Interactiuni

Dulceata de trandafiri

with 19 comments

Daca tot am inceput saptamina trecuta cu retetele de sezon, hai sa continuam in acelasi ton. Eu unul (spre deosebire de Arankas) nu ma omor dupa dulceturi in general (si nici dupa dulciuri), insa imi plac la nebunie dulceata de trandafiri si cea de nuci. Si cum aici ma potrivesc in gusturi cu Arankas, s-a apucat ea sa faca dulceata de trandafiri, iar eu sa va explic procesul de productie.

In primul rind, e bine sa stiti ce fel de trandafiri trebuie sa alegeti. Ca regula generala, cei mai buni sint (in aceasta ordine) trandafirii roz, albi si galbeni. Sint de evitat trandafirii rosii, cu exceptia celor foarte parfumati. O a doua regula: florile nu trebuie sa fie prea batrine, nici vestejite (folositi doar florile cu petale fine, nu groase). In fine, a treia regula spune ca fiecare floare trebuie sa fie parfumata (nu folositi trandafiri care au un parfum vag sau care nu miros deloc). Nu va speriati, nu e chiar atit de greu precum pare!

In al doilea rind, ar trebui sa faceti rost de petale de trandafiri, treaba nu tocmai usoara. Trei metode s-au aratat pina acum eficiente: (1) metoda „fraierul plateste„: mergeti in piata si sperati sa intilniti vreo co-nationala care vinde asa ceva; de obicei nu veti avea succes; (2) metoda „Don Juan de Dimbovita„: va imbracati la costum, mergeti la florarie si cumparati vreo 10 buchete de trandafiri; apoi dati fuga acasa, iar cind sotia da in lacrimi de crocodil de placere si uimire, va apucati sa-i cintati hitul „Puisor, fa-mi marmelada”; (3) Metoda „Haiducu’ lu’ 7 cai„: asteptati rabdatori sa treaca miezul noptii si incepeti sa colindati gradinitele de la parterurile blocurilor, poate si curtile vecinilor care au fost atit de prosti incit nu si-au luat un ciine. Adunati petale sa intre cam intr-o punga de marime medie (cu grija sa lasati macar o floare la fiecare tufa, nu de alta dar sinteti cu bun simt si nu vreti sa se oftice omul ca a muncit degeaba).

Bun, acum presupunem ca aveti cam la 250 grame de petale. Urmeaza treaba cea mai nasoala, si anume curatatul petalelor de capatul alb (cel cu care se prind de codita), pentru ca partea asta da un gust amar compozitiei. E o chestiune migaloasa, pentru ca va trebui sa luati petala cu petala (e bine sa fiti sadici si sa-i puneti la treaba asta pe dracii de copii, ca tot nu-i mai ia locul!). Daca insa aveti floarea cu tot cu bulb, puteti sa rupeti din prima toate petalele odata, despartindu-le astfel de partea nefolositoare. Ei, si acum hai sa vedem cum facem (apud Sanda Marin, idolul nostru, tradusa si adaptata de Arankas):

Ingrediente: 250 grame petale de trandafir, un kilogram de zahar, doua lamii, scortisoara (maruntita, nu pulbere!). Noi am folosit cam trei betze de scortisoara, acuma insa depinde de gust…

Mod de preparare: se freaca cu mina, usor sa nu se rupa, toate petalele cu zeama de la o lamiie (lamiia are rolul de a conserva dulceata si de a pastra consistenta petalelor). Nu trebuie sa luati petala cu petala, ci puneti toate petalele intr-o oala, turnati deasupra zeama, si amestecati cu grija, in acelasi timp frecind in miini petalele. Separat, intr-un vas emailat (de exemplu, ceaun) se pune la fiert aproximativ un litru de apa si zaharul. Cind incepe sa clocoteasca puneti petalele de trandafir care au fost frecate cu lamiie. Lasati totul la fiert aproximativ o ora – o ora si jumatate – asta in functie de cit de „scazuta” doriti sa o faceti (adica cit de mult sirop doriti sa aiba dulceata). In orice caz, trebuie sa tineti cont ca o dulceata prea scazuta (fara prea mult sirop) va fi extrem de dulce, pe cind o dulceata cu prea mult sirop nu va tine prea mult (va trebui pusa la frigider si mincata in doua-trei saptamini, intrucit nu va sta „pe iarna”). Evident, ideal ar fi sa faceti  o dulceata intre cele doua extreme. In timpul fierberii, evident, mestecati din cind in cind, sa nu se prinda de ceaun. Timpul oferit de noi este unul aproximativ, dulceata se ia de pe foc atunci cind este „legata”. Cu aproximativ 10 minute inainte sa luati dulceata de pe foc adaugati zeama de la cealalta lamiie si scortisoara. Dupa ce este gata, se da la o parte de pe foc, si puneti dulceata calda direct in borcane.

033. dulceata de trandafiri - scazuta [640x480] (1)  033. dulceata de trandafiri cu mult sirop 2 [640x480] (2)

Mai sus: (1) – dulceata de trandafiri „scazuta”; (2) dulceata de trandafiri cu mai mult sirop

[Nota: fata de alte tipuri de dulceturi, se pare ca pentru dulceata de trandifiri borcanele nu trebuie sterilizate, daca doriti sa faceti mai multa si sa pastrati pentru iarna. Daca insa doriti sa fiti mai siguri ca dulceata nu se va strica, puteti incerca o metoda de sterilizare aici – scroll si vezi „sfaturi utile”, spre sfirsit. Sau aici.]

033. dulceata de trandafiri cu mult sirop 1 [640x480]

Pofta buna!

Written by Andrei Stavilă

mai 31, 2009 la 11:00 am

Publicat în Ceaunu' si Cratitza

Tagged with

19 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Va invidiez, nu pentru bunatatile pe care le faceti si evident savurati ci pentru timpul liber… Distractie placuta in continuare. Sa va distrati si pentru noi astia din campul muncii:)

    raluca

    iunie 1, 2009 at 6:09 am

  2. Da mai, dar dupa cum vezi abia in ultimele luni avem si noi timp (din ultimii trei ani)… habar n-ai in ce cimp al muncii am fost in primii doi ani, si ce cimp al muncii ma asteapta de curind incolo 🙂

    andruska

    iunie 1, 2009 at 9:31 am

  3. Si dulceata de nuci verzi 😛 ?

    krossfire

    iunie 1, 2009 at 10:06 am

  4. Pai tocmai urmeaza, duminica viitoare! 🙂

    andruska

    iunie 1, 2009 at 10:20 am

  5. Da, dar tu macar ai timp liber acum. Si hai sa fim seriosi ca si in ultimii trei ani verile erati cam liberi, nu se compara. Oricum bine ca mai copilariti voi si ca ne aratati si noua ca se poate…

    raluca

    iunie 1, 2009 at 5:32 pm

  6. Eu am facut doar de capsuni\capsune odata si desi a fost ok lipsa sucului de lamaie (a fost in cantitati mici) a facut sa se strice tot angrenajul in cateva luni.

    krossfire

    iunie 1, 2009 at 6:26 pm

  7. @ Raluca
    Crede-ma ca majoritatea colegilor mei isi doresc sa-si gaseasca un job unde sa lucreze 8 ore pe zi. Ai o perceptie gresita, treaba cu „copilaritul” asta. Desigur, cele doua-trei luni pe an libere sint un avantaj de necontestat. In rest, crede-ma, nu vrei sa fii in pielea noastra (sau, ma rog, daca vrei sa fii poti incerca oricind si pe urma poti hotari in cunostinta de cauza ce e mai usor).

    andruska

    iunie 1, 2009 at 9:39 pm

  8. maica-mea prepara dulceata din petale de trandafir, dar dupa alta reteta: petalele erau cladite (presate) intr-un vas, in straturi, si erau presurate abundent cu zahar…dupa o vreme, petalele lasau suc si deveneau moi, tocmai bune de mancat pentru amatori de dulciuri alde mine…la noi dulceata asta era folosita in copturi – cea mai delicioasa era una pe nume invartita, facuta din aluat dulce in care era invelita dulceata de trandafie, fie de una singura, fie in asortiment zu miez de nuca/alune…
    partea proasta a acelui tip de dulceata era ca petalele isi pierdeau treptat culoarea si deveneau maro…

    vitalie

    iunie 1, 2009 at 10:06 pm

  9. pardon, nu deveneanu maro (calchiere ruseasca) ci capatau culoarea maro…

    vitalie

    iunie 1, 2009 at 10:07 pm

  10. dupa florile de soc, trandafirii sunt pe locul doi la lista de vanat prin parcuri.. 🙂

    zamolxis

    iunie 1, 2009 at 10:46 pm

  11. @ vitalie
    Of, mi-ai infierbintat imaginatia! Iarasi va trebui sa fac cumva rost de petale, ca sa incerc si retetele mamei tale. Aaaaa, sa nu mai spun ca mi se pare foarte interesanta ideea dulcetii in copturi… Multam de idee, trebuie sa incerc!

    @ Zamolxis
    Iar pe locul trei vin, evident, nucile verzi. Prima data am mincat dulceata din nuci verzi copil fiind, tocmai adusese maica-mea din Republica Moldova, unde fusese cu ocazia micilor si berilor prilejuite de unul dintre celebrele poduri de flori. Mi s-a parut minunata dulceata, maica-mea insa nu a prea facut asa ceva – dar am incercat noi acu o saptamina si a iesit la fel de buna pe cum mi-o aminteam. Mai multe insa duminica…

    Andruska

    iunie 2, 2009 at 12:35 am

  12. nucile verzi imi plac mult prea mult crude ca sa le prapadesc pe dulceata. cand eram mic si mergeam la sucevita sau la mare la 2 mai, erau nuci pe marginea tuturor soselelor. opream, ne umpleam masina, si apoi le mancam cu struguri dar de cele mai multe ori singure. le deschideam cu cutitul, mi se-nnegreau mainile vreo saptamana de la atata iod..

    zamolxis

    iunie 3, 2009 at 3:56 pm

  13. zamolxis, nucile verzi despre care vorbesti tu, ca le deschideai cu cutitul si le mancai sunt nuci aproape mature, cu coaja serioasa, alea nu sunt bune pentru dulceata..
    dulceata de nuci se face din fructe foarte tinere (cum sunt aproximativ acum, sau poate si mai devreme)…trebuie s-o intreb pe maica-mea de vreo retetA…

    vitalie

    iunie 3, 2009 at 8:38 pm

  14. Am plantat doua sute butasi de trandafiri pentru dulceata si acum caut piata
    va rog sa i-mi sugerati ceva

    danezu

    octombrie 29, 2011 at 7:44 pm

  15. puteti sami dati denumirea trandafirului sa pot cauta in USA unde locuesc acum? multumesc. flo

    florina

    aprilie 1, 2012 at 7:42 am

  16. Noi am folosit orice fel de trandafiri am gasit, nu am avut preferinte 🙂

    Andrei Stavilă

    aprilie 1, 2012 at 8:34 am

  17. Sunt in vizita la Roma pentru o luna. 🙂
    Romanii la care stau in Roma au vrut sa puna pe clatite dulceata de trandafiri si cirese amare… BLASFEMIE! 🙂
    Dulceata de trandafiri si dulceata de cirese amare sunt caviarul dulceturilor. Se fac greu si se mananca repede.
    Trebuie sa ai un oarecare „ritual” sa mananci asa ceva, nu pui pe clatite! :p

    Cristi Ciureanu

    noiembrie 19, 2012 at 11:34 pm

  18. haha, cam asa ceva 🙂 Sedere placuta la Roma!

    Andrei Stavilă

    noiembrie 20, 2012 at 7:27 am

  19. Sa vedeti minunatie. Eu am primit dulceata !!! Nu se compara cu nimic alta. Am gasit aici: http://www.dulceatadetrandafiri.ro/
    Sunt consumator de dulceata de trandafiri, de mic copil, dar aceasta……… ESTE LA SUPERLATIV !
    Nu stiu cum o fac, nu stiu din ce soi este, am savurat sute de retete pana acum ( am 52 ani), dar asta este peste inchipuite. Recomand celor care o produc sa nu strice reteta.

    Opreia Nicolaie

    septembrie 30, 2013 at 6:21 pm


Lasă un comentariu