Interactiuni

Dezbatere: filosofia in Republica Moldova. Si in Romania

with 19 comments

Vitalie Sprinceana a descoperit un articol pe care l-am publicat in 2003 in „Convorbiri Literare”, l-a republicat pe blogul sau si a initiat o dezbatere. Cam trei ar fi ideile supuse atentiei: (a) nivelul economic aduce atingere nivelului cultural si academic? (eu cred ca da, Vitalie nu si-a exprimat clar opinia, insa Ion Marandici ma contrazice); (b) exista aspecte pozitive in filosofia practicata (si in modul in care este ea practicata) in Republica Moldova? (eu nu vad nici un aspect pozitiv – si nici in cazul Romaniei nu vad vreunul – insa Vitalie ma contrazice); (c) trebuie filosofia sa se afle sub imperiul actualului? (eu cred ca da, consider ca filosofia trebuie sa abordeze ceea ce ne intereseaza pe noi aici si acum, asa cum si Socrate a facut; mai mult, consider ca nu prea exista probleme perene ale filosofiei – aici sint de acord cumva cu scoala anglo-saxona care sustine acest lucru – iar acolo unde putem totusi generaliza si gasi o problema asa-zis „perena”, ea ar trebui abordata prin prisma a ceea ce ne spune ea astazi, altfel mie cel putin imi este indiferenta).

Dezbaterea are loc pe blogul lui Vitalie (aici) si va invit sa participati, daca doriti si aveti timp.

Written by Andrei Stavilă

mai 4, 2009 la 10:41 am

19 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Salut,

    Nu m-am bagat in discutii pe blogul lui Vitalie Spranceana pentru ca nu ma pricep la filozofie mai deloc si as fi pe dinafara comentariilor.
    O singura chestie m-a frapat. Observatia ta din articol in legatura cu necunoasterea limbilor straine e foarte buna (in cazul in care e adevarata, dar n-am motive sa cred ca n-ar fi). Raspunsul lui e de-a dreptul hilar si ma mir ca n-ai observat.
    Nu exista si in filozofie, ca si in celelalte domenii, o „lingua franca”, pe care larga majoritate a filozofilor sa o vorbeasca si in care sa se inteleaga? Indraznesc sa cred ca da si ca limba e engleza. Gresesc cu mult?

    Am avut un coleg de etnie maghiara care observa ironic ca el avea un unchi poliglot. Respectivul vorbea la perfectie 3 limbi: romana, maghiara si suedeza 🙂
    Ironia era ca in afara de Ungaria, Romania si Suedia nu se putea descurca nicaieri in lume cu limbile pe care le cunostea (hai sa numaram totusi si Norvegia si Moldova).

    Ca sa revin la subiect, faptul ca toti oamenii de stiinta moldoveni vorbesc rusa nu suplineste cu nimic faptul ca nu vorbesc o limba de larga circulatie. O limba de larga circulatie faciliteaza comunicarea directa a ideilor, cu rusa ei trebuie sa se rezume la traducerile in rusa, ceea ce nu prea compenseaza.
    Cu ce te ajuta rusa la un congres de filozofie (sau orice alta disciplina) care se desfasoara in Spania sau Danemarca de exemplu?

    Iarasi, nu stiu cum e in filozofie, dar in alte discipline autorii prefera uneori sa publice direct in engleza (de exemplu) tocmai pentru a avea un impact mai mare. In felul asta orice vorbitor de engleza are acces la material la prima mana si nu la o traducere, oricat de buna ar fi ea.
    In plus, si traducerile cred ca tot se fac mai rapid (si mai bine) in engleza decat in orice alta limba.

    Am tinut sa fac neaparat comentariul asta pentru ca duce la o concluzie trista: orientarea spre vest a fratilor de peste Prut e o iluzie. Si de fapt nu Prutul ne desparte pe noi de ei ci, mai degraba, aceasta orientare.

    alex

    mai 5, 2009 at 7:58 am

  2. abia am citit articolul tau – fain, domnu’ stavila, foarte bine scris! daca am timp, intru si-n dezbatere, chit ca sunt in general de-acord cu tine si nu vad ce-as putea aduce nou..

    zamolxis

    mai 5, 2009 at 12:25 pm

  3. @ Alex
    Pe blogul lui Vitalie Spranceana nu discutam totusi despre filosofie, ci despre faptul daca exista sau nu o relatie strinsa intre saracie si educatie / cultura / cercetare. Situatia filosofiei este mai degraba un exemplu (e drept, uneori discutia aluneca spre teme mult mai teoretice, de pilda probleme ale identitatii etnice).
    Cit priveste o „lingua franca” in filosofie… Depinde: daca faci filosofie analitica (asa-zis „anglo-saxona”), atunci engleza e un „must”. Daca faci filosofie moderna, atunci te ajuta mai mult germana. Si daca faci (un fel de) filosofie postmoderna, atunci nu ar fi rau deloc sa stii franceza. Cam astea sint limbile filosofiei, in opinia mea. Totusi, datorita modului in care merge lumea acum, eu cred ca fara engleza mai bine nu te apuci de filosofie.
    Sint de acord cu observatiile privind limba rusa. Mai mult: limba rusa in filosofie nu se justifica prin simplul fapt ca nu exista filosofi rusi (decit daca largim cercul extrem de mult, si am considera filosofi scriitori gen Dostoievski sau Tolstoi, ori – poate mai curind – ginditori religiosi precum Berdiaev). Mai mult, am incercat sa-i explic lui Vitalie faptul ca, in momentul in care receptionezi un text pe filiera rusa, datorita modului in care ti se prezinta cartea editata (avind comentarii extinse), poti fi indrumat spre o anumita grila de lectura ideologica. Ceea ce in principiu nu e rau, dar daca respectivul comentator nu aminteste si alte posibilitati sau grile de interpretare, atunci esti indrumat unilateral, gresit si cu rea vointa. Iar cum in Rusia exista chiar si printre intrelectuali (sa ne amintim cazul regretabil al lui Soljenitin) un puternic curent anti-occidental, nu imi fac prea multe iluzii despre obiectivitatea interpretarilor textelor pe care moldovenii le citesc prin intermediul filierei rusesti.
    Cu publicatul in engleza e mai dificil. Poti publica desigur in analele universitatilor din tara ta direct in limba engleza, si asta ar fi preferabil, desi nici in Romania asa ceva inca nu a devenit un trend, ci mai curind e vorba de cazuri izolate. Cit despre a publica in engleza in revistele „tari” (anglo-saxone) de filosofie, asta e mai curind o iluzie pentru cei din Europa Centrala si de Est (pentru ca inca nu stim cum sa scriem analitic, concurenta e foarte mare pentru a fi publicat, iar in cazul in care ai noroc si textul e acceptat, poti astepta pina la 5 ani sa il vezi publicat…).
    In fine, de acord si cu ideea ca ceea ce ne desparte de „frati” este orientarea lor. Sint insa optimist din punctul asta de vedere: tot mai multi tineri basarabeni ies peste hotare, apoi exista si solutia biologica… In 20 de ani, vorba lui Brucan, situatia va fi, sper, alta 😦 Din pacate, nici in 20 de ani, oricare va fi fiind situatia in RM, mi-e teama ca Rusia nu va lasa friiele cu una – cu doua… Istoria se razbuna, si daca s-a ratat momentul de dupa caderea comunismului, nu stiu cind va aparea un alt moment prielnic nu atit pentru o eventuala unire cu Romania, cit macar pentru o orientare solida pro-Vest.

    @ Zamolxis
    Multumesc. Pai ai putea sa aduci nou un ton mai echilibrat. Eu scrisesem articolul respectiv sub un puternic impuls emotional, ceea ce este vizibil in text, si iata ca a suparat pe multi moldoveni. Nu imi retrag ideile, dar daca ar fi sa scriu textul din nou as folosi un alt ton (daca as putea…).

    andruska

    mai 6, 2009 at 8:50 am

  4. De acord in privinta limbilor straine. Chiar daca nu am absolvit filsofia si sunt amator in domeniu, as risca totusi sa adaug greaca veche si latina la limbile filosofiei.

    Sa stiti ca rusa prinde bine la fel ca alte limbi si prinde mult mai bine decat suedeza sau maghiara. La filosofie nu te ajuta, dar te ajuta la altele. Orice limba straina este buna daca stii cum sa o folosesti. Romanii nu au cunoscatori de rusa si rezultatul este ca platesc un pret indoit pentru gazele rusesti. Banii aditionali platiti catre rusi pentru gaz ar putea fi directionati in educatie, cercetare etc. Dar daca engleza este prioritatea absoluta, romanul plateste … ca are de unde.

    :)) „Fratii de peste prut” – este o categorie prea generala, care intrun fel acopera si scuza lipsa de cunoastere a realitatii basarabene. Realitatea este mult mai nuantata, iar promovarea stereotipului cu „fratii” impiedica intelegerea a ceea ce se intampla de fapt acolo. Peste Prut locuiesc si verisori, si rude de gradul doi si trei, dar si oameni care sunt din alte familii :)). Diversitatea este naucitoare. Or in Romania (care intamplator sau nu este cam monocroma la capitolul etnii) lumea crede ca in Basarabia locuiesc patru milioane de romani. Fals!!! Dar … lumea nu accepta informatia contrara (care nici nu prea le este prezentata de televizunile nationale) si continua sa creada intr-o imagine fictiva despre Basarabia si cand merge acolo are deziluzii asa cum au si basarabenii naivi cand descopera tigania din Romania trecand peste Prut. Ca doar vezi partile negative intai si pe urma pe cele frumoase, nu?

    IM

    mai 7, 2009 at 2:39 am

  5. De fapt eu vad partile frumoase intai. Probabil depinde de la caz la caz. Apropo Andruska ai vazut ceva frumos prin Chisinau? :))

    IM

    mai 7, 2009 at 2:42 am

  6. @IM: Ai dreptate intr-un fel, e util sa ai cunoscatori buni de rusa intr-o tara, dar asta nu suplineste cunoasterea altor limbi. Asta ma deranja pe mine, optiunea lor exclusiva pentru rusa (nu numai pentru limba ci si pentru cultura si civilizatie).
    Intr-adevar, pe vremea URSS in Basarabia locuiau cam 60% etnici romani (din datele oficiale, unde erau numiti moldoveni). Dar fa, te rog, comparatia cu Transilvania anului 1918 care era locuita de romani in proportie de aprox 40%. Si totusi romanii transilvaneni isi acceptau originea si fratii, sau verii sau cum vrei sa le zici 🙂

    alex

    mai 7, 2009 at 7:48 am

  7. @ IM
    1. Romanii au inca multi cunoscatori de rusa. Prea multi, as zice eu 🙂 Dar cuantumul costului gazelor pentru romani nu se datoreaza lipsei cunostintelor de rusa (Basescu o vorbeste bine!), ci unei linii de politica externa a Romaniei. Iar eu sustin linia asta, chiar daca trebuie sa platim pentru ea.
    2. Stiu ca exista diversitate etnica in Republica Moldova (nu ignor chiar atit de mult realitatile din Moldova). Intr-una din vizitele mele la Chisinau, am intrebat o profa (nu stiu sigur daca era de la filosofie) de ce nu vor moldovenii sa se uneasca cu romanii. Intrebare naiva, evident, dar aveam si eu 23 de ani si eram naiv. Mi-a raspuns la fel cum varul ungur i-a raspuns lui Iulian (Iuli a amintit episodul respectiv pe blogul lui Vitalie): „pentru ca noi nu ne simtim tocmai romani, si nu ne simtim nici rusi. Ne cautam identitatea noastra…”
    Pe de alta parte, nu vad ce e gresit in a-i numi pe moldoveni „frati” (atita timp cit esti constient de diferentele etnice, evident). Ca sa folosesc acelasi exemplu dat de Alex, dar cumva intors: si pentru unguri transilvanenii sint „frati”, desi maghiarii sint cam 6% in Romania 🙂
    3. Aici m-ai prins. Recunosc, nu imi amintesc de ceva frumos din Chisinau (asta nu inseamna ca nu oi fi vazut ceva). Dar nici din orasele Romaniei nu pot spune ca am retinut ceva frumos (in afara, e drept, de Sibiu, Brasov si Sighisoara – dar, la urma urmelor, nu romanilor li se datoreaza acele frumuseti). Frumusetea Romaniei sta in geografie, deci in nimic datorat romanilor.

    andruska

    mai 7, 2009 at 8:40 am

  8. Romanii nu au cunoscatori de rusa si rezultatul este ca platesc un pret indoit pentru gazele rusesti.

    Rusia vinde gaz intregii Europe, dar nu-i chinuie pe restul cum chinuie pe Moldova. Este tocmai aceasta conceptie idioata pe care par sa o aiba multi moldoveni si-n special Voronin si ceata sa, ca:
    1. e musai sa lingi pe cineva pe arena poltica
    2. nu poti linge si Ro si Ru
    3. e mai bine sa lingi Ru si sa-njuri Ro, ca asa poti rezolva mai multe probleme

    In realitate, Moldova ar putea sa aiba relatii armonioase atat cu Romania cat si cu Rusia, dar asta-i greu in contextul mentalitatii de lingai pe care multi dintre noi par s-o aiba. Citez din Economist:
    With decent leadership and goodwill on all sides, it would be possible to have friendly relations with both Russia and the EU. But Moldova’s leaders have ended up with the worst of both worlds, ignored by the EU and bamboozled by Russia.

    (how’s that for ton mai echilibrat? 😀 )

    zamolxis

    mai 7, 2009 at 12:06 pm

  9. Multumesc pentru trimiterea la articolul din Economist.
    Evident ca relatii bune ar putea avea cu ambele state. Totusi, economic vorbind, Moldova chiar depinde de Rusia. De pilda, nu cred ca Romania ar putea importa din Moldova riurile de vin importate de Rusia. Si adu-ti aminte ce s-a intimplat cind rusii, ca represalii, au oprit importurile de vin…

    andruska

    mai 8, 2009 at 8:16 am

  10. Romania nu are nevoie de vinurile moldovenesti, pentru ca le are pe ale ei, net superioare; e drept, ca multi romani cumpara vinuri basarabene, acestea fiind ieftine…dar si proaste! Vunuri de top in RO mai gasesti, in timp ce Basarabia a invatat sa le faca dulci, sau semi-dulci, taman pe placul rusilor…dar asta nu mai e o problema filosofica. Scuze!

    Vladimir B.

    mai 8, 2009 at 9:45 pm

  11. @ Vladimir B.
    Hmmmm… Nu stiu daca e asa… Sa facem o diferenta intre vinurile moldovenesti scoase la vinzare pentru tot poporul si cele de export, care sint net superioare!!
    Dar asta se intimpla si in Romania. Tatal unei prietene este director la o podgorie cunoscuta din Iasi, si spune ca toate vinurile de la acea podgorie ce pot fi cumparate in magazine sint facute cu „pastila”… Mai spune ca vinurile bune, „adevarate” si naturale, ori le pastreaza pentru ei (pentru propria crama), ori le dau la export…

    andruska

    mai 8, 2009 at 10:23 pm

  12. raspunsuri intarziate

    @ zamolxis
    m-am referit clar la cazul si gazul Romaniei. 🙂 Moldova plateste mult mai putin decat Romania, by the way. Bulgaria la fel, mai putin. Romanii mai mult.
    Problema nu este in „a linge”, ci in a avea o politica externa pragmatica si desteapta, care sa-i coste mai putin pe toti romanii. Nu vad de ce as plati pentru o politica externa bazata pe fobii. Deci n-are sens sa justificam (nobil) esecul politicii externe romanesti in raport cu Rusia, indicatorul cel mai bun este pretul la gaz.

    @ Andruska
    Da-mi un nume de bun cunoscator de rusa? Chestia cu Basescu este o gluma, probabil. Am pe undeva si datele concrete in legatura cu studierea limbii ruse in Romania dupa 1989, daca le gasesc si esti interesat ti le trimit. Daca ai cifre, te rog sa mi le trimiti ca ma intereseaza problema. Am intalnit multi batranei laudarosi si cand le verificam cunostintelor stiau doar „spasibo”, asa ca …

    Politica externa romaneasca este rusofoba si are la baza acelasi motiv care sta la baza necunoasterei rusei, adica niste mituri, nemultumiri istorice.
    Rusia nu va fi niciodata occidentala, pentru ca atunci nu va mai fi Rusia.
    Nu am spus ca este gresit in a numi „frati” pe cei de peste Prut, ci ca trebuie doar precizat continutul acestei etichete. Fratii de peste Prut sunt circa 25-30% din populatie or in Ro mass media + presedintel vehiculeaza cifra de 4 milioane. „fratii” au aparut in 1990 cu POdul de Flori, dar lucrurile s-au schimbat insa eticheta a ramas … Profa … profa, dar realitatea este mult mai nuantata si cuprinde grupuri de romani nationalisti, romani moderati, moldoveni nationalisti, moldoveni din obisnuinta, plus o multime de persoane cu parinti de diverse etnii, care prefera o identitate ne-etnica mai cuprinzatoare gen moldovean (similara cu rossianin, american, canadian) plus minoritarii, plus etnici romani vorbitori de rusa … etc. etc.

    @ Alex
    Asa cum am spus in RM exista doua identitati diferite: romani si moldoveni. Daca vrei accepti asta, daca nu – inseamna ca inca mai crezi in himere. Ai uitat sa precizezi cati romani transilvaneni au fost asimilati pana in 1918. De altfel exemplul nu este elocvent, pentru ca in 1918 si Basarabia a votat Unirea. In plus in IMperiul Austro UNgar romanii au avut dreptul sa mai si studieze in limba materna, iar in imperiul tarist – nu. In plus, multi moldoveni se declara modloveni, dupa vizitele prin Romania. Vreo explicatie?

    @ toti fac un copy paste de pe blogul lui Vitalie:

    raman la parerea mea formata de-a lungul timpului si din zeci de discutii despre identitate. Exista o serie de mecanisme psihologice pe care le detectezi mai greu daca nu esti prezent in context sau altfel spus la fata locului.
    Personal concep natiunea in termenii de comunitate imaginata (nu naturala) la fel ca Benedict Anderson ( de altfel Gellner, Hechter, Kedourie, Deutsch, Smith etc. au si ei explicatii pertinente ale natiunii si nationalismului, dar din toti imi place Anderson). Rolul mass media in formarea natiunilor a fost enorm. Eiii, revenind la contextul romanesc, in mass media romaneasca rareori gasesti referinte la evenimentele din RM, ceea ce duce la ignoranta, iar de la necunoastere pana la stereotipuri pozitive sau negative este un singur pas. Doar o minoritate in RM stie ce se intampla peste Prut la fel cum in Ro. sunt cativa care se intereseaza de viata politica/sociala de peste Prut. Ceea ce incercam sa spun este ca in RM exista mai multe comunitati si ca identitatea moldoveneasca exista si e sustinuta material, mediatic si politic, dupa cum exista si cea romaneasca, la fel sustinuta de alte forte sociale, politice, economice. Acest spatiu a avut o istorie diferita de cea a Romaniei in ultimii douazeci de ani etc., etc.

    daca sunteti interesati vedeti ultima carte a lui Dan Dungaciu despre identitate plus Charles King (cea mai buna carte despre Md, cred).

    Imi pare rau ca se generalizeaza atat de mult fara argumente cantitative.

    IM

    mai 9, 2009 at 6:29 pm

  13. @IM
    Nu cred ca relatiile Romaniei cu Moscova (bune sau rele) sunt subiectul discutiei. Nu de alta, dar sunt mult mai complicate decat par si nu se rezuma la gaz.

    Nu vad de ce ar trebui sa avem multi buni cunoscatori de rusa (btw Adrian Severin si Petre Roman sunt exemple de oameni politici din cate stiu, Andrei Gheorghe ca persoana publica si mai sunt si lipovenii). Oricum, din ratiuni practice cam toti ar trebui sa rupem putina engleza, inclusiv rusii, nu de alta dar traim intr-un mare sat global. O sa ma repet daca trebuie: rusii sunt o natiune mare a lumii, dar nu sunt cea mai mare si nici macar printre cele mai mari. Daca nu stiu germana, chineza, spaniola nu vad de ce as alege tocmai rusa pentru cultura mea generala.
    Referitor la identitatea romana/moldoveana. Sunt putin cam in ceata. Eu sunt nascut in Moldova si in acelasi timp in Romania si nu am personalitate dubla. Identitate nici atat.
    Daca gospodin Voronin si gospodin Stati o tot tin pe-a lor cu moldovenii tebuie sa explice 2 lucruri: 1. ce identitate au locuitorii Iasiului si Sucevei (foste capitale ale Moldovei istorice) si 2. ce identitate au locuitorii din Bucovina de Nord si din sudul Basarabiei (nu de alta dar o ramura a familiei mele vine de acolo si vreau sa stiu daca am identitate dubla sau tripla).
    Trebuie sa intelegi ca identitatea nu se schimba dupa cum bate vantul si se traseaza granitele, desi unii asa ar vrea.

    Nu pot sa vorbesc pentru restul lumii, dar interesul meu e scazut pentru republica Moldova din 2 motive: primul ca sunt cam 2 milioane de romani acolo (tu ai dat chiar o cifra mai mica) fata de vreo 18-19 mil. tnici romani in Romania. Mai exista minoritati romane si in Serbia si in Ucraina (btw, cat de mult ii intereseaza pe moldoveni asta?). Al doilea motiv e ca, aparent avem aspiratii diferite. De exemplu nu imi imaginez de ce un moldovean i-ar scuza pe rusi ca i-au calcat in picioare, deportat in Siberia si rescris istoria, ba mai mult, le-ar face si lobby.

    alex

    mai 10, 2009 at 7:44 pm

  14. @Andruska,

    chestia cu „pastila” e un mit! Niciun om serios, adica cunoscator in ale vinurilor, nu crede in existenta unor astfel de practici (poate doar in Viagra:))), tocmai pentru face deosebirea intre vinurile premium sau chiar super-premium! Din aceasta din urma categorie NU se fabrica in MD. Sa nu ne facem iluzii „moldovenesti” ca suntem competitivi cu toate; la vinuri – nu suntem! tot rusii ne-au aburit ca se fac vinuri bune la noi…
    Pot sa te asigur ca niciun conaisseur din RO nu a degustat vreun vin bun (nu vorbesc de foarte bun!) din Basa. Caci ele nu exista. Singurul pe care eu l-am intalnit (intamplator) e un „Amaro de Valea Perjei”(Amaro fiind de fapt un vin inventat de MASI italian)…

    Vladimir B.

    mai 11, 2009 at 10:32 pm

  15. Nu cunosc exact situatia vinurilor din Republica Moldova, asa ca sint dispus provizoriu (adica pina la prima infirmare) sa iti dau dreptate.
    Cu „pastilele” imi mentin parerea (desigur, nu e vorba de pastile propriu-zise, de asta le-am si pus in ghilimele – e vorba de simplu borhot si mult zahar). Daca nu crezi, cumpara din Romania vin de acela foarte ieftin (se gaseste prin magazine in pet-uri de 2 litri). Asta, evident, daca ai curaj sa bei asa ceva 🙂

    andruska

    mai 12, 2009 at 7:03 am

  16. NU, multumesc! Nu am curaj…dar e bine ca ne-am cunoscut, putem discuta acum si despre filosofie…caci aceasta la un pahar de vin bun se face! Balzac, te asigur, nu se „infrupta” din posirci…

    Vladimir B.

    mai 12, 2009 at 7:16 pm

  17. Da, si mie imi pare bine ca ne-am cunoscut… Voi diseca blogul tau pe indelete… L-am pus la link-uri, la „Art & Life”. Astept cu nerabdare viitoarele polemici 🙂

    andruska

    mai 12, 2009 at 11:56 pm

  18. @ Alex
    1. nu vreau sa dau doi bani pe politici externe proaste.
    2. de unde ai cifra de 2 milioane de romani?
    3. Rudele tale ce spun despre situatia din MD? vorbeste cu ele si intreaba-le si iti vor spune ceea ce iti spun si eu.

    IM

    mai 14, 2009 at 4:59 am

  19. @IM

    Cifra de 2 milioane o am din aceleasi surse ca si cea de 18 – 19 milioane, adica din aproximari 🙂

    In RM stiam din surse sovietice (recensaminte adica) ca inainte de ’91 erau cam 60% populatie asa-zis moldoveneasca (ghici ciuperca ce-i aia). Tinand cont ca RM are o populatie cam de 4 milioane am estimat la vreo 2 milioane numarul lor acum. Daca ai tu alte informatii poti sa mi le spui si mie. O sa apreciez gestul.

    Rudele mele mi-a creat imaginea pe care o am azi despre Moldova de dincolo de granita (observi ca nu am zis RM). Asta fiindca au fost silite sa se refugieze din fata inaintarii rusilor, o parte fiind totusi „reperata” de NKVD si trimisa la dracu-n praznic (undeva in Rusia asiatica). Cu aia nu mai pot discuta acum, oricat as vrea 😦 Restul nu au o parere prea buna despre indivizi gen Voronin & Co.
    In concluzie, nu prea cred ca mi-ar spune ceea ce mi-ai spus tu.

    alex

    mai 14, 2009 at 9:00 am


Lasă un comentariu