Interactiuni

De prin Romania: filosofia si etica butoiului

with 12 comments

La Iasi, am surprins pe vitrinele unor magazine afisul de mai jos. Despre ce e vorba: organizatia Noua Acropola doreste sa initieze pe dulcii cetateni ai diabeticului targ al Iesilor in stiinta gandirii. Mi s-a parut deopotriva serios si dubios inca de la inceput. Serios, intrucit pe afis „filosofie” se scrie cu „s” si nu cu „z”, si in conditiile in care pina si Humanitas-ul liicean il prefera pe „z”, „noii acropoleni” (sau „acropoleani”? sau „nou acropolenii”?) merita felicitati. Dubios, pentru ca unu la mina, nu scrie nicaieri cine va tine acele cursuri – ca daca-i vorba despre socraticii universitatii care mult cuvinta, eu unul is lamurit. Dubios doi la mina, pentru ca primul curs listat se numeste „Etica atemporala”, concept de care subsemnatul n-a auzit neam in intreaga literatura de specialitate. Daca este ceva de genul intelepciunii tantrice, eu is lamurit a doua oara. Totusi, site-ul Noii Acropole pare interesant de studiat – din nefericire, din lipsa de timp si conexiune la net eu nu prea am timp sa-l studiez – asa ca va invit pe voi sa o faceti si sa notati impresiile in comentarii.

DSCN0230 [640x480] (Iasi, iulie 2009)

Si daca tot vorbeam de etica, iata un depozit in Vaslui (stiti voi, orasul ala imens si cu somaj zero), care pretinde intr-un furculision chiritesc existenta unei etici specifice Estului (v-am zis eu ca nu am auzit de etica atemporala, dar de etica aspatiala putem discuta!). Interesant este ca etica din Est se sprijina direct pe primele principii si cauze ale alcoolului. Nu-i nimic de mirare, daca citim cum mostenirea genetica a rusilor se descompune in aburii cazanului.

dscn0267-640x480 (Vaslui, iulie 2009)

Stiu, e vacanta, asa ca nu va mai plictisesc cu filosofia si etica. Ma duc sa dau o fuga sa incerc si eu etica asta estica, sa o degust nitzel, si dupa aia va spun eu care-i treaba cu genele (si cu sprincenele!). Doamne-ajuta!

Written by Andrei Stavilă

Iulie 14, 2009 la 9:00 am

12 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. „diabeticul” targ al iesilor imi aminteste de bancul cu pedofilul 😀

    dar pe bune, nu este etica ceva specific unui grup finit de oameni (eventual delimitati geografic, dar cel mai probabil cultural)?

    zamolxis

    Iulie 15, 2009 at 12:36 pm

  2. Afişul mi se pare foarte familiar, cred că l-am mai văzut anul trecut. S-ar putea să ma înşel, dar am impresia că avea acelaşi „conţinut”. N-aş putea spune exact pentru că mi s-a părut foarte dubios că nu dă nici un nume şi nu i-am acordat mai mult de câteva secunde. Stiu sigur insă că un exemplar era si la afişier la facultate.

    Elena

    Iulie 15, 2009 at 3:13 pm

  3. Andrei, m-ai batut cu noii acropoleni. si eu le facusem o poza saptamana trecuta, si asteptam sa ma uit putin pe site inainte sa-i injur. (pe site sunt accesibile niste articole puerile, nu se merita efortul). ai vazut cat costa 12 „sedinte” de curs? 100 RON. Norocul lor ca se revendica din pitagoreism, neoplatonism & teosofie ( >:) ), nu de la Socrate.

    Stefan

    Iulie 15, 2009 at 6:09 pm

  4. Stefan, secta acropoleenilor o fi ea de bascalie, produsul unor minti care confunda filosofia cu Discovery Channel dar nici verbul „a se merita” nu se lasa usor de gasit.

    Am rasfoit toate gramaticile limbii romane, si zau ca m-am straduit. De unde sa mai stie romanul pe cine sa asculte !?

    Blogescu

    Iulie 16, 2009 at 1:22 pm

  5. @ Blogescu: guilty as charged. Ar trebui să-mi editez comentariile cu mai multă atenţie înainte de a le trimite.

    Stefan

    Iulie 16, 2009 at 3:38 pm

  6. dam i’am cunoscut fara sa vreau pe baietii astia care se plimba cu acropola, acu cativa ani.

    m’a surprins sa vad ca sunt realmente pasionati de ceea ce fac – chiar daca de o naivitate induiosatoare, desigur. ca un fel de sectanti, sau obamaioti, stii genu.

    anyway pe langa conferintele alea insipide mai au o activitate, chiar utila: mesteresc in laboratoarele [lol] lor niste reproduceri foarte acceptabile dupa tot felu de gadgeturi antice. mi’am luat de la ei, la pret redus, o masca a lui socrate: cool de pus pe perete 🙂

    am incercat sa’i conving sa’mi lucreze 2 copii dupa busturile faimoase ale lu marx si nietzsche da’ au zis ca nu se cauta si nu se baga la comenzi asa de mici. le’am zis ca bine, sa’mi faca 2×2 deci 4 [ca poate mai sparge helena din ele, cand bea, si sa am in rezerva] da nici asa n’au vrut.

    strelnikov

    Iulie 17, 2009 at 8:46 pm

  7. Hm … credeam ca Noua Acropola a disparut. Mi-a aduc aminte de afisele lor cu zece ani in urma cand eram prin Bucuresti: un fel de incercare de discutii populare, dar cu plata.

    IM

    Iulie 20, 2009 at 4:09 am

  8. @ zamolxis
    Nu neaparat. Exista multe de discutat aici, dar iti dau un singur exemplu: justificarea morala a drepturilor omului merge tocmai in directia universalismului etic: indiferent de loc, cultura, etc. oamenii trebuie tratati cu respect, etc.

    @ Elena
    Mda, la asta ma gindeam si eu. Daca e ceva serios, de ce nu dau numele lectorilor?

    @ Stefan
    Mai, ca iau bani pe sedinte asta nu ar fi un lucru rau. Mai bine se revendicau de la sofisti 🙂

    @ Blogescu
    Limba evolueaza, bre!

    @ strelnikov
    Pai daca i-ai cunoscut, lumineaza-ne si pe noi: cine sint? Nu trebuie sa dai nume, dar as fi curios daca sint angajati in spatiul academic ori autodidacti…

    @ IM
    Dupa cum ii spuneam si lui Stefan, la urma urmei si sofistii vindeau intelepciune pe bani buni, so nimic rau in asta – decit pentru socratici, care se oftica – ei fiind saraci 🙂

    andruska

    Iulie 22, 2009 at 8:57 am

  9. a pai sunt [sau erau back then] gen 10-20. cativa bagati si’n zona oficiala [gen profesorasi tranzniti care se plictisesc a la campagne] altfel „autodidacti” cum zici, lol.

    „porumbelul la cuptor in oala de lut”?! goddam.

    strelnikov

    Iulie 22, 2009 at 6:41 pm

  10. @ strelnikov
    Intr-o zi o sa te invit la socri la tzara sa-l gusti. Nu e goddam, e doar oh, my goooooooddd! 🙂

    andruska

    Iulie 23, 2009 at 2:28 pm

  11. Am ajuns din intamplare pe acest blog si am vazut ca se mira lumea de afisul de curs. Cred ca pot sa dau cateva lamuriri. In Decembrie 2008 a fost in spatiul de pe Stefan cel Mare (unde a fost vechiul Milenium computers) o mica expozitie de prezentare a basoreliefurilor realizate in atelierul organizatiei, a cartilor si revistelor publicate, etc. Atuunci au fost lipite afisele, insa pentru ca nu s-a mai tinut legatura cu proprietarul, nu au fost date jos sau schimbate.
    Despre organizatie pot sa va spun ca este un ONG international non-profit, bazat pe voluntariat, care are ca scop promovarea valorilor cum sunt cultura, filosofia si umanismul. Cu toate ca majoritatea membrilor, instructorilor, conferentiarilor nu sunt „academici”, pot sa spun ca sunt bine pregatiti.
    Cursurile au fost mult timp gratuite, insa locurile in care se sustin necesita chirie. Niciunul din asociatie nefiind „bogatasi” sau finantati de vreo institutie, trebuie cumva sa sustina cursurile. Plus ca cei care primesc gratuit ceva, de cele mai multe ori nu apreciaza ceea ce obtin.

    Pentru informatii suplimentare va poate ajuta site-ul romanesc http://www.noua-acropola.ro, sau cel international http://www.acropolis.org

    Marius

    Iulie 27, 2009 at 5:36 pm

  12. Multumim pentru lamuriri!

    andruska

    Iulie 28, 2009 at 5:58 pm


Lasă un răspuns

