Interactiuni

Ungaria, my love (6). Sosele si autostrazi

with 2 comments

Imediat cum parasesti Romania prin vama Bors, daca esti pentru prima data la volan pe soselele Ungariei ai un soc: cimentul este ca in palma, semnele de circulatie sint noi, limitatoare de viteza la fiecare trecere de pietoni, semnnalizate electronic, iar satele sint curate si cochete. Poti banui ca esti pe undeva prin Vest: probabil vechiul imperiu i-a invatat pe unguri civilizatia; noi, din nefericire, am tot luptat pentru neatirnare. Si ne mai si mindrim cu asta.

In Budapesta ar fi exagerat sa spunem ca nu exista gropi pe strazi. Daca vrei sa cauti cu inversunare mai gasesti, dar sint rare si mici, in orice caz nu iti strici rotile in ele. In general insa strazile sint foarte bune, chiar si cele pietruite, iar fluiditatea circulatiei auto il lasa pe orice bucurestean cu gura cascata. Intr-adevar, exista foarte multe strazi nu numai cu sens unic, dar si cu mai multe benzi pe acest sens unic. Comportamentul soferilor in tranfic nici macar nu se poate compara cu cel al romanului posesor de ‘tomobil.

Cit despre autostrazi, ungurii merita felicitati: au cite o autostrada care porneste din Budapesta catre fiecare din tarile vecine. Spre Romania poti merge pe M3 si apoi M35 (catre Debrecen); spre Ukraina conduci pe M3 (spre Nyiregyhaza, iar de aici este in constructie o autostrada pina la granita cu Ukraina); spre Bratislava (Slovacia) mergi pe M1 si apoi M15; spre Viena (Austria) conduci pe aceeasi M1; spre Slovenia mergi pe M7, apoi ai doua variante: intri in Croatia si continui pe autostrada din aceasta tara (asa am facut eu), sau mergi pe M70 si intri direct in Slovenia (a doua varianta este momentan mai putin fericita, intrucit se construieste mult); spre Croatia, asa cum am mai spus, merge direct M7; iar spre Serbia exista, iarasi direct, M5 – care trece pe linga Szeged si continua la sirbi pe linga Subotica.

In total, cam 1000 km de autostrada in 2008, spre deosebire de nici 300, in Romania. Un articol excelent documentat privind comparatia dintre Ungaria si Romania pe tema autostrazilor il puteti citi pe blogul lui Taifun, aici.

Written by Andrei Stavilă

februarie 20, 2009 la 6:00 am

2 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ai dreptate da nu cred ca ungurii au strazi bune si autostrazi pentru ca au fost imperiu la un moment dat… Ca au fost imperiu demult, timp in care puteau sa invete si cum e sa fii necivilizat. Cred ca tine de legi si de cine le aplica. Daca ai fi amendat nasol ca ai aruncat chistocul pe strasa nu l-ai mai arunca. Daca iti rupi masina in gropi si Administratia Strazilor ar fi obligata sa iti dea una noua, ar repara strazile bec si tot asa. Uite si numai cazul handbalistului, in doua zile arestasera doi suspecti si apoi inca trei,la noi in cazul jafului de la Brasov au arestat omul gresit si acum incearca sa demonstreze ca el a comis jaful in loc sa caute adevaratul vinovat… Si sa nu mai intram in subiectul politie, ca cei pusi sa vada cum se respecta legea…

    raluca

    februarie 20, 2009 at 7:49 am

  2. Da, Raluca, dar toate exemplele date de tine, foarte bune de altfel, se bazeaza pe o mentalitate construita in timp. Din acest motiv, cind am vorbit de sistemul universitar la noi, am spus ca e nevoie sa treaca doua-trei generatii pentru a scapa de coruptie si incompetenta. E nevoie de o anumita mentalitate civilizata sa pastrezi de exemplu curatenia in oras, sa nu arunci hirtii pe strada – ungurii o au, noi nu.

    andruska

    februarie 20, 2009 at 8:51 am


Lasă un comentariu