Interactiuni

Oamenii nimanui fugind pe autostrada franceza

with 20 comments

De cateva zile am aterizat in Franta (mai exact in nordul Frantei, in orasul Lille). Ieri am fost la mare; m-am plimbat pe falezele inghetate si m-am uitat cu binoclul printre pescarusi la falezele engleze (am  fost la Canalul Mânecii , strâmtoarea dintre sudul Angliei şi nordul Frantei  ce leagă Oceanul Atlantic cu Marea Nordului). A fost o experienta faina (eu nu am fost niciodata la mare iarna). Dupa vreo opt ore de pelerinaj dintr-un port in altul, ne urcam noi in masina inghetati bocna si pornim spre Lille pe autostrada. In masina era cald si incet, incet am inceput sa adorm…..

Deodata prietenul nostru francez-cilian  incepe sa strige si sa se agite pe locul din fata mea tot aratand ceva pe geam. Ma trezesc complet buimaca; masina incetineste (ca nu era prea mult trafic pe autostrada) si ma uit dezorientata pe geam. Un grup mare de sapte-noua africani,  imbracati foarte gros si cu paturi in spate se chinuiau sa traverseze autostrada ca sa ajunga in orasul – port Calais (la doar cateva sute de metri distanta de autostrada pe care mergeam noi). Am incetinit si i-am lasat sa traverseze (noroc ca nu venea nimeni din spate !) Nu mi-a venit sa cred ce slabi puteau fi (in ciuda hainelor groase, am putut zari fetele lor  supte cu ochii iesiti din orbite) si ce speriati se uitau in stanga si in dreapta exact ca niste animale haituite, extenuate, speriate.  Mi s-a spus ca erau emigranti ilegali si ca urmau sa ajunga in portul Calais. Acolo, urmau sa plateasca cu toti banii pe care au putut ei sa ii agoniseasaca de-a lungul timpului niste traficanti care ar trebui sa ii ascunda in containere cu marfa si sa ii treaca ilegal in Anglia. Dupa frigul, foamea si teama de pe pacursul calatoriei, daca aveau noroc, urmau sa ajunga pe « Taramul Fagaduintei » unde ii astepta… frigul , foamea si teama !

Am mai aflat ca in Franta se considera contraventie si se plateste amenda destul de mare daca in calitate de  « om » ti se face mila si dai bani acestor imigranti; mancare sau adapost oferite imigrantilor ilegali si esti « prins ». Autoritatile cred ca in felul asta descurajeaza imigratia ilegala, impunind francezilor indiferenta…

Anunțuri

Written by arankas

Februarie 13, 2010 la 12:21 pm

Publicat în Dileme morale

Tagged with , ,

20 Răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. da, la fel se descurajeaza si cersetoria, prin exterminare. ceea ce e foarte bine.

    Petrov

    Februarie 14, 2010 at 12:08 am

  2. Petrov, ai vazut „Come un uomo sulla terra”? Daca nu, te rog sa il vezi, si mai discutam dupa…

    andruska

    Februarie 14, 2010 at 1:27 am

  3. ce argument complicat ai si tu, ma pui sa caut io un film. nu, nu l-am vazut.

    Petrov

    Februarie 14, 2010 at 10:08 am

  4. Pai spuneai ca e bine sa descurajezi un fenomen prin exterminarea celor ce il creeaza. Ideea mea este ca, inainte de a judeca ce e bine si ce e rau, e bine sa stim cite ceva despre viata oamenilor care creeaza fenomenul, despre alti autori pe care poate nu ii banuim (statele si sistemele economice, etc.). Am dat exemplul unui film care trateaza asemenea chestiuni. Se poate comanda de pe net, e 15 euro (click pe fotografia din sidebar).

    andruska

    Februarie 14, 2010 at 11:05 am

  5. cred ca oamenii aia ar trebui sa-si faca ordine in tara lor, la fel cum cersetorii ar trebui sa munceasca, iar tiganii sa nu mai fure. asta cred. spiritul asta moralist din fata ecranului tv, ma lasa rece. cand o sa-ti puna primu tigan sau emigrant cutitul la gat, atunci n-o sa-mi mai dai exemple de astea.

    Petrov

    Februarie 14, 2010 at 12:11 pm

  6. Petrov,
    de ce sa-ti puna cutitul la gat un tigan sau un emigrant neaparat? teoretic orice persoana cu ceva probleme psihice poate pune un cutit la gat; asadar, „cutitul la gat” nu este job-ul tiganilor sau a emigrantilor par excellence. poate te-o fi lasand pe tine rece spiritul moralist din fata TV-ului….si aici e singurul loc in care ai dreptate ca nu este suficint sa „faci pe moralul” din fotoliu ci sa faci concret ceva; sa ajuti, sa incerci sa schimbi mentalitatea celor care (ca si tine) cred ca un fenomen se poate descuraja prin exterminarea celor care il creeaza

    arankas

    Februarie 14, 2010 at 2:25 pm

  7. @ Petrov
    Sa inteleg ca tiganii, fara exceptie, si emigrantii, fara exceptie, sint in viziunea ta criminali? Nu cred ca vrei sa sustii asta – pentru ca evident ar fi profund gresit.
    Poate vrei sa sustii ca tiganii, si emigrantii, in marea lor majoritate, sint criminali? Atunci te rog sa imi citezi studiile la care te referi. In caz contrar, nu imi ramine decit sa cred ca esti sub influenta a ceea ce tu insuti acuzi: prejudecatile preluate necritic de pe ecranul televizorului.
    Cit despre emigrantii care ar trebui sa-si puna ordine in tara lor… Pe de o parte, ma intreb ce ai face tu daca te-ai afla intr-o tara in plin razboi civil, daca familia ti-ar fi fost omorita si tu insuti ai fi in pericol de moarte… Pe de alta parte, ma intreb ce crezi despre italienii si britanicii care gindesc fix la fel ca tine despre imigrantii romani…
    Si, by the way, Eugen Ionescu, Emil Cioran si Mircea Eliade – sa dau doar trei exemple – au fost emigranti. Poate trebuiau si ei exterminati, banuiesc…

    andruska

    Februarie 14, 2010 at 2:55 pm


  8. Comentariu moderat. Vezi „Reguli”, in sidebar (admin)

    Petrov

    Februarie 14, 2010 at 10:45 pm

  9. mda, nu stiu ce mi-ati moderat, sper ca n-am injurat pe nimeni. desi nu cred.

    Petrov

    Februarie 15, 2010 at 10:09 am

  10. scuze, ca scriu doua comentarii una dupa altul. legat de eugen ionescu, am acasa, adica nu aci la cluj, o carte numita penele arhanghelului, scrisa daca retin bine de un italian numit claudio mutti. sper ca nu gresesc numele autorului. aia e o sursa, dar am mai citit si-n alte locuri.(asta e visavis de postul sters care mi-a venit in e-mail)

    contacte cu magrebienii? ti-au furat si tie lucrurile? cata vreme 90 % din tigani si magrebieni is periculosi, parerea mea e ca trebuie facuta economie de timp. eu sunt pentru pragmatism, majoritatea is de cacat, ii tratam cu curu.

    nu vad dulce mahala la blogroll, incredibil=))

    Petrov

    Februarie 15, 2010 at 1:40 pm

  11. Draga Petrov,
    Comentariul tau a fost moderat intrucit in el existau afirmatii fara nici o baza, si in plus gresite:
    (a) „andruska” nu apartine sexului atribuit de tine in acel mail
    (b) ai acuzat doi autori ai acestui blog ca „se dau interesanti”, „isi bat gura pe blog si nu fac nimic”. Dincolo de limbaj, afirmatia e falsa: unul dintre autorii cu care ai vorbit se ocupa, la nivel academic, de problema imigrantilor si este in contact cu asociatii ale acestora.

    Din pacate, vad ca tu continui afirmatiile fara acoperire: Eugen Ionesco a cochetat cu extrema dreapta? Imi dai te rog trimiterea la studiul pe care il citezi? Si chiar daca ar fi fost asa, noi discutam alta probblema, si anume calitatea lui de imigrant…
    Apoi: „90 % din tigani si magrebieni sint periculosi”. Pe ce te bazezi? Daca vrei sa discutam „pragmatic”, hai sa discutam pe surse. Daca doresti, iti pot face o lista cu studii care arata ca proportia celor certati cu legea din rindul imigrantilor nu depaseste proportia cetatenilor tarii in care imigrantii s-au stabilit. Si exemplele ar putea continua.

    Din nefericire insa, nu putem purta un dialog serios si onest atita timp cit folosesti un limbaj lipsit de bun simt („ii tratam cu curu”), atita timp cit faci afirmatii fara o minima baza empirica (in afara de prejudecatile preluate de la stirile TV) si atita timp cit faci generalizari false „majoritatea oamenilor X sint criminali”.

    Daca poti adopta bunul simt in limbaj, daca aduci in sprijinul afirmatiilor tale studii serioase si daca esti dispus sa analizezi cazuri concrete fara a te precipita in generalizari gresite, daca, in sfirsit, te poti abtine sa faci presupuneri despre noi in conditiile in care nu ne cunosti – atunci imi va face mare placere sa continuam dezbaterea. Nu iti cer mai mult decit oferim noi, deci nu cred ca e greu. Daca insa vei continua ca si pina acum, imi e teama ca, in calitatea de administrator al site-ului, iti voi modera comentariile.

    andruska

    Februarie 15, 2010 at 6:11 pm

  12. uite aici un articol scarbos. mi-a venit sa vomit citindu-l…
    http://www.europalibera.org/content/blog/1954908.html
    de comentarii nu mai vorbesc… sunt obisnuit cu ele. oamenii astia sunt produsul dreptaciilor gen TRU

    Mortar

    Februarie 15, 2010 at 6:42 pm

  13. Si mie mi-a venit sa vomit. De fapt, TRU imi produce greata de mult timp.
    Nu cred insa ca ai dreptate cu „dreptacii”. Nu trebuie sa fii „de stinga” pentru a sustine un argument in favoarea amnistiei pentru imigrantii ilegali, sau un argument in favoarea „open borders”. Cit despre egalitatea oportunitatilor vazuta in primul rind ca asigurarea unui minim nivel economic – nu mai este demult o idee straina liberalismului.
    Eu as spune ca TRU & Comp sint mai curind neo-liberali decit oameni „de dreapta”, sau simplu „liberali”. Nu de alta, dar facem o mare nedreptate liberalilor gen Rawls…
    Multumesc pentru link.

    andruska

    Februarie 15, 2010 at 7:19 pm

  14. ma scarbesc prea tare atitudinile astea de supermeni ai moralei. dupa cum am spus, cartea e acasa. acasa unde m-am nascut eu, nu la cluj, unde locuiesc. cand o voi ADUCE o sa iti dau trimiterea exacta.

    n-o sa mai continuam pe acest subiect, linistiti-va! (desi poate ar trebui sa studiati pe langa magrebieni, problemele de adaptare ale turcilor in germania).

    cur e un cuvant uzual al limbii romane, inclusiv literare.

    imi cer scuze ca l-am confundat pe andruska c-o femeie! sper ca nu l-am jignit prea tare!

    Petrov

    Februarie 15, 2010 at 7:31 pm

  15. Andrei, cartea despre care vorbeste petrov, „Penele Arhanghelului Mihail” este scrisa de un profesoras din Italia cu dubioase simpatii nationaliste si legionare(sic!) (vezi si numele cartii). Initial am fost curios sa vad cine e acest Mutti si m-am convins in urma unui interviu: http://www.centrul-cultural-pitesti.ro/index.php?option=com_content&task=view&id=1059&Itemid=112
    In concluzie, zic sa aplicam solutia finala :))

    mihnea

    Februarie 15, 2010 at 11:37 pm

  16. Dupa cum vezi, ne-au luat-o altii inainte – o aplica ei si sint buni la asta.
    Totusi, ce voiam sa subliniez este faptul ca, spre deosebire de generatia lui, Ionesco a fost singurul care NU a cochetat cu extrema dreapta. Din pacate, ceilalti au facut-o, intr-adevar…
    De fapt, in primul rind voiam sa spun ca tema era despre altceva – despre anumiti oameni ca imigranti – full stop.

    andruska

    Februarie 16, 2010 at 12:36 am

  17. In cazul cersetoriei pot intelege masura. In cazul imigrantilor ilegali, cred ca-s altele mai eficiente, mai ales in conditiile in care cetatenia se dobandeste greu.

    krossfire

    Februarie 16, 2010 at 9:40 am

  18. mihnea, numele cartii e foarte bine ales. mi se pare deplasat sa vorbesti despre o carte pe care n-ai citit-o. e ca si cum ai zice ca toti tiganii-s rai, nu? cand de fapt tiganii toti is buni.

    ca sa lamurim alt aspect: n-am simpatii de dreapta, iar adeptii cei noi ai lui codreanu din romania, imi inspira scarba, cand nu ma fac sa rad.

    ei, iata, ca acuma m-am ambitionat, o sa va gasesc si despre ionescu alte trimiteri.

    Petrov

    Februarie 16, 2010 at 11:17 am

  19. @petrov: este corect, ai dreptate, e deplasat sa vorbesti despre o carte pe care nu ai citit-o. Numai ca eu nu am vorbit despre carte, ci despre simpatiile autorului. Cel mult a fost deplasata remarca vizavi de titlul cartii, dar de continut nu m-am legat in niciun fel. In plus eu nu cred nici ca toti tiganii sunt rai, nici ca toti tiganii sunt buni, imi displac maniheismele de genul asta. Ma bucur ca ti-ai mai indulcit tonul, si intr-un fel, prin comentariul asta, ti-ai dat singur o replica la primul comentariu pe care l-ai facut la acest post.

    mihnea

    Februarie 16, 2010 at 3:25 pm

  20. da, posibil, cum zicea cioran: si ce daca ma contrazic?

    Petrov

    Februarie 16, 2010 at 5:25 pm


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: