Interactiuni

Jurnal florentin – (1) Marlanul de autostrada

with 6 comments

Scurta mea prezenta in tara tuturor posibilitatilor dimbovitene si bahluiene m-a impiedicat sa imi procur deja cunoscutul „Atlas de mitocanie urbana”. Nici macar nu stiu exact ce contine, dar daca lipseste arhetipul mentionat in titlul acestui post, cu bucurie suplinesc scaparea respectiva.

Pentru a aprecia la adevarata valoare marlanul de autostrada, e absolut necesar sa conduci initial pe soselele din Austria si Slovenia. Indiferent de tipul drumului selectionat pe ecranul GPS-ului, in ambele tari se respecta cu strictete regulile de circulatie: de pilda, daca limita de viteza e de 50 de kilometri pe ora in localitate, atunci oamenii chiar o respecta, indiferent ca sint soferi de Trabant sau de Santa Fe. Te simti cumva ciudat, parca treaba aia privind corectitudinea nemtzeasca nu e chiar vorba in vint („cine stie, cunoaste” si legatura dintre sloveni si nemtzi).

Ei, cind parasesti autostrazile din Austria si Slovenia si intri increzator in Italia, totul se schimba brusc. Sa presupunem ca, datorita traficului extrem de aglomerat, te bate Doamne-Doamne si faci 30 km in „doar” trei ore (exact, chiar pe extrem de costisitoarea autostrada italiana). Cum stai minute intregi pina sa inaintezi citeva zeci de metri, ai tot timpul din lume sa analizezi fauna locala importata involuntar de bastinasi. De pilda, tu esti pe banda dreapta, iar pe banda de acceleratie trece o masina cu numar de Italia. Te gindesti ca omul e italian sadea, dar apoi iti sar in ochi citeva amanunte. Unu la mina, crucea de la oglinda retrovizoare. Una imensa, agatata cu lant manastiresc, impodobita cu matanii grele si cu nelipsitul canaf. Desigur, uneori pot fi mai multe cruci una peste alta, poate si un numar de inmatriculare de jucarie pus la parbriz si pe care scrie „Costel”. Apoi, in spate, ocupantii sint protejati de soare cu un carton aplicat pe luneta infatisind, evident, o fata cu sanii goi, sau in cel mai bun caz in costum de baie. Nu prea suna a italian, nu-i asa? Desigur, nevasta-sa sta in scaunul din fatza-dreapta aratind de parca tocmai si-a terminat oala cu sarmale, dar a uitat de slaninutza afumata si si-a suparat barbatul…

Sfirsitul, desigur, nu-i aici. Astia sint marlanii romani mergatori pe banda de acceleratie. Mai sint insa si alte tipuri de marlani romani. Doar autostrada are trei benzi, right? Adica atunci cind fraierii stau pe cele doua benzi normale la cozi de peste citeva zeci de kilometri, ei e smecheri si dastepti si intra pe banda de urgenta. Si ii dau batai, ba mai si baga vreo 150 pe ora, asa, de control si ca sa ii oftice pe bulangiii inaintind cu viteza melcului turbat. Desigur, dupa ce ies din aglomeratie se opresc la prima statie de benzina, trag fo’ trei tigari, o cafelutza si bineinteles scot punga cu seminte, sa le treaca nervii, de!

Dupa aia se urca din nou la volan si pun viteza. Chiar si la 200 pe ora, ii recunsti usor: n-ai sa vezi italian cu bemveu de cinci ani cumparat la mina a doua. Italianul e fraier, isi ia Fiat sau Renault nou. Ei nu stie care-i faza, ca poti sa fii smecher cu Passat sau Mertz la aceiasi bani – da’ noi stim! Deci e simplu sa pariezi, cam la fel de simplu precum pariul lui Pascal: daca are numar de Italia si e Peugeot soferul e sigur italian, Daca are numar de Italia si e Audi la mina a doua, e roman. Nu poti pierde, crede-ma!

Si mai urmeaza. Marlanul roman de autostrada (de parca ar exista un marlan de autostrada de alta nationalitate!) e grabit, vere! N-are timp de pierdut, i se usuca naibii capsunile si el ce pula mea mai culege?! Asa ca de vede o masina pe banda de acceleratie (singura pe care stie sa conduca, in afara celei de urgenta!) iti da blitzuri la greu de la vreun kilometru, asa. E autostrada lui tac’su, deci ai face bine sa ii eliberezi calea, nu conteaza ca ai un TIR pe banda din dreapta! Iar daca, in ciuda sfortzarilor tale, nu reusesti decit intr-un tirziu sa te dai deoparte, marlanul va parasi banda de aceleratie (pe care tocmai ai eliberat-o) si va intra brusc pe banda ta, punind o frina zdravana chiar in fata masinii tale doar asa, de-a dreacu’, sa te sperie si sa te invetze minte!

Iar atunci spun si eu, vorba prozatorului: „nu stiu altii cum sunt, dar eu, cind ma gindesc la locul nasterii mele, … parca imi salta si acum inima”… de rusine! Si parca incep sa ii inteleg pe italieni de ce s-au saturat de romani! Comportamental si vizual, imediat vei recunoaste un roman in Italia. Eu unul sper sa nu-i intilnesc prea des. Banui ca asta spera si italienii.

Written by Andrei Stavilă

August 24, 2009 la 10:35 pm

6 Răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Bine ai revenit. Nu ma iau de tine ca pe alocuri ai dreptate, numai sa nu dai de marlania italienilor ca am inteles ca e nitel mai mare… Sa inteleg ca nu ti-ai luat atlasul? vrei sa il caut eu?

    raluca

    August 25, 2009 at 8:04 am

  2. Slovenia este de asemenea prima tara (cand mergi din est spre vest) cu semafoare si mini-sosele pentru biciclete. Eu una din tarile favorite..

    De asemenea, in second last pp, ai „urenta”.

    Ti-am dat o leapsa clasica, sunt curios ce-mi raspunzi.

    zamolxis

    August 26, 2009 at 11:17 am

  3. hahahaha, exact acelasi lucru mi s-a intamplat si mie in vara asta (ma refer la partea cu banda de siguranta). Dar eu am vazut faze de-astea si in Austria si in Germania si in Ungaria. Am avut exact aceleasi discutii ca si tine, cu prietenii cu care am fost.
    Oricum ideea este ca de vina sunt si aia care ii lasa sa se bage inapoi de pe banda de siguranta, pe cea din dreapta.

    mihnea

    August 26, 2009 at 1:02 pm

  4. @ raluca
    Daca iti iei atlasul o sa-l rasfoiesc si eu cindva…
    Cit despre mirlania italienilor, ce sa zic… Pina acum (desi recunosc ca nu ma asteptam) am avut numai experiente foarte frumoase, mai ales ca ne-am aflat in citeva momente extrem de dificile si am fost ajutati cu draga inima, intr-un caz chiar fara sa cerem ajutorul. Despre toate astea insa, intr-o editie secunda a jurnalului florentin.

    @ Zamolxis
    Slovenia e faina, si Bled orasul meu favorit. Dar e in acelasi timp o tara foarte scumpa, la naiba!
    Merci pentru corectura, si raspund cu siguranta la leapsa!

    @ Mihnea
    Nu am aut onoarea pina acum sa conduc pe autosrazile nemtzesti, dar ma mira ce spui despre Austria si mai ales Ungaria. In Ungaria, unde am cel putin 20.000 de km de autostrada parcursi, mi se pare ca exista cele mai bune autotrazi (ma refer la calitatea asfaltului) si cele mai dese si mai faine locuri de oprit si odihna (ma refer mai ales la portiunea Budapesta-Debrecen, ca Budapesta-Austria e mai naspa din punctul asta de vedere). Nu am vazut niciodata autostrazile unguresti atit de aglomerate precum in Italia, si nici oameni care sa mearga pe banda de urgenta. Dar o mai fi si din astia, ca padure fara uscaturi…

    andruska

    August 26, 2009 at 1:13 pm

  5. Am uitat sa specific, faptul ca eu m-am intors in Romania fix pe 1 august, adica exact atunci cand vin romanii din toate colturile Europei acasa. Bineinteles ca cei la care ma refeream ca goneau pe banda de siguranta erau scumpii nostri romani incarcati la maxim cu plase de rafie, ca deh veneau la rudele mai sarace din Romania :))

    mihnea

    August 26, 2009 at 3:11 pm

  6. Uite, in Italia am observat si eu aceeasi nesimtire. Asta-i unul dintre motivele pentru care nu consider ca o natiune de talia lor (da, stiu ca nordu-i altfel pe alcouri) are tupeul sa dea in Romania.

    krossfire

    August 27, 2009 at 8:28 am


Lasă un răspuns

