Interactiuni

Post-, Non-, Pseudo-arTA: Introducere

with 6 comments

Mi-am propus ca in fiecare joi sa scriu un post… despre ce altceva decat despre ARTA. Daca ma voi putea tine de “anagajament” voi scrie regulat despre: Arta cu “A” mare sau arta cu “a” mic; arta contemporana sau arta traditionala; asa-zisele opere de arta controversate; street art; arta si politica sau arta politica; Kitsch sau Camp; Junk Sculpture; Estetica; Teoria filmului si altele de acest gen…

O alta categorie de subiecte care intamplator imi retin interesul de ceva timp sunt cele legate de: cultura populara vs. “high culture”; democratia culturala si reflectia ei in artele timpului nostru; arta si ecologia precum si definitiile, re-definitiile si retro-definitiile artei si artistului.

In alta ordine de idei, cred ca arta si artistii ar putea face mult mai mult decat fac pentru a promova justitia sociala, idea de umanitate si alte “chestiuni” umaniste si umanitare. Cred ca oricine poate sa remarce cu usurinta faptul ca miscarile si productiile din arta contemporana sunt din ce in ce mai elitiste si mai ostracizate (si ostracizante in acelasi timp) in “artworld”-ul caracteristic: bienale, galerii private etc. Desi platformele artistice ale artistilor contemporani (individuali sau oraganizati in asociatii si fundatii) mustesc de idei si imperative despre cum si de ce artistul si arta ar trebui sa participle activ in viata si intemperiile cetatii, aceste afirmatii raman de cele mai multe ori doar sa ornamenteze paginile de web si paginile publicatiilor de specialitate. Chiar daca pe toate drumurile, la toate “workshop”-urile”si conferintele artistii contemporani ii citeaza pe Jean Luc Godard, Ranciere si Slavoj Zizeck – sustinand ca arta nu mai este o activitate “de excelenta” la care numai cei norocosi si bogati au acces, productia si practica artistica nu face dacat sa ilustreze contrariul celor afirmate (poate mai putin partea cu excelenta, daca stau sa ma gandesc).

Oricat de mult s-ar stradui artistii si teoreticienii contemporani sa ne faca sa-i credem pe cuvant ca dictum-ul lui Godard: “idea nu este sa facem arta politica ci sa facem arta in mod politic” se aplica in cazul lor si a creatiei lor, si oricat de mult ar vrea ei sa ne determine sa vedem cum arta contemporana s-a “democratizat”, a iesit din muzeu pe strazi si in cartierele nevoiase, se adreseaza tuturor si nu doar celor educati sa o recunoasca, totusi de cele mai multe ori arta ramane acelasi domeniu: domeniu al “connoisseur”-ului.

[Nota: serialul se va numi „Post-, Non-, Pdeudo- arTA”, iar episoadele sale vor fi gasite in pagina destinata serialelor]

Anunțuri

Written by arankas

Martie 12, 2009 la 6:00 am

6 Răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. aha, ai folosit deja cuvintul-tabu: „opera de arta” :). Chiar, de ce nu e bun si ce ai folosi in loc? Eu nu vaz de ce ar fi nepotrivit.

    Iuli

    Martie 13, 2009 at 1:13 am

  2. Iuli
    da e drept am folosit sintagma prafuita „opera de arta” doar pentru ca am preferat sa nu folosesc sintagma pe care de regula o folosesc in engleza – „piece of art”. Nu stiu daca traducerea in romana ar avea sens.
    In general refuz sa foloses sintagma asta de „opera de arta” pentru ca ideea de „opera” mie imi suna cam elitist si pretentios. Daca arta este compusa din „opere” si din „please don’t touch the painting!” (stii cum scrie pe eticheta atasata tablourilor din muzeele clasice)nu stiu zau cum ar putea „lucra” sa schimbe ceva in mentalitatea a cat mai multor persoane. Eu cred intr-o arta care este/poate fi si chiar trebuie sa fie „effective”. Daca este „opera/capodopera” sau nu pe mine ma intereseaza mai putin (atata timp cat ideea pe care o transmite/exprima este suficient de puternica si imputernicitoare.

    Alina A.

    Martie 13, 2009 at 10:50 am

  3. @Iuli & Alina
    Am priceput cam pe jumate ce ziceti aici…Daca doriti sa ma luminati si pe mine puteti sa detaliati putin in sensul in care sa mentionati care ar fi pentru voi cele mai importante/puternice/imputernicitoare opere de arta/pieces of art?

    andrei balan

    Martie 13, 2009 at 6:37 pm

  4. @ Andrei Balan
    Andrei
    La intrebarea ta iti pot raspunde doar din punctul meu de vedere, fara a avea vreo pretentie de universalism. Productiile artistice pe care le gasesc „puternice” sunt cele care ma provoaca sa gandesc dincolo de ceea ce ele arata. Cu alte cuvinte, apreciez arta care lasa urme in receptor dincolo de placere sau raspuns estetic. Pe langa unlele productii din arta contemprana (arta conceptuala mai ales), apreciez enorm ceea ce numesc „pictura cu idee”. Artistul columbian Fernando Botero este doar un exemplu (vezi seria de 80 de picturi si grafica intitulata „Abu Ghraib” http://www.zombietime.com/botero_abu_ghraib/ ). Un alt examplu ar fi productiile artistice din ceea ce se numeste „New Objectivity” (Neue Sachlichkeit). Pe mine ma impresioneaza veridicitatea bulversanta a acestor lucrari si reactia viscerala pe care ti-o provoaca. Atata timp cat nu ramai indiferent (sau doar „delighted”) dupa ce ai receptat astfel de lucrari, arta inca poate sa „schimbe” privitorul.
    Acum acesta este doar punctul meu (subiectiv) de vedere. Fiecare este liber sa considere ce vrea el/ea arta importanta si puternica. Aaaaaa, am uitat sa-ti spun ca eu nu impartasesc ideea conform careia „X este „good art” pentru ca din punct de vedere tehnic arata ireprosabil si de aceea toti ar trebui sa fim incantati in fata X-ului.

    Alina A.

    Martie 15, 2009 at 2:05 pm

  5. Andrei si Alina A.:

    De acord si eu cu toate punctele enumerate de Alina A. mai sus:

    1. Arta buna e cea care ne provoaca sa gindim, dar o poate face NUMAI SI NUMAI prin ceea ce ne arata (cu alte cuvinte, nu e suficient ca artistul sa imi spuna verbatim „mi-e greata de conformism”, fiindca nu o sa resimt greata respectiva doar stiind ca a experimentat-o si el/ea; e nevoie sa imi propuna o lume fictionala, in urma explorarii careia sa ajung la aceeasi concluzie repugnanta).

    2. „Veridicitatea” e fundamentala artei. Chiar daca lumea pe care ti-o propune arta este una fictionala (si nu reproducere fotografica/cinematica a „realitatii”), ea trebuie sa fie credibila, in sensul ca ceea ce se petrece acolo trebuie sa se desfasoare dupa o logica desavirsita a plauzibilitatii.

    3. Absolut, tehnica e importanta doar in sensul ca trebuie sa fie adecvata instrumental ideii pe care artistul vrea sa o elaboreze. Cred ca tehnica nu trebuie sa devina scop in sine, cum se intimpla in multe filme proiectate in cinema.

    4. Sunt de acord ca arta „poate sa ‘schimbe’ privitorul”, insa trebuie sa vedem ce anume se „schimba”: convingeri, atitudini (i.e., dispozitii de a actiona intr-un fel anumit), comportamente?

    Iuli

    Martie 15, 2009 at 4:39 pm

  6. Din pacate, se umplu lumea, dom’le, de asa-zisi „artisti contemporani”, care mai de care mai incapabil, mai arogant, mai frustrat si mai redus senzorial si intelectual. Si daca „creaza” o aberatie, iti reproseaza tie ca nu esti capabil sa vezi profunzimea „operei” lor si ca tu esti ala redus. Ha! Am mai auzit una tare de la un „artist” de asta: cica – citez – „Daca nu ai studii superioare nu ai cum sa te numesti artist!” Mama, mama, cita prostia… Pai, istoria e plina de artisti (adevarati de data asta!) care n-au avut studii superioare. Din pacate, contemporaneitatea e plina de idioti incapabili plini de diplome si critici favorabile. Se pare ca au uitat ca „Ce e val, ca valul trece”. Cred ca o sa fac si io o poezie gen „turma neuronilor apocaliptici rupse gardul tzarcului si navali asupra lupului inourat de frigul lui Brumar inconjurindu-l de intrebari muscate si lina netunsa”…s.a.m.d. si-o sa iau Premiul pentru cea mai „originala” poezie. Sincer daca as scrie cum scriu astia, sau daca as picta precum ei, mi-as lua o mare cantitate de Litiu si m-as inchide la ospiciu sa fac niste electro-socuri. Din pacate, ei ramin aici, printre noi, si ne dau noua electro-socuri cu „operele” lor. Mare ti-i gradina!…

    cristi

    Decembrie 31, 2009 at 9:42 am


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: