 dimineata. Dupa ora asta, lumea iese in fata trotuarelor si curata zapada, apoi arunca sare, iar masinile primariei intra imediat in functiune. In doua ore nu mai ramine nimic. Mai vezi zapada doar pe acoperisul caselor sau in copaci.

img_5492-640x480 img_5496-640x480 img_5487-640x480

Relevant insa este faptul ca, tocmai din acest motiv, parintii destul de grijulii sa-si fericeasca odraslele ies dimineata, intre 6 si 7:30, inainte de a pleca la servici, cu saniile si toti plozii dupa ei: masini nu prea sint la ora asta, asa ca strazile mai laturalnice sau cele din zonele rezidentiale se transforma intr-n derdelus mai degraba nocturn: citeva clipe de bucurie pentru copii si parinti, clipe care, din nefericire, nu se vor intoarce decit – cine stie! – peste citiva ani. Poate asta este si explicatia faptului ca, in Budapesta, copiii nu prea stiu ce inseamna „om de zapada”, si nu cred ca multi au vazut unul…

img_5484-640x480 img_5485-640x480 img_5490-640x480

Stiu, e important sa fim civilizati si aceste rinduri nu sint un protest impotriva bunului simt. Daca prevenim astfel caderea unui singur batrin pe trotuar, e imperios necesar sa curatam trotuarele. Daca prevenim accidentele rutiere scotind imediat lamele pe strada, primaria trebuie sa-si faca treaba. Stiu, iarasi, cit de greu este in Bucuresti cind ninge si autoritatile sint luate pe nepregatite. Nu vreau sa spun decit ca, in timp ce cistigam in civilizatie, pierdem din bucuria si frumusetea vietii de zi cu zi. Probabil o pierdere necesara – dar asta nu ma face mai putin trist.

Written by Andrei Stavilă

Februarie 27, 2009 la 12:41 am

4 Răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Cred ca fetele au fost cel mai incantate de zapada:)… Si cum adica ies oamenii cu copii pe derdelus la 7 dimineata??? In alta ordine de idei ti-am furat ideea si am inceput si eu un serial, pentru ca e mai trist sper sa am cat mai putine episoade:).

    raluca

    Februarie 27, 2009 at 11:56 am

  2. Intr-adevar, Helga a fost extrem de incintata. Iubeste la nebunie zapada. Olga nu prea, ei ii place sa stea vara intinsa la soare 🙂
    Pai cred ca am explicat deja de ce oamenii ies la 7 dimineata: singurele derdelusuri sint strazile laturalnice, si la ora aceea inca nu sint masini. Apoi, dupa ora 8, oamenii trebuie sa plece la servici (unu la mina) si in plus apar masinile primariei si le strica derdelusul (doi la mina).
    Am vazut deja serialul tau si cred ca este o idee foarte buna. Eu sper sa aiba destule episoade 🙂

    andruska

    Februarie 27, 2009 at 1:55 pm

  3. E faina chestia asta cu iesitul dimineata la sanius ca iti incepi vesel ziua. Pe de alta parte nu vad multi copii trezindu-se prea usor la ora 6 dimineata 🙂

    Canadianul

    Februarie 27, 2009 at 6:37 pm

  4. @ Canadianul
    Se trezesc, saracii. Daca e vorba de sanius, ceea ce nu pot experimenta decit o data la doi-trei ani, in locul lor eu nici n-as dormi noaptea 🙂
    Multumesc de vizita si te mai astept.

    andruska

    Februarie 27, 2009 at 9:23 pm


Lasă un răspuns

