Interactiuni

De pe drum (7). Cind credinciosii se muta…

with 2 comments

Intorcindu-ne din Romania in Budapesta, de data asta nu am mai mers pe ruta Vaslui-Piatra Neamt-Bicaz-Toplita-Reghin, ci am preferat sa incercam traseul Vaslui-Suceava-Gura Humorului-Campulung Moldovenesc-Vatra Dornei-Bistrita-Reghin. Desi drumul era mai lung cu vreo 60 de km, am incercat sa vedem si alti munti, si nu ne-a parut rau. Nu vreau sa povestesc despre frumusetile patriei (da, tara e frumoasa, pacat ca e locuita!) – altceva doresc sa spun. Pe ruta Vatra Dornei-Bistrita (din nefericire, nu imi mai amintesc bine numele satelor, si nici nu ne-am mai oprit pentru fotografii) am vazut citeva biserici evanghelice parasite. Ca erau parasite, asta nu ar fi o problema. Dar, fiind declarate monumente culturale (avind citeva sute bune de ani), starea lor jalnica spune mult despre modul in care romanii inteleg sa-si pastreze identitatea si istoria. Una dintre biserici era darimata aproape complet, numai turnul ramasese din ea. O alta avea geamurile sparte, era intr-o stare avansata de degradare si avea un mare lacat pe usa – dar si un indicator pe marginea drumului pe care scria: „Monument cultural”…

Cu sau fara legatura, prietena mea S. imi trimite doua fotografii recent facute in Ithaca, New York. Biserica Reformista s-a mutat, cladirea este de vinzare. Ce va fi acolo de acum inainte? Un bar cu striptease? Un hotel? O alta biserica? O moschee? Vi se pare ok sa poata fi vindute oricum astfel de cladiri? E drept, legatura dintre cladirea ca atare si biserica nu este in toate cultele la fel de puternica precum in crestinism, islamism sau mozaism, si totusi…

p1120627-640x480 p1120628-640x480

Written by Andrei Stavilă

Mai 4, 2009 la 7:15 am

2 Răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ma Andrei, la noi, la ortodocsi, e cam greu sa schimbi destinatia unei biserici. Poate si pentru ca suntem mai traditionalisti poate si pentru ca oricum sunt mai multi preoti decat biserici…nu stiu. In schimb s-ar putea folosi bisericile pe care le-ai vazut tu intr-o gramada de feluri. Bine nu neaparat cele mentionate de tine, ci unele apropiate de menirea initiala a cladirii. Gen cantina pentru saraci, sala de concerte(ca din cate stiu eu bisericile au o acustica excelenta), chiar restaurant de nunti sau de ce nu muzeu. Ca ma indoiesc ca romanasii nostri stiu cate ceva despre cultul evanghelic… Asta vara, dupa cum stii, am fost la mai multe biserici sasesti din Transilvania. Probail la fel de parasite ca si cele pe langa care ai trecut tu, numai ca acestora cineva le-a recunoscut valoarea si le restaureaza. Cine? o fundatie din Olanda, una din Spania si tot asa…si nu poti spune ca acolo sunt sasii izgoniti din Romania… Si tot asa ziceau ca le transforma in cantine, iar chiliile preotilor in camere, deci intr-un fel de hoteluri, sau in sali de concerte, pentru ca nu prea mai sunt enoriasi, iar un preot slujeste la trei biserici…

    raluca

    Mai 4, 2009 at 7:27 am

  2. Cred ca muzeul ar fi totusi destinatia cea mai corecta. E drept, pentru asta trebuie bani. Dar nici cantine pentru saraci n-ar fi rau, in conditiile in care se respecta caracterul constructiei.
    Restaurant pentru nunti insa… nu stiu ce sa zic…
    Sper sa ajung si eu la bisericile fortificate la un moment dat. Cam multe planuri…

    andruska

    Mai 4, 2009 at 10:28 am


Lasă un răspuns

