Interactiuni

Clujul multicultural

with 2 comments

Mişcarea Angajament Civic (CEMO) şi portalul de internet Transindex au initiat o petitie adresata primarului Clujului. Citez mai jos inceputul acestei petitii:

„Stimate domnule primar Sorin Apostu!

La conferinţa de presă din 7 mai 2009 aţi declarat că se vor monta pe monumentele din Cluj-Napoca plăcuţe explicative trilingve – română, engleză şi franceză. La această conferinţă de presă aţi fost întrebat de reprezentanţii presei despre motivele absenţei limbii maghiare de pe plăcuţele care vor fi montate pe clădirile istorice. La această întrebare Răspunsul Dvs. a fost următorul: „când maghiara va deveni limbă de circulaţie internaţională, va apărea şi pe plăcuţe”.”

Cu vreo trei saptamini in urma, proprietara unei pensiuni din Cluj (romanca get-beget) imi vorbea despre epoca de trista amintire „Funar”: femeia era ofensata de modul in care fostul primar a inteles sa ii trateze pe clujenii de etnie maghiara. Si imi spunea cam asa: „Pai bine, domnule, noi am trait alaturi de unguri, am fost vecini, am imbatrinit impreuna. Cum am putea acum sa ne batem joc de ei?!”

Cred cu tarie ca si Romania va trebui sa-si accepte si sa-si pretuiasca multiculturalismul, asa cum o fac deja alte tari vestice. Evident ca asta nu inseamna neaparat autonomie teritoriala (desi eu nu vad nimic rau nici aici: autonomia teritoriala nu este echivalenta automat cu o alta tara). Inseamna pur si simplu a respecta si valorifica traditiile, cultura si stilul de viata ale celui diferit, dar care traieste alaturi de noi. Daca tot e vorba sa fie puse placute multilingve, atunci nu vad de ce maghiara si germana nu ar avea dreptul sa fie acolo, atita timp cit cele doua culturi minoritare au avut si au ceva de spus in istoria Clujului. Din aceste motive am semnat petitia (desi cititorii constanti ai acestui site stiu ca am o problema cu moda asta a petitiilor on-line, si ca deocamdata nu cred in eficacitatea lor).

Va invit si pe voi sa cititi si sa semnati petitia aici (multumesc lui GT pentru ca mi-a atras atentia asupra petitiei).

Written by Andrei Stavilă

Mai 16, 2009 la 8:58 am

2 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Multumesc pt preluare, Andrei. Nici eu nu prea cred in petitii online, dar problema e importanta in cazul asta. Poate mai depasim reactiile de genul asta si poate in viitor autoritatile romane (locale si centrale) si minoritatile (nu doar cele etnice) nu vor mai considera ca cea mai buna strategie de convietuire e sa se ignore reciproc.

    Ar fi un semn bun sa vedem multe nume romanesti pe acolo, nu e doar problema comunitatii maghiare.

    George

    Mai 19, 2009 at 3:13 pm

  2. Mi-e teama insa ca, institutional vorbind, primarul Clujului nu are nici un motiv sa ia in considerare semnaturile unor oameni ca noi, care nu sint cetateni ai orasului. Cred ca petitia ar avea succes numai daca ar sustine-o acestia din urma, si daca multi etnici romani o vor semna.

    andruska

    Mai 20, 2009 at 9:39 am


Lasă un răspuns

