Interactiuni

Jos Romania!

with 15 comments

Prolog in teatru si prolog in cer:

“Criticism is always a form of intervention: intervention between the work of art and its public. In most cases very little depends upon this intervention. Occasionally however, criticism can be creative-not so much by virtue of its quality of perception as by virtue of the circumstances upon which it may act… Such works of art are, in the negative sense of the term, rhetorical. This is a question of a failure of form. The form cannot contain and hold the emotions they suggest. The emotion and the meaning escape them.” ( this is from John Berger, dear)

Stiti ca se spune ca la “omul sarac nici boii nu trag”. Ei bine, nu o fi tragand ei “boii”, dar trage cu siguranta “gunoiul”. Cum vede omul sarac (cu duhul) un cos nou de gunoi (tocmai montat din ordinul primariei pe stalpul din fata blocului), se scarpina dupa ceafa si purcede la fapte dupa cum urmeaza:

1. leaga bine punga cu gunoi de sub chiuveta (asa ca sa nu afle toata scara ce a mancat el acum cateva zile).

2.  isi aprinde o tigara in timp ce cauta pe masa de facut lectii a copilului un marker. Cum nu il poate gasi din prima, mai pomeneste din cand in cand cate un sfant din calendarul pe care nevasta-sa il lipise cu “scoci” pe peretele ala patat de vin rosu.

3. ia punga de sub chiuveta si pleaca cu ea glont spre noul cos de gunoi.

4. incepe meticulos sa lucreze la noua lui opera de arta critica.

5.  apoi, mediteaza profund: “cu cat e mai conceptuala opera asta de arta politica cu atat va aduce mai mult social change” … si isi mai aprinde tacticos o tigare.

6. se apuca iar de treaba.

7. in sfarsit e gata (in acelasi timp se striga de la 4 “goooolllllllll ….hai cu berea aia!”

8. se aseaza pe o banca si  trimite operei lui o ultima privire de om cu constiinta impacata

9. orice asemanare cu persoane reale este pur intamplatoare.

(fotografii de Caprescu)

Written by arankas

Februarie 23, 2010 la 11:22 pm

15 Răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Cred că n-ar mai trebui să ne amăgim că bunul-simţ se poate cultiva în-afara unor legi care să-l impună. Deşi nu sunt puţine, cazurile celor educaţi nu sunt suficiente şi altceva decât să adoptăm legi dure nu ne rămâne de făcut…Bine, mai există şi varianta în care te duci şi-i dai un pumn în cap nesimţitului, da’ tot tu ieţi prost dintr-o astfel de poveste…
    Eu îmi păstrez speranţa, totuşi!
    Numai bine!

    Vlad

    Februarie 23, 2010 at 11:34 pm

  2. Vlad,
    din pacate trebuie sa recunosc (desi nu cu prea mare usurinta) ca bunul-simt este o specie din ce in ce mai rara (si nu doar la noi). Pentru mult timp am crezut ca educatia si puterea exemplului sunt capabile sa schimbe aproape de oricine. Acum nu mai sunt asa de sigura (din nefericire). E trist dar asta e. Cred ca niste legi dure ar mai schimba putin peisajul urban (si nu doar cel urban) dar mi se pare trist ca singura „solutie” sa fie „frica de pedeapsa” (amenda usturatoare, munca neplatita in folosul societatii etc). Dar din pacate cred si eu ca este intr-adevar cam ultima solutie.
    toate cele bune asijderea!

    Arankas

    Februarie 24, 2010 at 12:06 am

  3. Din puţinele mele cunoştinţe în materie, împărtăşesc ideea conforma căreia popoarele civilizate au dobândit acest statut doar în urma unor măsuri de impunere foarte dure. Nu văd de ce nu am face şi noi la fel!?
    De exemplu: să existe coşuri de gunoi suficiente şi oricine e prins că aruncă mizerii pe jos să fie obligat, fără posibilitate de amendă în bani, la muncă în folosul comunităţii. Cine refuză se alege cu o zi de arest pentru fiecare oră pe care ar fi trebuit să o lucreze. Pe cât pariem că a doua oară nu mai aruncă altundeva decât la coş?
    Dar cum n-o să apucăm o astfel de minune, pariul devine nul.
    O seară frumoasă!

    Vlad

    Februarie 24, 2010 at 12:18 am

  4. @ Vlad & Arankas
    Pedeapsa cu moartea, in tarile in care inca se mai aplica, nu a diminuat numarul crimelor. De ce credeti voi ca legile dure ar putea obliga bunul simt? Sint sceptic.
    In cazul de fata, bunul simt este o atitudine civica. Ea se invata de mic, de la parinti, apoi la scoala. Un om lipsit de virtutile civismului nu le va deprinde prin legi dure. Poti sa-ti respecti nevasta pe strada, dar cind ajungi acasa si nu te vede nimeni ii poti ‘sterge’ vreo doua – asa, sa nu uite cine e sefu’. Solutia nu poate fi decit una pe termen lung: educatia civica, investitia in civismul viitor al copiilor nostri, in lectii de morala si etica (atit religioasa cit si laica). Nu e un principiu din turnul de fildes: e ceva serios, care presupune un efort financiar considerabil din partea statului. Cit timp insa punem ore de sport in scoli dar ore de civism si morala nu, evident ca pregatim doar batausi de stadioane si scribi care folosesc drept papirus cosuri de gunoi sau copaci din specii rare. Viitorul NU suna bine.

    Andruska

    Februarie 24, 2010 at 12:24 am

  5. Sara buna. Titlu e bun. Materie prima se mai gaseste si la gari, in trenuri, pe strazile din orasele cu oameni cu animozitati si caini – hatz, cu aparatul, Caprescule, acolo-i de tine.
    Io zic asa ca ar trebui aruncata Romania intr-un cos tricolor. Si apoi si cosul la cos.
    Si apropo, ce se mai intampla cu educatia civica la noi? Aoleo.

    Baschetbalistu

    Februarie 24, 2010 at 12:30 am

  6. Argumetul pedepsei cu moartea nu cred că stă în picioare. E ca şi cum ai spune că te dai cu cremă şi te aştepţi să strălucească soarele mai puţin, când de fapt te dai pentru a te proteja de intensitatea razelor solare…
    În baza unor argumente precum „nu avem bani de eforturi financiare susţinute pentru educarea norodului”, statul va rămâne la fel de impasibil vis-a-vis de acest aspect de natură civică şi va plasa vina şi responsabilitatea în sânul familiilor. Eu chiar n-am de gând să-mi educ viitorii copii altfel decât am fost eu educat, dar mă întreb: la ce bun să le cultiv bunul-simţ şi respectul atâta timp cât societatea în care vor trăi nu mai dă două parale pe astfel de virtuţi? Aşă că mai bine accept barbarismul şi legea pumnului în gură ca modalităţi de educare, decât să accept nesimţirea ca pe ceva normal.

    „De ce credeti voi ca legile dure ar putea obliga bunul simt? Sint sceptic.” – pentru că tot legile dure ne obligă să plătim taxe şi impozite. O lege dură poate fi şi aceea de impozitare cu 5 procente din salariu pentru fiecare urinare la colţul blocului, nu crezi?

    Vlad

    Februarie 24, 2010 at 12:43 am

  7. @ Baschetbalistul
    Te rog sa nu generalizezi. Si eu am ciini dar stiu ce inseamna bunul simt si responsabilitatea atunci cind ii scoti la plimbare.

    @ Vlad
    Pedeapsa cu moartea era doar un exemplu, printre multe altele, al faptului ca o lege dura nu extermina fenomenul pe care e presupusa a-l extermina. Mai sint o groaza de exemple. De pilda, angajatorii americani care angajeaza muncitori imigranti ilegali platesc o amenda de 10.000 de dolari pe cap de muncitor. In Spania, daca nu ma insel, amenda e de 60.000 de euro pe cap de imigrant. Din studiile realizate pina acum, se pare ca noile legi care specifica aceste amende nu au ajutat cu nimic la scaderea fenomenului…
    Legea care sa pedepseasca cu impozitare de 5% din salariu urinatul pe strada poate fi o lege aplicabila, nu stiu – dar nu as sustine-o decit daca ar fi insotita de o alta lege care sa infiinteze toalete publice (eventual gratuite). Nu pot acuza pe cineva daca face asa ceva in centrul Bucurestiului sau al Iasului, atita timp cit nu gasesti neam o toaleta.
    De acord cu tine, in rest.

    andruska

    Februarie 24, 2010 at 7:36 am

  8. Nu contest legile pe care le-ai adus ca argumente şi nici efectele lor (sau lipsa acestora). Îmi permit să cred că, deşi legile sunt peste tot încălcate, necesitatea lor este una evidentă şi oferă cadrul necesar pentru a pedepsi anumite acţiuni ale oamenilor.
    Sper că, măcar cei ca noi, vor fi un exemplu pentru cei care nu dau doi bani pe regulile sociale. Am avut un coleg care arunca pahare de plastic şi pachete de ţigări din maşină şi, spre bucuria mea, am reuşit să-l determin să n-o mai facă. Dacă fiecare dintre cei cu spirit civic ar reuşi să „convertească” măcar o altă persoană, ar fi ceva extraordinar, mai ales în condiţiile în care măsurile punitive la nivel de masă sunt apropae inexitente sau nu se aplică.
    Mă bucur că am ajuns pe acest blog şi am întâlnit oameni de bun-simţ.
    Numai bine!

    Vlad

    Februarie 24, 2010 at 9:35 am

  9. Multam pentru aprecieri!
    Te felicit ca ai putut face o asemenea convertire. Daca as fi intr-o functie administrativa aa statului, te-as trimite ca responsabil cu organizarea in Codrii Pascaniului – care, din nefericire, sint nu doar plini, ci sufocati de munti de gunoaie. Intotdeauna cind trec pe acolo ma umplu de furie. Si atunci cred ca s-ar putea sa ai dreptate cu legile necrutatoare…

    andruska

    Februarie 24, 2010 at 10:06 am

  10. Am dedus bine, eşti din Iaşi?

    Vlad

    Februarie 24, 2010 at 10:34 am

  11. Yap.

    andruska

    Februarie 24, 2010 at 3:21 pm

  12. Intru-cat spiritul civic atinge cote maxime in ultimele replici, adaug si eu un link. Nu duce la pedepse si altele asemenea, ci la bun-simt-civic: http://www.letsdoitromania.ro/index.php?id=41

    Or fi fraieri oamenii astia ca string dupa nesimtiti?

    @ Andruska – departe de mine generalizarile, ptiu drace. Doar micile observatii in care am calcat si astazi.

    Hai noroc si sara buna!

    Baschetbalistu

    Februarie 24, 2010 at 8:37 pm

  13. De bun simţ ce să zic mai zic, numai de bine, dar şi… hmmm… exprimarea spune multe. Sau „opera de artă critică” îşi propune să fie critică şi faţă de limba română? 🙂

    Elena

    Februarie 24, 2010 at 9:55 pm

  14. romanul s-a nascut poet….
    scrie pe unde poate 😦

    windwhisperer

    Februarie 25, 2010 at 2:02 am

  15. @ windwhisperer
    Ba in plus foloseste si „licente poetice” 🙂

    @ Elena
    Ca in raspunsul de mai sus: orice om are dreptul la asemenea licente. Mai ales daca e poet, right?

    andruska

    Februarie 25, 2010 at 8:15 am


Lasă un răspuns

