Interactiuni

Moldoveni si florentini

with 10 comments

Pe masura (pe)trecerii timpului in Toscana, mi se pare ca legaturile dintre moldoveni si florentini devin tot mai vizibile si mai numeroase. Deocamdata vreau sa ma refer la caracteristica principala care uneste cele doua categorii: nemunca, lenea, taiatul frunzelor la ciini si uitatul pe pereti. Teza pe care o sustin este ca, desi lenea a devenit un dat al zestrei genetice atit in cazul moldovenilor cit si al florentinilor, italienii au ridicat-o la nivel de politica publica. In alte cuvinte, daca moldoveanul se multumeste sa nu faca nimic, in Firenze si prin imprejurimi oamenii tot intreprind ceva: institutionalizeaza lenea.

In primul rind, la nivelul institutiilor publice (iau acest termen in sens larg, care cuprinde orice activitate de interes public, incluzind afacerile private). Extrem de frapant si enervant in acelasi timp, pentru cel care paseste pentru prima data in Italia, este orarul institutiilor statului si al magazinelor. Cu foarte putine exceptii, pina si supermarket-urile sint inchise intre 12:30 si 15:30. Dupa ora 19:00 doar sa vina Papa mai tine patronul deschis vreun magazin. Culmea este ca si benzinariile urmeaza aceeasi regula: scrie pe ele „24 Ore”, insa sint inchise trei ore la prinz si dupa opt seara. Compania Trenitalia nu poate fi, evident, cu nimic mai prejos: rar gasesti vreun tren de noapte, iar daca locuiesti in Firenze si ai avion la 13:30 in Venezia-Treviso, nu gasesti un tren (regional sau national) inainte de ora 8:30 dimineata – ceea ce este evident prea tirziu pentru a mai prinde zborul. Garile sint practic paralizate simbata, duminica si sarbatorile legale – trenurile circula extrem de rar (ceea ce iti poate crea iarasi probleme cu diversele legaturi spre aeroporturi sau autogari) iar ghiseele sint, fara nici o exceptie, inchise: daca esti strain si nu stii sa folosesti automatul de bilete, ghinionul tau! Ori nu te mai urci in tren, ori risti amenda!

In al doilea rind, florentinii instaureaza lenea la nivelul limbajului. Oricit de incredibil poata sa para, pina iti spune un florentin „graaaaaaazzie”, trece si trenul lui Tarkovski! Intrucit prelungirea „a”-ului tine, cronometrat pe ceas, mai mult decit mersul trenului din celebra si plicticoasa secventa a „Calauzei”. Si daca ar fi numai atit! Dupa Papa, pentru florentini vine pe locul doi in gradul beatitudinii Sfintul Pomeriggio (in romaneste, „dupa-amiaza”). V-am spus deja ca zilnic trei ore Italia e moarta pe timpul lui pomeriggio. Cel mai relevant fapt tine insa de modul in care florentinii percep timpul: prima data cind am intrat intr-un magazin in jurul orei 13:00 (era un supermarket mare, singurul deschis toata ziua in orasul in care stau) si am auzit formula de salut „buna seara!”, am crezut ca am probleme prin zona ORL-ului. Dar experienta s-a repetat, in fiecare zi! Intr-adevar, daca trece ora prinzului – gata, pomeriggio e un fel de apus, apoi vine rapid „buona sera!” Daca spui si tu „buongiorno” la 14:00 e clar, florentinii isi dau seama ca esti strain… Nu e de mirare ca „il dolce far niente” este o expresie italiana!

Pronuntia este insa eticheta celebra a graiului florentin, marca de netagaduit a lenei lingvistice si poate cea mai apropiata legatura de rudenie intre acesta si graiul moldovenesc. Pe scurt, si noi si ei folosim „Ș” in loc de „C”. Asa cum spun moldovenii „Și vrai?”, la fel fiorentinii pronunta numele orasului Sieci cam asa: „Șieși”. Si exact cum moldovenii atrag in Romania priviri depreciative cind altii le aud accentul, cam la fel se intimpla si cu florentinii in Italia.

Banuiesc totusi ca o diferennta incepe sa se faca simtita intre moldoveni si florentini: cum orasele tarii lui Stefan cel Mare (si sfint) se golesc din cauza indivizilor plecati la munca in Italia, cum majoritatea acestora vin direct in Toscana, cea mai bogata regiune din aceasta tara, florentinii devin tot mai lenesi: cam greu sa vezi italian in Nord lucrind la munca de jos in constructii, culegind struguri sau maturind strazile. Si astfel, ei devin tot mai lenesi, in timp ce moldovenii, obsedati sa cistige bani pentru a-si lua gip bemveu la mina a doua si casa la tara devin tot mai harnici. Misto imagine, nu?

Written by Andrei Stavilă

Octombrie 27, 2009 la 11:10 am

10 Răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. ha! dulșiele grai fiorentin! 🙂

    zamolxis

    Octombrie 27, 2009 at 4:50 pm

  2. Poate aveti origini comune prin Atlantida sau prin vreun alt paradis devastat. Ciaaaaaao

    George

    Octombrie 27, 2009 at 5:06 pm

  3. Gresesti enorm. Moldovenii sunt printre cei mai nelenesi romani… In Bucuresti, daca nu muncesc moldovenii nu munceste nimeni…

    raluca

    Octombrie 27, 2009 at 7:51 pm

  4. Eu si la nemti am vazut Mall inchis dupa 8 seara si toata duminica.

    alex

    Octombrie 28, 2009 at 7:58 am

  5. Andrei, esti tendentios. Mi se pare un articol discriminatoriu fata de o parte a populatiei. Un articol facut din prejudecati, generalizari si jumatati de ganduri.

    Se scria tot pe aici cu ceva vreme in urma ca e gresit sa te mandresti cu faptul ca esti moldovean, ca asta denota aroganta gratuita, ca ar presupune ca te crezi mai bun ca altii pe degeaba. Posibil, insa urmand aceeasi logica este la fel de gresit sa lovesti in moldoveni pentru ca sunt moldoveni, pentru ca sunt cativa dintre ei in Toscana care trag mata de coada sau pentru ca spun ‘she’ in loc de ‘ce’. Iar mai trist mi se pare complacerea in aceast tip de discriminare si chiar participarea. Se poate ?
    Iar chestia asta ca intoarce lumea capul pe strada ca un individ vorbeste nu stiu cum mi se pare o stupizenie valaha de toata frumusetea. Astea sunt lucrurile de pus la zid si nu invers mai ales ca parintii si bunicii nostri toti au vorbit cu ‘she’ si ‘uai’ si o mai facem si noi din cand in cand.
    Ma ingrozeste gandul unei Romanii intregi care sa vorbeasca la fel ca Andreea Esca.

    Blogescu

    Octombrie 28, 2009 at 9:35 am

  6. @ Zamolxis
    Cam asa, uai!

    @ George
    Sau putem spune ca ultima descoperire a oamenilor de stiinta din cadrul Intelligent Design a demonstrat ca Adam era florentin si Eva moldoveanca 🙂
    Adevarul se afla, de fapt, in istorie: dupa ce l-a casapit Traian pe Decebal, o multime de soldati romani din Toscana au ramas pe meleagurile dacice. De acolo vine lenea, ca dacii erau initial harnici:)
    In alta ordine de idei, acum romanashii nu fac altceva decit sa se intoarca masiv in patria strabunilor lor. Se intorc la origini, de! O cotropire inversa. Razbunare a istoriei, carevasazica 🙂

    @ Raluca
    Daca ai citit cu atentie postul meu, ai vazut ca la sfirsit si eu spun ca moldovenii muncesc mult in Italia, mai mult decit italienii. Probabil ca ai dreptate cind spui ca si in Bucuresti situatia e la fel. Ce pot sa deduc de aici este ca moldovenii muncesc pe rupte in alte parti, numai la ei acasa nu. Altfel nu imi pot explica diferenta de imagine si nivel economic intre satele moldovenesti si cele transilvane, de pilda. (citeste te rog mai jos si raspunsul pentru Blogescu)

    @ Alex
    Da, dar nemtii nu inchid SI la prinz trei ore 🙂

    @ Blogescu
    Nene Blogescule, oi fi eu tendentios, dar matale esti lipsit de umor 🙂
    Miza articolului este una jucausa, nu ontologica. Ar fi o adevarata prostie sa spui ca exista asemenea diferente „ontologice” intre moldoveni si whatever, referitor la lene sau whatever. Sa facem o deosebire intre afirmatiile ironico-amaro-comice si cele cu pretentie stiintifica.
    In alta ordine de idei, daca nu stiai si eu sint moldovean. Iarasi, poate nu stiai ca ma mindresc cu asta. Si nu in ultimul rind, nu stiai ca imi cocolosesc cu drag partea mea de lene, la care nu as renunta niciodata (stilul de munca al masinariei nemtesti nu imi prieste, si cu atit mai putin stilul workaholic american). Deci stai linistit, in fapt sint de partea moldovenilor si florentinilor, de partea celor pe care ii ironizez. Imi sint tare dragi. Articolul de mai sus este, in fond, o autoironie.

    andruska

    Octombrie 28, 2009 at 12:43 pm

  7. Voi incerca sa recitesc in cheie comica de data asta 🙂

    Scuze pt. lipsa de umor si poate pt. tonul un pic strident, m-a luat gura pe dinainte. E o tema sensibila doar. Ma uit la astia care-i tot comenteaza pe moldoveni ca la niste „holocaust deniers” 🙂

    Blogescu

    Octombrie 28, 2009 at 1:58 pm

  8. am vrut sa spun „ca un evreu la niste holocaust deniers”

    Blogescu

    Octombrie 28, 2009 at 1:59 pm

  9. @ Blogescu
    No problem, no offense taken! E bine ca mai sintem si in dezacord. In plus stai linistit, am si eu temele mele sensibile 🙂
    Dar ia spune matale un lucru: cind reiei scrisul pe blog? Nu se face sa il abandonezi asa usor, e copilul tau, ce naiba! 🙂

    andruska

    Octombrie 28, 2009 at 2:11 pm

  10. Nu am citit nimic, dar te rog da-mi si mie 10 exemple de moldoveni lenesi, cu nume si prenume te rog…

    raluca

    Octombrie 29, 2009 at 8:45 pm


Lasă un răspuns

