Interactiuni

Naezdul

with 5 comments

Deschid, cu acest nou post, o serie de texte despre „limba noastră”, mai precis, despre exilurile acesteia şi exhilaraţiile celor care se scaldă în mediul ei. Vorbind eu, printre altele, despre zatocenie lingvistică (da, cuvîntul „zatocenie” e neaoş), mă refer la întîlnirile graiului român cu alte limbi, în urma cărora au apărut şi apar încă vocabule hibride. Nu ascund că sunt fascinat faţă de aceşti hibrizi lingvistici. Probabil că aceeaşi exhilaraţie au experimentat cei care, pe la 1850, au asistat la importul de cuvinte din limbile moderne ale Europei.

Spaţiul transprutic e un adevărat creuzet lingvistic. Cînd vorbesc de creuzet, am în minte exact rolul pe care îl joacă un creuzet în metalurgie: în acesta metalele topite fuzionează miraculos. La fel cum se produc aliaje, la fel se produc, în creuzetul figurat, fuziuni lingvistice dintre cele mai interesante.

Exemplul pe care l-am ales pentru acest episod pilot e NAEZD, cu pluralul firesc NAEZDURI. Potrivit lui Volkov (2002)*, NAEZD designează „orice tip de demonstraţie de forţă care implică ameninţări explicite şi daune posibile sau concrete” (p. 89, traducerea mea). Volkov citează pe un anume Andrei Konstantinov care, în cartea intitulată Bandiţii din Sankt Petersburg, susţine că NAEZDUL e o formă de asalt psihic sau chiar fizic (la nevoie) cu precădere la adresa afaceriştilor, în scopul de a obţine sincere declaraţii de avere de la aceştia şi de a-i demoraliza. Asaltul poate lua varii forme, cele mai frecvente fiind vizite ale unor huidume, în urma cărora echipamentul de birou al nefericitului afaceris este distrus, personalul este harasat (ca să folosesc un alt hibrid), ori podeaua este acoperită cu gazolină în anticiparea unui scenariu ekpirotic nedorit. Efectul scontat al unui NAEZD performat ca la carte este acela de a restabili o relaţie paşnică în care tributul e plătit la timp ori potenţialul competitor înţelege că trebuie să renunţe la investiţii, cel puţin în zona controlată de perpetratorul NAEZDULUI (p. 90, traducerea mea).

Am întîlnit cuvîntul NAEZD, în forma sa pluralizată, în declaraţia unui transprutean care ameninţa pe un forum că, dacă se „aprochie” cineva de domnia sa cu NAEZDURI, degrabă îi „dezbate rărunchii”. Mi s-a părut la fel de interesant uzul cuvîntului „a dezbate” (cu sinonimul învechit „a tratarisi”), care, după cum bine stim, înseamnă schimb de argumente între mai multe părţi, cu intenţia de a ajunge la o înţelegere (în ambele sensuri, intelectual şi pragmatic). În cazul menţionat de mine, însă, „dezbatere” are conotaţii mai contondente, vizînd cu precizie anumite organe. Scrutînd eu dicţionarul explicativ al limbii noastre (în forma electronizată la dexonline.ro), am reperat un uz popular mai puţin cunoscut al acestui cuvînt:

A dezbate = „A desface ceva care fusese bătut, fixat, prins în cuie; a desprinde ceva de unde fusese bătut, înţepenit (în cuie)”**

Cu alte cuvinte, domnul cu pricina intima că, dacă se va apropia cineva de el cu NAEZDURI, nu va avea altă soluţie decît să procedeze la o operaţiune cvasi-chirurgicală în care va desprinde rinichii NAEZDATORULUI din locul în care natura, în geniul ei ingineresc, l-a fixat pentru totdeauna.

*Volkov, V. (2002). Violent entrepreneurs: The use of force in the making of Russian capitalism. Ithaca NY: Cornell University Press.

** Pagină de web: http://dexonline.ro/search.php?cuv=dezbate

Written by iulian

Septembrie 24, 2009 la 1:40 pm

5 Răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. pare mai degraba limba altora purtata la rever la cei di pesti Prut care tocmai si-au descoperit vocatia de capitalisti salbatici. Ce psihologie creaza acest gen de limba, moda etc. se pare ca inca nu s-a scris sau cercetat exact …

    In idea mea poate fi si sport, chiar unviversal !! Deci afla si tu cine sunt campioni la naezduri … ca sa-i stim si noi ! Presupun ca astia sunt baietii care mai ieri alaltaieri figurau la vreun club al NKVD-ului numit KGB si care din plictiseala au facut azi un sport national in a teroriza indivizi – daca nu – si populatia in functie de cine plateste mai greu… Evident si probabil au si ei sefu lor !… cel vechi

    Un Soricel

    Septembrie 25, 2009 at 10:48 am

  2. Naezdul a intrat in imaginarul post-sovietic cumva obiectiv… cand zic obiectiv, am in vedere un proces care s-a instalat (urasc forma reflexiva, pentru ca in esenta, nimic nu se instaleaza/instaureaza de la sine, ci este instaurat sau instalat) in mentalitati fara un agent anume care sa-l propulseze, fara o institutie care sa-l legitimeze… e mai degraba o structura situationala, deci temporara, legata de constitutia si de esenta evenimentelol din primii ani ai tranzitiei…naezdul a servit ca o forma de putere alternativa puterii de stat, care pe atunci, cel putin in Moldova, se destrama vizibil (de la incapacitatea presedintelui in exercitiu Mircea snegur de a demite ministri pana la neputinta politiei si organelor de forta de a concura si lichida structurile criminale)… cum vidul de putere nu se putea mentine prea mult, si cum statul era prea slab pentru a interveni, au aparut o grooaza de agenti intermediari, de obicei fosti detinuti sau indivizi care au trecut prin Zona (numele puscariei)… sigur, ei au formulat si chipul discursiv al epocii – or, orice putere se instaureaza intai ca un regim lingvistico-discursiv (asa zisa discutie pe poniatii (notiuni), un fel de filosofie lingvistica stihiinica, in care actorii se pozitionau in ierarhia puterii in functie de abilitatile de a interpreta discursul Naezdului), ce mai, a fost parola unei lumi …Naezdul era constitutia si setul de reguli al lumii moldovenesti de pana la 2002-2003…il practicau pana si copiii, semn ca devenise un limbaj quasi-universal care garanta si ceva succese sociale…bineinteles a fost insotit si de un folclor pe potriva, venit mai ales din Rusia, unde a avut loc ceva asemenator, iar genul de muzica Sanson (a nu se confunda cu muzica franceza shanson), melodia puscariilor si marginalilor are un numar de suporteri considerabili… in fine, ideea mea era ca nu e KGB, nici FSB, ci mai degraba niste reguli homeostatice ale sistemului social care au adus in prim plan naezdul..
    p.s. consolidarea verticalei puterii de catre vladimir Voronin a instaurat o noua paradigma discursiva, el a reusit sa repuna pe picioare statul si acum naezdul e un limbaj marginal, cumva exotic, nepopular… il mai practica doar „gopnicii”, adica golanii din gheto-urile urbane, dar il practica mai degraba ca sport, ca semn al identitatii decat ca sistem lingvistic al puterii…

    vitalie

    Septembrie 27, 2009 at 12:38 am

  3. Aaa, ce cuvant misto, naezd. Ma fascineaza forma lui sonora.

    Cat priveste sensul lui „a dezbate” la tara inca primeaza acel „sens invechit”. Ma rog eu nu-l vad deloc invechit ci cred ca e pur si simplu vorba de comunitati lingvistice aici.

    Contrariat am fost cand o simpatica amica transpruteana mi-a reprosat ca „sunt respingator in ultima vreme”. Din mimica si cursul dialogului m-am prins ca ceva nu se lega si se avea in vedere altceva. Am cerut un sinonim pentru acel „respingator”. Sinonimul a venit rapid: „ignorant”.

    Aha, totul devenise „clar”. Mi-am dat seama ca nu trebuie sa te gandesti prea mult ca sa intelegi, ba dimpotriva sa te uiti la sensul literal. Carevasazica, prietena cu pricina mi-a zis ignorant ca i s-a parut ca o ignor si respingator pentru ca „ignoranta” mea se intindea chiar mai departe.

    In fond am putea lua lucrurile si asa, adica ignorantul e cel care ignora si respingatorul cel care respinge ?

    Blogescu

    Septembrie 28, 2009 at 5:16 pm

  4. Mulţumesc pentru completările legate de istoria cuvîntului „naezd”, Vitalie! Sunt extrem de utile.
    Simpatică întîmplarea, Blogescu! Nici eu nu m-am gîndit vreodată că „respingător” ar putea fi înţeles în sensul de „cineva care respinge/ignoră pe altcineva”.

    julius

    Septembrie 28, 2009 at 6:18 pm

  5. @ Blogescu (off topic)
    Nene Blogescule, tot venim la matale pe site dar poarta e inchisa, usa nu se deschide 😦 Ce se intimpla? Daca te-ai mutat cumva, spune-ne si noua, sa te vizitam in noua locuinta. Daca nu, ramii si pe acasa din cind in cind, sa vedem ce mai spui, ce mai gindesti!

    andruska

    Septembrie 28, 2009 at 7:31 pm


Lasă un răspuns

