Interactiuni

Caracatita la gratar

with 13 comments

Daca tot am ajuns in Firenze, m-am gindit sa reincep sezonul de toamna al serialului „Cratitza, o pasiune!” cu un platou din zona mediteraneana. Asa ca am dat fuga intr-un magazin Coop (o fi el acceptabil dotat, dar nu se compara ca diversitate a ofertei cu Tesco, a carui absenta o resimt serios) si mi-am promis sa prepar primul lucru care imi sare in ochi. Si onoarea i-a revenit unei caracatite de toate frumusetea, cam la 500 de grame, asa. O reteta simpla am gasit aici, si prepararea aceleiasi retete este filmata aici, asa ca tot creditul trebuie sa il acordati autorilor initiali. Eu nu am facut decit sa completez pe ici – pe colo si sa adaug propriile mele observatii (si poze, evident!). So:

Ingrediente (pentru doua persoane): o caracatita de 500 grame (preferabil proaspata, dar merge si congelata); 6 cartofi de marime mijlocie; ulei de masline (3 linguri); otet balsamic (un pahar de 100 ml); oregano; cimbru; rozmarin; sare; piper; o lamiie; marar.

Mod de preparare: Spalati bine caractita, daca e proaspata. Daca e congelata, e bine sa o decongelati ca pe orice tip de peste: o scoateti cu o seara inainte si o lasati sa se dezghete treptat, peste noapte. Ar trebui sa aveti ceva cam ca in fotografia de mai jos (click pe poze pentru a le mari):

040. caracatita la gratar 1 [800x600]

Punem apoi caracatita intr-o oala, turnam apa cit sa o acopere, adaugam sare si lamiia taiata in patru (eu prefer sa si storc cele patru bucati de lamiie in apa). Lasam caracatita sa fiarba cam 20-30 de minute (atentie, caracatita se gateste intreaga, nu trebuie sa ii taiati tentaculele!).

040. caracatita la gratar 2 [800x600]

In timpul asta, ne ocupam de garnitura. Curatam cartofii, ii taiem cubulete ceva mai mari, ii ungem cu ulei de masline, adaugam sare, piper si rozmarin si ii punem in cuptor, la copt. Cind caractita este gata, o scoatem pe un fund si o taiem in patru, cam ca pe tort: incepem de la mijloc s9i continuam de-a lungul tentaculelor. Condimentam carnea cu oregano, cimbru, sare si piper, apoi adaugam putin ulei de masline. Punem cele patru bucati pe grill-ul de aragaz:

040. caracatita la gratar 3 [800x600]

Trebuie sa fim atenti, sa nu ardem carnea: e bine sa o intoarcem de mai multe ori pe gratar, pina se rumeneste frumos.

Intre timp, pregatim si sosul: e foarte simplu, pur si simplu punem otetul balsamic intr-o tigaie, la foc mic, si amestecam pina consistenta otetului devine cremoasa, iar taria specifica otetului dispare. Atentie insa, sa nu lasam prea mult sosul pe foc, intrucit se va intari si diminua!

In mod normal, caracatita ar trebui sa fie gata in acelasi timp cu cartofii copti si cu sosul. Asezam caracatita si cartofii pe farfurie, stropim totul cu sosul preparat si adaugam ceva marar taiat marunt deasupra cartofilor. E bine sa avem la indemina si un vin alb, demi-sec (ok, de data asta merge si un demi-dulce). Pofta buna!

040. caracatita la gratar 4 [800x600]

Written by Andrei Stavilă

August 30, 2009 la 7:00 am

Publicat în Ceaunu' si Cratitza

Tagged with

13 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Arata al naibii de bine. Eu am incercat caracatita cu orez. Super bun, recomand daca ai ocazia

    Florin

    August 30, 2009 at 7:33 am

  2. @ Florin
    Pai as lua in seama recomandarea, daca mi-ai da si reteta folosita de tine 🙂
    Multumesc pentru vizita si te mai asteptam!

    andruska

    August 30, 2009 at 8:34 am

  3. Andruska, eu zic ca ti-ai gasit meserie in Italia. Acum, totul e sa gasesti o emisiune in care, asemeni lui Susan Boyle ori Costel Busuioc, sa te „legitimezi” 😉

    Oricum, caracatita asta ramine in meniu cu ocaziunea proximei intilniri.

    julius

    August 30, 2009 at 12:26 pm

  4. Btw, vinul, după cum am aflat noi, cei ignoranţi într-ale alcoalelor, e bine să nu îl iei din magazine alde TESCO, ci numai din locuri selecte şi să arunci pe el cel puţin un Matyas Kiraly, mai ales dacă trăieşti pe bursă şi nu din salariu. Să nu uiţi lecţia asta niciodată, Andrusko! La capitolul „vin” omul trebuie să se respecte totuşi, nu? 😉

    julius

    August 30, 2009 at 1:58 pm

  5. Draga Iuli, am decis: pentru proxima intilnire iti rezerv o caracatita!
    Ingaduie-mi insa sa-ti distrug o prejudcata (sau mai multe) despre TESCO:
    1) TESCO este un magazin de desfacere, si nu un producator.
    2) Pretul scazut al anumitor produse comercializate prin lantul TESCO se datoreaza unor situatii simple:
    (a) unele produse sint marca TESCO, de fapt o firma aflata sub concernul TESCO. De obicei aceste produse sint de slaba calitate, dar nu intotdeauna e asa (de exemplu, intotdeauna imi voi cumpara apa minerala „TESCO”. Mi se pare o absurditate sa dai de trei ori mai multi bani pe o apa minerala „de firma”. Chiar am urmarit un reportaj la Discovery care se termina cu aceeasi concluzie).
    (b) fiind un hipermarket, un astfel de concern isi va permite oricind sa vinda la subpret o marfa de aceeasi calitate, dar care este vinduta intr-un magazin specializat si care astfel nu isi poate scoate investitia din vinzarea altor produse.
    3) La TESCO gasesti o gama foarte variata de produse alcoolice (si nu numai). Daca vorbim de vinuri, poti gasi vinuri facute cu „pastile” (cam 3 euro pentru butelca de cinci litri), dar poti gasi si vinuri foarte vechi si exclusiviste, astfel incit o singura sticla de 10 ani de Tokaj poate ajunge la 10.000 Ft si poate chiar mai mult. La fel si la capitolul Whisky: poti gasi un „Joe Black” de 5 euro, dar poti gasi si whisky original „scotish” de 60 de euro! Si toate acestea la TESCO!
    Asa ca sper sa nu mai faci confuzia intre un magazin de desfacere si calitatea marfurilor vindute in cadrul lui. Sint un fan al lantului TESCO tocmai pentru ca el (1) este extrem de dotat (chiar nu am fost in situatia sa-mi fi dorit ceva si sa nu fi gasit la TESCO) si (2) acolo exista marfuri de calitati si preturi diferite, in asa incit oricine isi poate alege, in functie de buzunarul propriu, ceva ok din punctul de vedere al raportului calitate / pret. Crede-ma, la TESCO am vazut vinuri, specialitati de peste, brinza si carne de care nu cred ca m-as putea atinge deocamdata.
    Chiar mi-ai dat o idee buna, cred ca voi scrie la un moment dat de TESCO, tocmai pentru a darima prejudecati de acest gen. Eu unul sint fan TESCO – si acum ii resimt lipsa, sincer. (Apropo, zi-mi si mie de unde pot cumpara ghimbir proaspat si usturoi in Italia, ca eu nu gasesc neam!)

    andruska

    August 30, 2009 at 4:23 pm

  6. Andruska, te cred; eu n-am ajuns încă la TESCO pîna acum. Aşa că, de regulă, dacă se întîmplă vreodată să fac „confuzii” sau să exprim „prejudecăţi”, asta se întîmplă numai şi numai dintr-o dorinţă ascunsă de a castiga (a nu se citi: cîştiga) moravuri şi, astfel, a educa publicul de-blog-cetitoriu. Cine are ochi de văzut, să privească. Cine are urechi lungi de auzit, să asculte! 😉

    julius

    August 30, 2009 at 5:03 pm

  7. De acord! 🙂

    andruska

    August 30, 2009 at 9:06 pm

  8. Ce scarbos arata…la inceput cel putin…

    raluca

    August 31, 2009 at 6:25 am

  9. @ raluca
    Dimpotriva, mie mi s-a parut ca arata cool la inceput 🙂

    andruska

    August 31, 2009 at 7:46 am

  10. Am incercat reteta, excelenta!!! Sosul de balsamico este cireasa de pe tort.

    Marius

    Aprilie 2, 2011 at 4:05 pm

  11. Ma bucur ca ti-a placut!

    Andrei Stavilă

    Aprilie 3, 2011 at 5:47 pm

  12. caracatita mea fierbe de 20 min si inca e tare ,o sa vad ce se intampla peste 10 min . Am oprit focul si am lasat-o sa se raceasca putin . Si-a schimbat culoarea si apa a devenit rosiatica ,la fel ca si caracatita . Cartofii sunt gata . Gratarul e incins . Sosul urmeaza si acum sectionarea tentacolelor .
    Miroase bine caracatita asta pusa pe gratar si inmiresmata cu toate mirodeniile .
    A iesit foarte gustoasa . Multumesc pentru reteta , am fost laudata de ai mei si asta e rasplata cea mai mare.
    sorina

    sorina

    Septembrie 17, 2012 at 12:40 am

  13. Iar pentru noi rasplata cea mai mare este sa primim comentarii care ne onoreaza. Multumim de vizita!

    Andrei Stavilă

    Septembrie 17, 2012 at 6:36 am


Lasă un răspuns

